2014-01-14, 08:42
Medlem
Någon skillnad på tveksamt, tvivlande och tvekande? t.ex. "Hon såg tveksamt på sin bror..."
Citera
2014-01-14, 10:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Det finns bara drygt en miljon norrlänningar, medan det finns 4,5 miljoner götar. Om det gäller att vara lika precis med avseende på person så krävs ju en större uppdelning av götarna än av norrlänningarna för att personens tillhörighet ska vara avgränsad till en mängd av motsvarande storlek.

Du resonerar helt bakvänt. Ju mer utspridd en befolkning är över ett större landområde, desto större är sannolikheten att den skiljer sig åt inom gruppen. Tror du ens för ett ögonblick att en person från Sundsvall och en person från Karesuando har samma betingelser?
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-01-14 kl. 10:21.
Citera
2014-01-14, 10:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Någon skillnad på tveksamt, tvivlande och tvekande? t.ex. "Hon såg tveksamt på sin bror..."

Du måste sätta ett tydligare sammanhang innan du kan göra en fullständig bedömning. Rent generellt handlar tveksam/tvekande om osäkerhet/obestämdhet och tvivlande om misstro.
Citera
2014-01-14, 11:13
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Tvivlande kan innebära att det brodern sa lät mindre sannolikt.

Tvekande innebär troligen att hon inte visste om hon vågade säga rakt ut vad hon tyckte.

Tveksam är det bredaste, men just här är det nära synonymt med tvekande.

Ordet »tveksam« har kommit att även bli synonym för »tvivelaktig«.
NN skaffar sig extrainkomster med tveksamma metoder.
Det betyder »som orsakar tvekan hos betraktaren« – Ska jag ingripa eller titta bort?
Citera
2014-01-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du måste sätta ett tydligare sammanhang innan du kan göra en fullständig bedömning. Rent generellt handlar tveksam/tvekande om osäkerhet/obestämdhet och tvivlande om misstro.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Tvivlande kan innebära att det brodern sa lät mindre sannolikt.

Tvekande innebär troligen att hon inte visste om hon vågade säga rakt ut vad hon tyckte.

Tveksam är det bredaste, men just här är det nära synonymt med tvekande.

Ordet »tveksam« har kommit att även bli synonym för »tvivelaktig«.
NN skaffar sig extrainkomster med tveksamma metoder.
Det betyder »som orsakar tvekan hos betraktaren« – Ska jag ingripa eller titta bort?

Tack egon2b och HerrGickhan för era svar... jag är nöjd och ställer istället en annan fråga jag funderar på.

1. "I affären märker jag överraskad att jag inte har några pengar med mig."

2. "I affären märker jag överraskat att jag inte har några pengar med mig".

Vad är det för skillnad på dessa? Är inte 2. felaktigt? Detta är bara ett exempel, ordet skulle kunna bytas ut mot något annat, det är själva ändelsen jag har lite svårt att förstå... alltså, i vilka meningskonstruktioner man använder dem.
Citera
2014-01-14, 12:15
Medlem
Någon som vet om det finns något ord för ord som beskriver hur en sak ser ut? Alltså ungefär som onomatopoetikon fast för utseende, exempelvis grönsak.

Edit:
Är ledsen för en dålig förklaring, jag hoppas ni förstår att det inte är adjektiv jag syftar på.
Senast redigerad av edumla 2014-01-14 kl. 12:21.
Citera
2014-01-14, 13:21
Medlem
Vad är skillnaden mellan angelägenhet och belägenhet?

Edit:Tittade lite närmare på orden. Anser ordet angelägenhet till en situation som inte berör utomstående och ordet belägenhet till en besvärlig situation?
Senast redigerad av transkript 2014-01-14 kl. 13:37.
Citera
2014-01-14, 14:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript

Edit:Tittade lite närmare på orden. Anser ordet angelägenhet till en situation som inte berör utomstående och ordet belägenhet till en besvärlig situation?

Vill ha belägenhet till en situation man befinner sig i medan angelägenhet är lite mer "icke fysiskt" så att säga.

Tex om jag super skallen i bitar är min angelägenhet och inget som angår dig, men mitt supande kan försätta mig i en problematiskt belägenhet.

Vet inte om det förklarar hur jag tänker dock.
Citera
2014-01-14, 15:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript

Det är en enkel skillnad. Angelägenhet betyder ärende medan belägenhet betyder läge/situation. Således kan någons belägenhet vara en annans angelägenhet. Det torde inte minst gälla en förvaltare som företräder en uppdragsgivare. Det är synnerligen angeläget (viktigt och kanske brådskande) att förvaltaren tar sig an ärendet (angelägenheten) skyndsamt.
Citera
2014-01-14, 15:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tack egon2b och HerrGickhan för era svar... jag är nöjd och ställer istället en annan fråga jag funderar på.

Vad är det för skillnad på dessa? Är inte 2. felaktigt? Detta är bara ett exempel, ordet skulle kunna bytas ut mot något annat, det är själva ändelsen jag har lite svårt att förstå... alltså, i vilka meningskonstruktioner man använder dem.

Du märker inte, du "...blir överraskad av att du inte har några pengar".
Citera
2014-01-14, 16:31
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:

I första fallet är överraskad böjt efter jag och utgör ett predikativt attribut (andra beteckningar än "predikativt attribut" kan förekomma, men det är den traditionella termen).

I andra fallet är överraskat adverbial ("sättsadverbial").

Båda sätten att formulera sig är i princip korrekta. Sedan kan man alltid diskutera stilistik och hur väl de passar i enskilda exempel. När båda uttryckssätten funkar blir den semantiska skillnaden (skillnaden i vad det i praktiken betyder) nog för det mesta minimal.
Citera
2014-01-14, 16:41
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edumla
Någon som vet om det finns något ord för ord som beskriver hur en sak ser ut? Alltså ungefär som onomatopoetikon fast för utseende, exempelvis grönsak.

Edit:
Är ledsen för en dålig förklaring, jag hoppas ni förstår att det inte är adjektiv jag syftar på.

Öhh... Tror inte det finns något ord. Du får skapa ett nytt.
Bildimiterande? Utseendehärmande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in