2014-01-12, 23:05
Medlem
Seventys avatar
Skriver man "undertiden" eller "under tiden"?

T.ex. Maria gjorde saft under tiden bullarna gräddades...
Citera
2014-01-12, 23:10
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seventy

Under tiden.
Citera
2014-01-12, 23:48
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seventy

Lite längre svar ...

Frasen »under tiden« skrivs med mellanslag, eftersom det är grundtips för preposition före substantiv. Det är bara i mycket vanliga prepositionsfraser som man kan skriva »i kväll« eller »ikväll«. Frasen »i övermorgon« skrivs med mellanslag.

Frågan låter som en följd av en del propaganda mot särskrivning. Men det finns mängder av korrekta särskrivningar och »under tiden« är en av dem. Man kan tänka sig långsökt att »undertiden« var den tid när underverk skedde. Marias bullar kan förstås vara små underverk.
Citera
2014-01-13, 00:48
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Under tiden.
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Lite längre svar ...

Frasen »under tiden« skrivs med mellanslag, eftersom det är grundtips för preposition före substantiv. Det är bara i mycket vanliga prepositionsfraser som man kan skriva »i kväll« eller »ikväll«. Frasen »i övermorgon« skrivs med mellanslag.

Frågan låter som en följd av en del propaganda mot särskrivning. Men det finns mängder av korrekta särskrivningar och »under tiden« är en av dem. Man kan tänka sig långsökt att »undertiden« var den tid när underverk skedde. Marias bullar kan förstås vara små underverk.
Intressant, tack så mycket!
Citera
2014-01-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
3. Utöver svar från Sereena:
Ingendera av kungarna Carl Gustaf och Harald tycker om köttbullar.
I praktiken fungerar även »CG eller H«. Någon föredrar »eller« här.

2. Det är knappast så man uttrycker sig. Om det redan sitter 3 i soffan så lämnar de plats. Att göra sig plats i soffan skulle antyda att soffan är belamrad med ytterkläder, flyttkartonger och/eller böcker.

1. Exemplet med stå-party innan gästerna sätter sig tillrätta, det exemplet kom som tillägg.

Jag kan mycket väl diska och sen säga (antag att TV:n står oanvänd och det är Aktuellt-dags): Nu ska jag sätta mig till rätta framför TV:n. Budskapet är: Nu kommer jag att förskansa mig framför TV:n. Hur jag tänker arrangera lösa kuddar är inte budskapet. Fjärrkontrollen placering är en del av signalsystemet: Under Aktuellt byter vi inte kanal.

Tack egon2b, jag hade missförstått en del ser jag. Nu är jag med.
Citera
2014-01-13, 10:00
Medlem
ArneIIIs avatar
Varför säger man norrlänning i exempelvis sammanhanget "Norrlänningarna Lennart Jähkel och P.O. Enquist är båda duktiga schackspelare".

Men inte göte i sammanhanget "Götarna Babben Larsson och Claes Malberg är båda duktiga schackspelare" eller "Svearna Fredrik Lindröm och Lars Ohly är båda duktiga schackspelare"?
Citera
2014-01-13, 12:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Varför säger man norrlänning i exempelvis sammanhanget "Norrlänningarna Lennart Jähkel och P.O. Enquist är båda duktiga schackspelare".

Men inte göte i sammanhanget "Götarna Babben Larsson och Claes Malberg är båda duktiga schackspelare" eller "Svearna Fredrik Lindröm och Lars Ohly är båda duktiga schackspelare"?

Du menar götalänning eller svealänning?

Orsaken är enkel. Det är för dålig kunskap om hur stor skillnad det är mellan olika geografiska områden inom jättebegreppet Norrland. Bristande upplysning och bristande intresse helt enkelt. Götalänningarna i Malmö och Göteborg tittar söderut.
Citera
2014-01-13, 12:48
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar götalänning eller svealänning?

Orsaken är enkel. Det är för dålig kunskap om hur stor skillnad det är mellan olika geografiska områden inom jättebegreppet Norrland. Bristande upplysning och bristande intresse helt enkelt. Götalänningarna i Malmö och Göteborg tittar söderut.
Ja, jag menade antagligen götalänning och svealänning. Tack för svar. Men är det mer korrekt att benämna två norrlänningar som samma sort än två götalänningar? Eller är båda fel?
Citera
2014-01-13, 12:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, jag menade antagligen götalänning och svealänning. Tack för svar. Men är det mer korrekt att benämna två norrlänningar som samma sort än två götalänningar? Eller är båda fel?

Båda är lika rätt eller lika fel.
Citera
2014-01-14, 03:35
Medlem
jamtlandoffroads avatar
vad kallar man någon som är opportunist på ett positivt sätt?
alltså en som ser möjligheter och tar tillfällen i akt för att göra bra saker men där den negativa klangen i ordet opportunist passar mindre bra?

Ordet enteprenör är lite grand det jag söker men är för mycket inriktat på företagande.
Citera
2014-01-14, 04:20
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamtlandoffroad
vad kallar man någon som är opportunist på ett positivt sätt?
alltså en som ser möjligheter och tar tillfällen i akt för att göra bra saker men där den negativa klangen i ordet opportunist passar mindre bra?

Ordet enteprenör är lite grand det jag söker men är för mycket inriktat på företagande.

Go-getter och self-starter är vanliga beskrivningar fast mindre specifika än ordet du söker.

Du har rätt i att opportunist borde undvikas om du försöker säga något positivt.

"Good at recognizing opportunities" är en nästan vedertagen positiv beskrivning av en människa. Den fortsätter med "for (doing)" eller "to (do)."
Citera
2014-01-14, 05:56
Medlem
Narkomats avatar
Citat:

Det finns bara drygt en miljon norrlänningar, medan det finns 4,5 miljoner götar. Om det gäller att vara lika precis med avseende på person så krävs ju en större uppdelning av götarna än av norrlänningarna för att personens tillhörighet ska vara avgränsad till en mängd av motsvarande storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in