2009-05-24, 10:18
Medlem
sasos avatar
hej
har nyligen installerat kubuntu i min dator och varje gång jag startar datorn kommer det upp menyn där man kan välja antingen om man vill starta xp eller kubuntu.
Undrar om det går å automatisera detta så att kubuntu startar automatiskt?
tacksam för svar
Citera
2009-05-24, 11:09
Medlem
Har för mig att man bara ska ändra ordningen på operativsystemen i grub.conf i /boot/
Citera
2009-05-24, 16:30
Medlem
öppna grubs config-fil som root, om du inte vet hur man gör det är det lättaste sättet att skriva gksu kate /boot/grub/menu.lst i terminalen, så ska du få upp filen. under general configuration i filen kan du sätta timeout-värdet, du kan sätta 0 om du vill men det rekommenderas inte eftersom att du då inte kan starta windows eller ändra startparametrarna för kubuntu ifall något skulle gå fel, vid t.ex. en uppdatering.
Citera
2009-05-24, 18:48
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birger_
öppna grubs config-fil som root, om du inte vet hur man gör det är det lättaste sättet att skriva gksu kate /boot/grub/menu.lst i terminalen, så ska du få upp filen. under general configuration i filen kan du sätta timeout-värdet, du kan sätta 0 om du vill men det rekommenderas inte eftersom att du då inte kan starta windows eller ändra startparametrarna för kubuntu ifall något skulle gå fel, vid t.ex. en uppdatering.

jag får upp en tom document bara...
Citera
2009-05-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
jag får upp en tom document bara...
vilket borde betyda att du antingen inte har dokumentet eller skrivit fel. vad skrev du egentligen?

skriv
Citat:
cd /boot/grub/
ls

listas menu.lst där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in