Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-24, 16:04
  #1
Medlem
Isaaks avatar
Hey forumiter!

Jag heter Isak och håller på att skriva mitt slutarbete i Religion B och Historia B. Jag ska skriva om kristendomen och om hur dess påverkan på samhället har ändrats genom historien utifrån olika sekulariseringsteorier samt ur egna tankegångar, där jag har tänkt koppla in det moderna samhällets påverkan på sekulariseringen.

Min fråga är helt enkelt om någon av er har kunskaper kring detta. Om ni tycker det är intressant eller om ni har några tips på källor som jag kan använda. Läser hittills mest uppsatser på "uppsatser.se" och "Religiös förändring i norra europa" en studie av Anders Bäckström. Det skulle uppskattas mycket om någon kunde ge mig tips. Det kan handla om kyrkans historia i helhet (inte wikipedia helst, haha)

Tack på förhand!
Citera
2009-05-24, 20:01
  #2
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isaak
Hey forumiter!

Jag heter Isak och håller på att skriva mitt slutarbete i Religion B och Historia B. Jag ska skriva om kristendomen och om hur dess påverkan på samhället har ändrats genom historien utifrån olika sekulariseringsteorier samt ur egna tankegångar, där jag har tänkt koppla in det moderna samhällets påverkan på sekulariseringen.

Min fråga är helt enkelt om någon av er har kunskaper kring detta. Om ni tycker det är intressant eller om ni har några tips på källor som jag kan använda. Läser hittills mest uppsatser på "uppsatser.se" och "Religiös förändring i norra europa" en studie av Anders Bäckström. Det skulle uppskattas mycket om någon kunde ge mig tips. Det kan handla om kyrkans historia i helhet (inte wikipedia helst, haha)

Tack på förhand!


Jag vet inte hur lång tillbaka i historien du vill gå för att se på samhällelig förändring, men om du är intresserad av perioden då sverige blev kristnat och vad det hade för effekter på samhället så ska du leta efter böcker av Helena Knutsson. Professor i arkeologi vid Uppsala Universitet.
Citera
2009-05-24, 22:48
  #3
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isaak
(inte wikipedia helst, haha)

Om nu inte wikipedia duger så kan du ju alltid kolla igenom de källor som anges i deras artiklar.
Citera
2009-05-27, 13:45
  #4
Medlem
Isaaks avatar
Tack för hjälpen! Tror jag ahr en del så jag klarar mig nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback