2009-05-26, 13:22
Medlem
mjamjas avatar
Jag vill ha förslag på goda tyska öler jag kan införskaffa när jag drar till systemet på torsdag. På senaste tid har jag blivit rätt ölintresserad, men har aldrig riktigt gett mig in på tysk öl, så jag känner att det är dags för det nu!
Citera
2009-05-26, 13:31
Medlem
DarkKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja
Jag vill ha förslag på goda tyska öler jag kan införskaffa när jag drar till systemet på torsdag. På senaste tid har jag blivit rätt ölintresserad, men har aldrig riktigt gett mig in på tysk öl, så jag känner att det är dags för det nu!

Nån som jag verkligen har fastnat för är den tyska ölen Erdinger Weissbier Kristallklar. Kostar 20.90 på bolaget. Flaska och 500ml. Testa den, sjukt god när den är iskall.
Citera
2009-05-26, 13:33
Medlem
Citat:

Becks, ljus öl, är ett givet val... lätt den bästa ölen som finns att köpa - enligt mig själv =)
Citera
2009-05-26, 18:15
Medlem
warsteiners är riktig god. kostar 13,90 för en 33 cl. en av mina favoriter i tyskland
Citera
2009-05-26, 18:25
Medlem
Trottoars avatar
perlenbacher
Citera
2009-05-26, 21:02
Medlem
loomiss avatar
Spaten - ljus, god, frisk och hyfsat billig. Har du tur kanske det finns några Einbecker Mai Ur-Bock kvar. Den är jävligt fin och det är också flaskan. Bitburger och Jever är två andra sorter som jag kör med ibland. Testa - om du gillar öl med rejäl beska!
Citera
2009-05-26, 21:04
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkKnight
Nån som jag verkligen har fastnat för är den tyska ölen Erdinger Weissbier Kristallklar. Kostar 20.90 på bolaget. Flaska och 500ml. Testa den, sjukt god när den är iskall.

Amen!
Citera
2009-05-26, 21:17
Medlem
Cruachans avatar
Rostocker, om den finns.

Edit: DAB (Dortmunder Actien Brauerei) är god och brukar åtminstone finnas.
Citera
2009-05-26, 22:03
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Einbeckers majbock måste du smaka om de finns kvar som loomis påpekade. En rauchbier borde du också testa, samt weißbier såklart. Ta några olika och jämför, Paulaner, Franziskaner etc.

Sedan tycker jag att du borde titta västerut åt Belgien om du inte redan gjort det, det är där pärlorna finns.
Citera
2009-05-26, 22:28
Medlem
JosefSvejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
En rauchbier borde du också testa, samt weißbier såklart. Ta några olika och jämför, Paulaner, Franziskaner etc.

Rauchbier är grejer det. Aecht Schlenkerla finns väl på alla bolag så det finns ingen ursäkt att inte införskaffa några flaskor. Drick den inte för kall bara, då är den inte lika rolig.

När det gäller weißbier skulle jag satsa på någon med jästfällning, jag tycker de är godare än kristallvarianterna, men det kan de ju prova sig till vilken du gillar bäst. Prova gärna en dunkel weiß när du ändå är i farten.

Numera finns ju en altbier också, Rhenania Alt, och altbier är ju urtyskt så det kanske också vore något?
Citera
2009-05-27, 07:01
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvejk
Numera finns ju en altbier också, Rhenania Alt, och altbier är ju urtyskt så det kanske också vore något?

Rehnania, visst tusan! Den har ju dykt upp igen efter att ha varit borta en kort period. Hoppas den får vara kvar. Kanongod.
Citera
2009-05-27, 11:02
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkKnight

Ännu godare är varianten som inte är filtrerad utan innehåller jästfällning, "Hefe" heter den. Ett annat gott tyskt öl med rejäl beska är Bitburger (lager).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in