2009-05-26, 17:22
Medlem
pollenpers avatar
Svärmor frågade nyss om hon skulle fylla frysen med tidningar eller annat för att den skulle dra mindre energi.
Va, var väl mitt svar,låter som en myt.
Så finner jag att EU rekommenderar frysen full! Då måste det väl vara sant.

http://ec.europa.eu/environment/climat/campaign/control/turndown_sv.htm
Citat:
# Fyll frysen!
Den förbrukar mindre energi när den är full. Det behövs mindre energi att kyla en full frys än en tom. Skulle det börja bli tomt kan du fylla ut utrymmet, tills du behöver det igen, med vattenfyllda plastflaskor eller till och med gamla tidningar!

Kan någon hjälpa mig förstå varför?
Jag ser ett problem att fylla med tidningar, då riskerar du att isolera väggen med kylrör så de inte får full effekt.
Själva energiförbrukningen i frysen anser jag beror på frysens isolering och temp.skillnad mellan inne och ute.
Att det möjligen skulle bli jämnare temperatur och därmed spara lite ström, kanske är ett argument men överstiger min förmåga att räkna ut.
Citera
2009-05-26, 17:26
Medlem
cammos avatar
Öppnar du en tom frys så släpper du ut 100% av kalluften i den.

Öppnar du en full frys så sitter kylan kvar i innehållet.
Citera
2009-05-26, 17:29
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Svärmor frågade nyss om hon skulle fylla frysen med tidningar eller annat för att den skulle dra mindre energi.
Va, var väl mitt svar,låter som en myt.
Så finner jag att EU rekommenderar frysen full! Då måste det väl vara sant.

http://ec.europa.eu/environment/climat/campaign/control/turndown_sv.htm

Kan någon hjälpa mig förstå varför?
Jag ser ett problem att fylla med tidningar, då riskerar du att isolera väggen med kylrör så de inte får full effekt.
Själva energiförbrukningen i frysen anser jag beror på frysens isolering och temp.skillnad mellan inne och ute.
Att det möjligen skulle bli jämnare temperatur och därmed spara lite ström, kanske är ett argument men överstiger min förmåga att räkna ut.
Man vet aldrig om det EU-byråkraterna har fått för sig är sant eller falskt.
Citera
2009-05-26, 17:31
Medlem
pollenpers avatar
Ja det var i varje fall något.
Då skulle man föredra att fylla med tidningar i stället för PET-flaskor fyllda med vatten så slipper man frysa vatten.

I mitt konkreta fall så gäller det en box som inte öppnas så ofta.
Citera
2009-05-26, 17:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saypayaa
Man vet aldrig om det EU-byråkraterna har fått för sig är sant eller falskt.
Det är en hel del fler som säger samma sak, men inte många som förklarar.
Några länkar lägger faktiskt fram det här med öppna dörren-förlust.

Det förklara också varför min stående frys har täckande skivor fram på lådorna just för att minska luftombytet.

och en box i källaren blir det helt onödigt att fylla med tomburkar.
Citera
2009-05-26, 19:21
Medlem
nä det enklaste är nog att stänga av frysen , då drar den ju ingen ström ,
sen om man fyller frysen eller den är tom är betydelselöst det somavgör är frysens isolering,, sen är det ju så med frysar att öåppnar man den så rinner kall luft ut påp golvet och in tränger varm luft , att kyla ned denna lugt det är den stora kostnaden,
Citera
2009-05-26, 19:30
Medlem
Det är helt rätt att en full frys är bättre än en tom frys om man ser tiden.
Som någon redan sagt så släpper du in väldigt mycket varm luft när du öppnar en tom frys. Denna varma luft måste sedan kylas ner.
Har du fyllt frysen med vattenflaskor så påverkas de bara försumbart av den öppnade dörren.
Anledningen är att det är olika transportfenomen.
I en tom frys är det inte bara värmetransport utan framförallt masstransport till följd av turbulens från dörren och densitetsskillnader mellan varm och kall luft.
I en full frys är det ren ledning vilket är mycket långsammare eftersom luft är en väldigt bra isolator.
Ska se om jag orkar jaga reda på lite siffror någon dag.
Citera
2009-05-27, 07:58
Medlem
Torrbolls avatar
Att fylla frysen innebär ju både för och nackdelar. Fördelen är ju, som sagts, att inte lika mycket kall luft far ut ur frysen när du öppnar dörren. Det negativa å andra sidan är ju att du måste lägga ner en masa energi på att frysa ner PET-flaskorna/tidningarna.

