Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-26, 17:54
  #25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utsatta yrkesgrupper.

Citat:
Ursprungligen postat av tvilingdeckarna
När jag jobbade som mopedbud på vaktmästeriet i Karlstads kommun, 15 år gammal. Kunde man ha upp tii en halv milijon liggande i kontanter på flaket medan man gjorde andra ärenden. Detta var i mitten av 60 talet.

På den tiden det fanns i stort sett enbart kontanter så kunde det vara farligt att ha dessa på sig i sitt arbete.

Redan under gårdfarihandlarnas tid och på den tiden posten delades ut på landsbygden per fot eller via cykel så var dessa grupper utsatta. En annan utsatt grupp var dem som arbetade på cykelexpresser.

Tråd om bl. a. mordet på en gårdfarihandlare: (FB) Ev. olöst mord: Anna Lang, Grimslöv, 1925.

Att vara bankbud, mopedbud, springflicka m. m. var också arbeten som drog till sig rånare p. g. a. att dessa ofta hade som arbetsuppgift att frakta kontanter till banken.

Numera är dessa utsatta yrkesgrupper borta och allt sköts elektroniskt.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-11-26 kl. 17:59.
Citera
2020-01-25, 14:40
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHB
Du kan kontakta mig så får du uppgifter för vidare forskning om du vill, vill bara inte lägga ut det här då det finns släktingar i livet.

I´m from Tyskland and my husband is an relative to J. Björck. We are looking for relatives alive.

Susa
Citera
2020-01-25, 16:05
  #27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Egna barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Tyska
I´m from Tyskland and my husband is an relative to J. Björck. We are looking for relatives alive.

Susa

Interesting.

So your husband is a relative of John Paul Björck. Do you know if he had any children of his own?
Citera
2020-05-31, 20:04
  #28
Medlem
BHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det är verkligen ingen bra start på livet.

Ser du om han kom att bo i Sjuhäradsbygden någonsin? T ex i Kinna?

I 40 år fick f.d. missionär Björck leva med detta mord på sitt samvete. Han lär ha tänkt en hel del på det brutala mordet. Undrar om han någonsin verkligen ångrade vad han hade gjort?

Ibland när det är mycket trafik i Göteborg ut mot Partille/E20 tar jag jag en genväg vid Övre Olskroksgatan mot hemmet och jag kan inte släppa detta fall när jag ser skylten för gatan. Hade han stillat sig och och tänkt över sin handling så hade pojken kanske fått ett långt liv.
__________________
Senast redigerad av BHB 2020-05-31 kl. 20:07.
Citera
2020-06-01, 16:48
  #29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Övre Olskroksgatan.

Citat:
Ursprungligen postat av BHB
Ibland när det är mycket trafik i Göteborg ut mot Partille/E20 tar jag jag en genväg vid Övre Olskroksgatan mot hemmet och jag kan inte släppa detta fall när jag ser skylten för gatan. Hade han stillat sig och och tänkt över sin handling så hade pojken kanske fått ett långt liv.

Det förstår att du inte kan och det skulle inte jag heller ha gjort om jag hade gått där.

Visste kunde Per Hakberg kanske ha kunnat fått ett långt liv men Björck hade annat i åtanke den 15 januari 1946 tyvärr.
Citera
2020-10-02, 14:53
  #30
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det förstår att du inte kan och det skulle inte jag heller ha gjort om jag hade gått där.

Visste kunde Per Hakberg kanske ha kunnat fått ett långt liv men Björck hade annat i åtanke den 15 januari 1946 tyvärr.


Det gjordes också rubriker i Norge, kanske inte Konstig när man läser vad tidningen skriver om Björck`s fästmö...
Halden Arbeiderblad 1946-01-19 side 1 :
https://www.nb.no/items/7c60ff8a2661...=per%20hakberg
Citera
2020-10-02, 21:15
  #31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den norska flickan hette Lillemor.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Det gjordes också rubriker i Norge, kanske inte Konstig när man läser vad tidningen skriver om Björck`s fästmö...
Halden Arbeiderblad 1946-01-19 side 1 :
https://www.nb.no/items/7c60ff8a2661...=per%20hakberg

Tack för intressant information.

Att det skrevs om Björcks grymma mord i Göteborg är inte så konstigt med tanke på den norska kopplingen. Bl. a. har den norska flickans ålder tidigare omnämnts. Däremot uppgiften att hon hette Lillemor tror jag inte jag har sett tidigare.

(FB) Springpojken som förvann. Mordet på Per Hakberg, Göteborg, 1946.
Citera
2020-10-02, 22:14
  #32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för intressant information.

Att det skrevs om Björcks grymma mord i Göteborg är inte så konstigt med tanke på den norska kopplingen. Bl. a. har den norska flickans ålder tidigare omnämnts. Däremot uppgiften att hon hette Lillemor tror jag inte jag har sett tidigare.

(FB) Springpojken som förvann. Mordet på Per Hakberg, Göteborg, 1946.

Speciell kille det här är :
Arbeiderbladet 1946-01-21 side 2 :
https://www.nb.no/items/37a75c37d6f6...=per%20hakberg
Sarpsborg Arbeiderblad 1946-01-19 side 1 :
https://www.nb.no/items/37710f8ddbb4...=per%20hakberg
Citera
2020-10-03, 17:38
  #33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Björck var nog litet "speciell" redan innan han blev missionär.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Speciell kille det här är :
Arbeiderbladet 1946-01-21 side 2 :
https://www.nb.no/items/37a75c37d6f6...=per%20hakberg
Sarpsborg Arbeiderblad 1946-01-19 side 1 :
https://www.nb.no/items/37710f8ddbb4...=per%20hakberg

Två gånger hade Hakberg lyckats ta sig utanför lägenhetens ytterdörr men drogs tillbaka av Björck.

Björck var nog lite "speciell" redan innan han arbetade som missionär och inte blev han bättre av att ha fått malaria.
Citera
2022-05-25, 17:20
  #34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minst 12 år på säkerhetsanstalt.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"15 januari 1946. Per Hakberg (1930.04.23) ströps och misshandlades till döds i en lägenhet på Övre Olskroksgatan i Göteborg. Paul Björck (1907.07.19-1986.02.16) dömdes till förvaring på säkerhetsanstalt i minst 12 år."

Inte många gånger en f. d. missionär har begått mord i Sverige.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback