Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-27, 13:36
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Haha, vadå Vista Ultimate, vista är skit, XP är mycket bättre änsålänge till musik. Jag ser inga som helst problem att driva dom musikprogrammen som finns på PC. Det enda problemet isåfall är att Logic inte finns till Pc, men den roliga diskussionen hade varit om logic nu är så sjukt mycket bättre än alla andra program eller om dom lever på gamla rykten? Vi har Ableton, Fruity loops, Cubase, Sonar osv. Det verkar som att dom skulle bara ha suttit blinda år efter år och inte efterapat det logic gör vid detta laget, det köper jag inte.
XP är inte ett likvärdigt operativsystem, och därför kan du inte räkna bort 3-4000 kr för att du kör (piratkopierar) XP. Och nej, XP är inte tillräckligt. Vill du ha mer än totalt 4 GB RAM (systemminne + grafikminne) så måste du köra 64-bitars, som inte fungerar speciellt bra. Men visst, gör det du.

Logic Studio är det mest prisvärda musikskaparpaketet på marknaden, och det finns ingen direkt utmanare. Däremot kör riktiga musiker och studios Pro Tools, och då i stort sett alltid på Mac, trots att det finns till både Mac och PC. Konstigt, va!?

Nej, det är inte konstigt, det är stabilare på en Mac. Du slipper antivirus på en Mac. Du slipper ASIO-drivrutiner på en Mac, osv, osv.

Sluta posta strunt som du inte vet något om.
2009-05-27, 13:38
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Som alla andra trådar som startas just nu. Snart kommer väll Pung82 och börjar härja också..
Hahaha!

Ja, deja vú-känslan är påtaglig i den här forumdelen nuförtiden.
Fan vad alla ska störa sig hela tiden. Hur orkar man liksom?
Bättre att fokusera sig på konstruktiva, trevliga saker!

Många trevliga, hjälpsamma skribenter finns det ju dock - Tack!
2009-05-27, 13:39
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Det stora problemet är ju att det finns en massa virus till Pc för ingen bryr sig om att göra virus till macen. Men har du som sagt ett bra virusskydd och hela den biten så är datorn jäkligt stabil. För oftast är det sånt skit som är boven i dramat när blåskärmar poppar upp och annat tjafs.

Men jag håller med, på det sättet är ju macen stabilare för den vanliga användaren som kanske inte optimerar sin Pc och vet när något inte står rätt till och fixar det i tid.
Det är ju svårt att göra ett virus till OS X, eftersom du behöver rootbehörighet i operativet för att kunna installera det. Alltså måste personen manuellt godkänna installationen av det, och det gör man inte = inga virus! YAY!
2009-05-27, 13:45
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Men det är väldigt många musiker som kör mac med, och det är till stor del för logic.

Du är ju lite lätt rabiat om du tror att Logic är den enda anledningen till att de kör Mac. Ja, jag känner många som sysslar med musik på olika nivåer (alltifrån band som turnerar jorden runt till lokala indie-band). De är fascinerade av hur lite de måste pilla med maskinerna och kan fokusera sig på just det de har datorn till, att skapa musik. Men det är ju inte det enda de gör med sina datorer, musiker finns ju inom alla samhällsgrupper och inom alla yrken. Det är ju knappast så att bara för att man gillar att pyssla musik så är det stopp där sen.

Men självklart finns det de som är nöjda med sina PC:s också.
2009-05-27, 13:47
Medlem
HC47s avatar
Välkommen till "The world of Apple" där en trogen kund oftast är lika fanatisk som korkad! Ett Mac-fan skulle sälja hus och familj om Apple sa att deras nya dator var värd det!

Nej, men ärligt. Mac är bra grejer men det är åt helvete för dyrt. Hade de sänkt priserna hade de kanske kunnat konkurrera med PC på en seriös nivå istället för att locka samma fanboys (se: esteter som ser Steve Jobs som Gud) hela tiden. Och det där med att du slipper virus (vilket inte är helt sant) beror ju mer på att ingen bryr sig om att utveckla virus till Mac då det finns tio gånger fler PC-användare. Det har inte speciellt mycket med att Mac gör säkrare datorer att göra

Conclusio: Mac är bra men inte bra.
Senast redigerad av HC47 2009-05-27 kl. 13:51.
2009-05-27, 13:49
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Fan vad alla ska störa sig hela tiden. Hur orkar man liksom?
Bättre att fokusera sig på konstruktiva, trevliga saker!
Det krävs mer mod för att älska en minoritet än att för att hata den.
2009-05-27, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
istället för att locka samma fanboys (se: esteter som ser Steve Jobs som Gud) hela tiden.
DET DÄR är bara Svenska Macworlds fel. DOM ser Steve Jobs som en gud och dom ger en skev bild av den genomsnittlige Macanvändaren. Jag tror fan inte det finns en enda här inne som ser Steve Jobs som en gud.
Om Macworld lägger ner sin äckliga prettotidning och patetiska forum så skulle allt bli bättre..
2009-05-27, 14:02
Medlem
HC47s avatar
Citat:
DET DÄR är bara Svenska Macworlds fel. DOM ser Steve Jobs som en gud och dom ger en skev bild av den genomsnittlige Macanvändaren. Jag tror fan inte det finns en enda här inne som ser Steve Jobs som en gud.
Om Macworld lägger ner sin äckliga prettotidning och patetiska forum så skulle allt bli bättre..
Gud var ju en liten överdrift men du förstod ju var jag ville komma.. Jag har egentligen inte så mycket emot Mac, förutom deras enorma överpriser. Det är mest användarna jag stör mig på.