Visserligen är kylkostnaden en engångskostnad (om du inte tar ut och stoppar in igen för att frysen är full) men det krävs mycket mer energi att sänka fasta föremåls temperatur än gasers. Så det vore lite intressant att få se en uträkning på hur många öppningar av frysdörren det krävs för att tjäna in på att ha en icke-tom frys jämfört med en tom
Citera
2009-05-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrboll
Att fylla frysen innebär ju både för och nackdelar. Fördelen är ju, som sagts, att inte lika mycket kall luft far ut ur frysen när du öppnar dörren. Det negativa å andra sidan är ju att du måste lägga ner en masa energi på att frysa ner PET-flaskorna/tidningarna.

Visserligen är kylkostnaden en engångskostnad (om du inte tar ut och stoppar in igen för att frysen är full) men det krävs mycket mer energi att sänka fasta föremåls temperatur än gasers. Så det vore lite intressant att få se en uträkning på hur många öppningar av frysdörren det krävs för att tjäna in på att ha en icke-tom frys jämfört med en tom
Förutsatt att det inte smugit sig in några fula potensfel så ger min snabba överslagsräkning att det lönar sig att fylla frysen med vatten efter ca 1250 öppningar och om man istället väljer papper så lönar det sig redan efter 750 öppningar.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/frysppning.png

Jag har utgått från att man bara har fyllt en fjärdedel av en fullstor frys på 250L med mat och att man har fyllt 75% av det tomma utrymmet med vattenflaskor eller tidningspapper. Vidare har jag antagit att man byter ut 90% av luften i frysen när man öppnar den.
Citera
2009-05-27, 21:22
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Förutsatt att det inte smugit sig in några fula potensfel så ger min snabba överslagsräkning att det lönar sig att fylla frysen med vatten efter ca 1250 öppningar och om man istället väljer papper så lönar det sig redan efter 750 öppningar.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/frysppning.png

Jag har utgått från att man bara har fyllt en fjärdedel av en fullstor frys på 250L med mat och att man har fyllt 75% av det tomma utrymmet med vattenflaskor eller tidningspapper. Vidare har jag antagit att man byter ut 90% av luften i frysen när man öppnar den.

Beräkna frigolit med. Det bör ge 'bäst' värde.

Vidare är det som vanligt att energiförlusten är noll om man värmer upp sitt hus med el eller olja. Och om själva fyllningen utförs när man använder sitt uppvärmingssystem (vinterhalåret). Värmen i vattnet tranporteras ut och kan direkt tillgodoräknas husets uppvärming.

Sommartid är det alltså en förlustaffär att köra frysen halvfull. Vintertid kvittar det lika.
Citera
2009-05-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Beräkna frigolit med. Det bör ge 'bäst' värde.

Vidare är det som vanligt att energiförlusten är noll om man värmer upp sitt hus med el eller olja. Och om själva fyllningen utförs när man använder sitt uppvärmingssystem (vinterhalåret). Värmen i vattnet tranporteras ut och kan direkt tillgodoräknas husets uppvärming.

Sommartid är det alltså en förlustaffär att köra frysen halvfull. Vintertid kvittar det lika.
Tog en stund att hitta pålitliga data för det något odefinierade materialet frigolit.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/frysppning2.png

Svaret är i alla fall ca 150 öppningar.
Så slutsatsen är alltså att om man har oanvända hyllor i frysen ska man fylla dem med frigolit eller möjligtvis tidningar. Det känns som om det tar lite väl lång tid för vattenflaskor att löna sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in