2009-05-25, 10:40
Medlem
Snajders avatar
Förra helgen när jag var iväg och festade brände jag mig en del på bröstet och axlarna, nu har huden börjat flagna, dock började den göra det rätt lång tid efter mot vad som skett tidigare somrar när jag brännt mig.
Vad man kan göra för att motverka det i framtiden vet jag men vad kan jag göra för att det ska "gå över" eller minska?
Peeling? smörja in mig med hudlotion?
Citera
2009-05-25, 10:46
Medlem
tjåppes avatar
Det är viktigt att smörja in sig och bättra på brännan långsamt... om du är girig och solar utan solkräm kommer du förlora på det i längden (brännan flagnar bort och du får större risk för hudcancer)
Citera
2009-05-25, 10:48
Medlem
Snajders avatar
Jo tack, som sagt jag vet egentligen hur man ska sola, något jag brukar följa.
Nu var det dock den olyckliga kombinationen av alkohol och ovanligt stark vårsol..
Så frågan är hur jag kan få bort det här så snabbt som möjligt och därefter kunna sola på ett sunt sätt.
Citera
2009-05-25, 10:51
Medlem
KryddAs avatar
Som föregående talare nämnde så är lösningen tålamod. Smörj inte dig ordentligt med solkräm (det är rätt mängd när man ser ett vitt lagar på skinnet, detta försvinner efter 15-20 min!). Då får du bra skydd och bränner dig inte lika lätt.

En annan lösning kan vara att sitta i skuggan - du blir solbränd där med men det sliter inte lika mycket på huden.

Om huden börjar flagna kan man ta ett finkornigt sandpapper och slipa lite lätt på huden, efter det smörjer du på med en återfuktande salva så löser det sig!
Citera
2009-05-25, 10:53
Medlem
tältpinnes avatar
Jag har väldigt goda erfarenheter av aloe vera-produkter. Rekommenderas.
Citera
2009-05-25, 10:56
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Jag har väldigt goda erfarenheter av aloe vera-produkter. Rekommenderas.

Nej, det kan jag inte hålla med om. Värre hykleriprodukter får man leta efter.
Citera
2009-05-25, 10:56
Medlem
tjåppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajder
Jo tack, som sagt jag vet egentligen hur man ska sola, något jag brukar följa.
Nu var det dock den olyckliga kombinationen av alkohol och ovanligt stark vårsol..
Så frågan är hur jag kan få bort det här så snabbt som möjligt och därefter kunna sola på ett sunt sätt.

|
|
|
V

Citat:
Ursprungligen postat av krydda
Om huden börjar flagna kan man ta ett finkornigt sandpapper och slipa lite lätt på huden, efter det smörjer du på med en återfuktande salva så löser det sig!

väl beprövad metod
Citera
2009-05-25, 11:03
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Nej, det kan jag inte hålla med om. Värre hykleriprodukter får man leta efter.

Jag försöker ju inte sälja skiten. Hur som helst har det fungerat flagpreventivt som efter-solkräm för mig. Men sådant är kanske individuellt. Dock ger de ofta en obehaglig klibbig känsla, lite som att badda ansiktet i saftkoncentrat.
Citera
2009-05-25, 11:05
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Jag försöker ju inte sälja skiten. Hur som helst har det fungerat flagpreventivt som efter-solkräm för mig. Men sådant är kanske individuellt. Dock ger de ofta en obehaglig klibbig känsla, lite som att badda ansiktet i saftkoncentrat.

Precis, och vem vill badda ansiktet med något som känns som saftkoncentrat? Inte jag iaf, så jag avstår nog och håller mig till den huskur som hjälp mödrar och deras barn under århundraden.
Citera
2009-06-01, 01:04
Medlem
patericos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Precis, och vem vill badda ansiktet med något som känns som saftkoncentrat? Inte jag iaf, så jag avstår nog och håller mig till den huskur som hjälp mödrar och deras barn under århundraden.

Och vem vill slipa ansiktet med slipmaterial, även om det är finkornigt?
Citera
2009-06-01, 01:39
Medlem
mentometers avatar
Själv smörjer jag med solskyddsfaktor där jag vet att jag blir röd om jag solar för länge. När jag solat färdigt så drar jag på Aloe-vera, hur bra som helst.
Detta kan inte bli illa om man gör som man ska?!
Börjar du bli röd trots solskyddsfaktor så täck de ställen på kroppen där du får det.
Jag köper Aloe Vera utomlands, gillar "Banana-boat-Aloe-Vera", den är rätt koncentrerad och rätt billig utomlands om man jämför med i Sverige (vet inte om den finns i Sverige ens).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in