2009-05-27, 15:10
  #13
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Ännu godare är varianten som inte är filtrerad utan innehåller jästfällning, "Hefe" heter den. Ett annat gott tyskt öl med rejäl beska är Bitburger (lager).

Jag tycker också att den med jästfällning är godare än den utan. Den finns dessutom i både ljus och mörk variant. Jag dricker oftast den ljusa, även om den mörka också är rätt god.

Edit: Erdinger har även snygga glas till försäljning. Kolla här:

http://www.erdinger-fanshop.de/glaeser-kruege-glaeser-c-22_54.html
__________________
Senast redigerad av Mr.Stanley 2009-05-27 kl. 15:16.
Citera
2009-05-27, 16:29
  #14
Medlem
Eko_s avatar
Becks becks becks becks..
Citera
2009-05-27, 16:42
  #15
Medlem
Villons avatar
Warsteiner och Spaten är utmärkta. Den förstnämnda är nog min favoritlager.
Citera
2009-05-27, 16:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Bitburger och Jever är två andra sorter som jag kör med ibland. Testa - om du gillar öl med rejäl beska!
+1 på dom. Personligen tycker jag att Bitburger är snäppet godare, även om dom inte skiljer sig överdrivet mycket i smak.
Citera
2009-05-29, 07:51
  #17
Medlem
cyberkalles avatar
Under min uppväxt i München så fick jag dessa favoriter.
Hacker-Pschorr Braumeister Pils
Hacker-Pschorr Münchner Hell

Spaten Münchner Hell

Om du vill prova något helt annat så prova:
Hacker-Pschorr Hefe Weisse men då skall det vara riktigt varmt ute och gärna med en citronskiva i.

p.s Hacker Pschorr har det trevligaste öltältet på Oktoberfesten.
Citera
2010-04-16, 01:30
  #18
Medlem
Vill bumpa den här tråden. Det har ändå gått nästan ett år, så utbudet på systemet kanske har ändrats en del.

Jag ska på fest imorrn med tysklandtema, så det blir bara tysk öl till maten/efteråt. Tyskland är inte mitt favoritölland, så jag tar gärna emot tips!

Självskriven är ju Aecht Schlenkerla Rauchbier och det kommer förmodligen bli Bitburger också, men där slutar mina tyska ölreferenser (förutom veteöl då, men det känner jag inte för just nu). Såg Einbecker Ur-Bock Hell på systemets hemsida, vad säger ni om den? Andra tips?
Citera
2010-04-16, 10:31
  #19
Medlem
zepofans avatar
Note to self. Läs och förstå HELA inlägget innan du svarar, dumjävel!
__________________
Senast redigerad av zepofan 2010-04-16 kl. 10:34.
Citera
2010-04-16, 10:38
  #20
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkKnight
Nån som jag verkligen har fastnat för är den tyska ölen Erdinger Weissbier Kristallklar. Kostar 20.90 på bolaget. Flaska och 500ml. Testa den, sjukt god när den är iskall.
Ah, den är bra. Jag betalar c:a 4-5 kr per flaska Jag älskar Tyskland
Citera
2010-05-31, 13:08
  #21
Bannlyst
Grafenwalder Premium Pils 3,5%, 50 cl. Säljs iof på Lidl men ändå . Tycker att den är godare än de flesta svenska ölen.

Annars så är Löwenbräu och Franziskaner ett bra val tycker jag
Citera
2010-05-31, 13:16
  #22
Medlem
Är det enbart lageröl du är ute efter? I så fall blir det väl Beck's eller Spaten, som redan nämnts.

Men om du vill utforska tyska mästerverk så finns Weihenstephaner Hefe Weissbier. Bland det godaste ölet som går att få tag på, på Systembolaget.

Edit: Hmm... Det var ju en uppgrävd tråd det här.
__________________
Senast redigerad av enlabh 2010-05-31 kl. 13:24.
Citera
2010-12-21, 00:55
  #23
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Ah, den är bra. Jag betalar c:a 4-5 kr per flaska Jag älskar Tyskland
+1. Och det bästa är att ölen inte kostar mer än 25-30 kr ute på lokal. Föredrar dock Hefe-varianten. Kristall är lite mesig tycker jag.

Om ni har vägarna förbi Hannover så testa BUM. Det är ett lokalt ölmärke som även anordnar fester med musik. www.bumbier.de Bra pilsner.
Citera
2011-02-25, 23:29
  #24
Medlem
Germanofils avatar
BUMP! Ingen som vill diskutera tysk öl?

Tips på god öl: Rothaus Tannenzäpfle - riktigt bra pilsner från Schwarzwalds högland

Tips på äcklig öl: Wicküler - billig som fan men undvik om ni inte är jävligt snåla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in