Men när det gäller köp av iMac så anser jag att om man ändå är beredd att slänga ut de pengarna på en dator så kan man lika gärna köpa en PC och få mer för pengarna.
2009-05-27, 14:03
Medlem
n00rfens avatar
En otrolig grej som alla Windows-nördar missar är ju de extremt smidiga inbyggda funktionerna. Vi kan ta lite spontana exempel:
  • Vill du ha en Apache-webbserver så bockar du i "Webbdelning" under "Delning".
  • Vill du ha en VNC-server så bockar du i "Skärmdelning" i samma fönster.
  • Funktionen "Aktiva hörn" låter dig lägga in vissa funktioner som aktiveras när du drar muspekaren dit. Om jag drar min muspekare allra högst upp till vänster så släcks t.ex. skärmarna, och längst ner till vänster så får jag en överblick över alla öppna fönster.
  • Om jag använder flera olika ljudkort så kan jag slå ihop dem till ett genom att skapa en ny "Sammanslagen enhet". De jobbar alla under Apples egen Core Audio.
  • Allt på hela datorn är indexerat, hela tiden, och hittas på en halv sekund m.h.a. Spotlight
  • Hårddiskarna defragmenteras hela tiden. En hårddisk som använts i Windows har en skyhög fragmenteringsnivå, medan en disk som använts i OS X ligger på 0.5-1%.

Alltså, det kanske inte verkar så märkvärdigt för de som inte jobbat i operativet, men alla de här funktionerna är liksom life savers för arbetsflödet, för de är så enkla att fixa och att det fungerar så bra. Säg gärna hur man gör detta i XP/Vista utan att pula med tredjepartsprogram.

(Jag vet att indexering finns i Vista, men det fungerar inte så där jättebra, eller hur? )
2009-05-27, 14:05
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Hade de sänkt priserna hade de kanske kunnat konkurrera med PC på en seriös nivå istället för att locka samma fanboys (se: esteter som ser Steve Jobs som Gud) hela tiden.

Det har aldrig slagit dig att Apple inte vill konkurrera om lågprissegmenten? Vilket de [läs: Steve Jobs] också gett uttryck för. Uppenbarligen går det ju bra för Apple i alla fall, sååå...

Citat:
Och det där med att du slipper virus (vilket inte är helt sant) beror ju mer på att ingen bryr sig om att utveckla virus till Mac då det finns tio gånger fler PC-användare.

Vilket är helt sant. Det finns fortfarande inga fria virus för OS X (detta innebär självklart inte att det aldrig kommer, tvärtom så är jag övertygad om att det kommer förr eller senare, men det är en annan diskussion). Och det där sista har stötts och blötts under en lång tid. Du tror inte att den som skapar det första fria viruset till OS X (eller *nix/Linux i övrigt för den delen) skulle röna en ENORM uppmärksamhet i de som sysslar med sådant? Om inte annat för att täppa till truten på Steve Jobs och oss andra...

Citat:
Conclusio: Mac är bra men inte bra.

I mina ögon är Mac precis så bra som du anser att Mac inte är. Men det är min åsikt och den står jag för. Om du tycker annorlunda är det helt ok, faktiskt, varför det är så beklämmande för dig och andra att jag tycker det har jag lite svårt att förstå. Detta innebär inte att jag tycker att Apple aldrig gör blundrar eller att deras produkter är perfekta. Men det är klart, jag är ju korkad (att du skämtade är jag inte alls så säker på) och säkerligen – enligt dig – vilseledd av Steve Jobs.

Aja, det börjar bli så ledsamt med folk som är nedlåtande gentemot människor för att de använder en viss plattform för sitt digitala arbete. Jag hade lika gärna kunnat köpt PC och varit nöjd med det om jag velat det. Nu ville jag inte det utan köper det min plånbok har råd med och det som passar mina syften. Hade jag inte velat haft en Mac så hade det nog blivit en Sony Vaio i de dyrare segmenten, men det hade väl varit fel det med...
2009-05-27, 14:06
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen
En otrolig grej som alla Windows-nördar missar är ju de extremt smidiga inbyggda funktionerna. Vi kan ta lite spontana exempel:
  • Vill du ha en Apache-webbserver så bockar du i "Webbdelning" under "Delning".
  • Vill du ha en VNC-server så bockar du i "Skärmdelning" i samma fönster.
  • Funktionen "Aktiva hörn" låter dig lägga in vissa funktioner som aktiveras när du drar muspekaren dit. Om jag drar min muspekare allra högst upp till vänster så släcks t.ex. skärmarna, och längst ner till vänster så får jag en överblick över alla öppna fönster.
  • Om jag använder flera olika ljudkort så kan jag slå ihop dem till ett genom att skapa en ny "Sammanslagen enhet". De jobbar alla under Apples egen Core Audio.
  • Allt på hela datorn är indexerat, hela tiden, och hittas på en halv sekund m.h.a. Spotlight
  • Hårddiskarna defragmenteras hela tiden. En hårddisk som använts i Windows har en skyhög fragmenteringsnivå, medan en disk som använts i OS X ligger på 0.5-1%.

Alltså, det kanske inte verkar så märkvärdigt för de som inte jobbat i operativet, men alla de här funktionerna är liksom life savers för arbetsflödet, för de är så enkla att fixa och att det fungerar så bra. Säg gärna hur man gör detta i XP/Vista utan att pula med tredjepartsprogram.

(Jag vet att indexering finns i Vista, men det fungerar inte så där jättebra, eller hur? )
För att inte nämna Applescript och Automator, programmering för vanliga dödliga.
2009-05-27, 14:06
Medlem
Deliras avatar
Citat:

Eller åtminstone modererade skiten och lade ner aftonbladet-rubriceringen som förekommer.

Jösses vad jag saknar Macnytt ibland. Och Macpressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in