2013-10-28, 18:27
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Andvänder gemene man ordet ty idag..?
Och vad är kutymen om när man ska använda det?
Även i text upplevs det nog idag som obsolet. I tal kan jag bara erinra mig att jag hört det vid ett enda tillfälle, och det var ett befäl under min värnpliktstid. Det lät inte så lite krystat...
Citera
2013-10-28, 18:34
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Utöver att med är fel är också om det. Efter låter bättre, beroende på vad du menar. Har du inte svenska som modersmål?
Till? Jag vaknade till till damens genomträngande tjut. Nja...
Citera
2013-10-28, 18:37
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Det finns tre olika »ty«: konjunktion, pronomen, samt reflexivt verb »att ty sig [till]«. Alla tre är rätt ovanliga.

En helt ovetenskaplig undersökning antyder att konjunktionen »ty« är relativt vanlig i finlandssvenskan. Ordet är också vanligt i raljerande text som förekommer på bloggar. Det är alltid en frestelse att förundra omgivningen med ett stänk gammeldags. Ett stickprov i högen:
Nästa morgon måste jag upp kl 4 och resa till Belfast stad, ty jag hade lovat att resa dit till ett bröllop.
Ref. http://spraakbanken.gu.se/korp/#search=lemgram|ty..kn.1&page=0
Senast redigerad av egon2b 2013-10-28 kl. 19:01.
Citera
2013-10-28, 18:42
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Jag lyckades somna om en stund men vaknade till med [vid] damens genomträngande tjut. ...
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Utöver att med är fel är också om det. Efter låter bättre, beroende på vad du menar. Har du inte svenska som modersmål?
Att »somna om« är fullgod svenska, bara man gör det med partikel. Käpphäst: Om vi hade haft en skrivning för att markera partikel så hade till och med modersmålsläsare förstått att man kan somna ómm en stund. Ever heard re-snooze?
Citera
2013-10-28, 18:43
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det finns tre olika »ty«: konjunktion, pronomen, same reflexivt verb »att ty sig [till]«. Alla tre är rätt ovanliga.
Hur fungerar det som pronomen? Används det som konjunktion sker det väl oftast lite ironiskt arkaiserande.
Citera
2013-10-28, 18:59
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
(1) Hur fungerar det som pronomen? (2) Används det som konjunktion sker det väl oftast lite ironiskt arkaiserande.
2. Möjligen med undantag för finlandssvenska som kan vara stilfullt arkaiserande utan ironi.

1. I princip bara i frasen »ty åtföljande« säger en mellanstor ordbok. Exempel:
Det leder obönhörligt till att återväxten hämmas och med ty åtföljande minskning av fångstbar fisk.

Våldsamma orkaner är inte ovanliga, inte heller jordskalv på havsbotten med ty åtföljande tsunamin.
Språkbankens Korp klassar »ty åtföljande« som ett/étt adjektiv. Därav lära vi att ett/étt ord kan vara två ord. Det har anglosaxarna förstått i åratal.
Citera
2013-10-28, 18:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Använder det ibland, mest i formen "att ty sig till" men ibland så använder jag även tex "ty han var en idiot" men då är det medvetet för att få en lite högtravande/krystad känsla i det hela.
Citera
2013-10-28, 19:14
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
2. Möjligen med undantag för finlandssvenska som kan vara stilfullt arkaiserande utan ironi.
Jag är inte speciellt insatt i finlandssvenskan, men att det ofta låter präktigt överartikulerat på ett lite töntigt sätt har jag noterat.

Citat:
1. I princip bara i frasen »ty åtföljande« säger en mellanstor ordbok. Exempel:
Det leder obönhörligt till att återväxten hämmas och med ty åtföljande minskning av fångstbar fisk.

Våldsamma orkaner är inte ovanliga, inte heller jordskalv på havsbotten med ty åtföljande tsunamin.
Språkbankens Korp klassar »ty åtföljande« som ett/étt adjektiv. Därav lära vi att ett/étt ord kan vara två ord. Det har anglosaxarna förstått i åratal.
Intressant, det hade jag aldrig hört tidigare. Det är alltså inte bara en udda form av pronomenet?
Citera
2013-10-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Jag lyckades somna om en stund men vaknade till med damens genomträngande tjut.

Jag förstår att av skulle passa fint i denna mening, men jag undrar om det är fel att använda med?

Är det fel med överflöd? Pleonasmer är språkens ketchup - det tar bort andra smaker hos tugget, utan att det nödvändigtvis blir oätligt. Elvis hade ketchup på glassen, påstås det.

I meningen ovan kan du utelämna om och med med förtjänst.

Om du är damen ifråga vid vars tjut du vaknade, kan du göra meningen begriplig genom att göra dig själv till obestämd form, dvs skriva en dams i stället för damens.

Du vaknade till med ett genomträngande tjut, som det anstår en dam...
Citera
2013-10-28, 19:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Använder det ibland, mest i formen "att ty sig till" men ibland så använder jag även tex "ty han var en idiot" men då är det medvetet för att få en lite högtravande/krystad känsla i det hela.

Du gäller att skilja på verbet "ty" (att lita till) och konjunktionen "ty" (eftersom). Det senare är ålderdomligt medan det förra fortfarande är tidsenlig.

---

Jag använder det ålderdomliga "ty" ibland.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-10-28 kl. 19:31.
Citera
2013-10-28, 19:42
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Att »somna om« är fullgod svenska, bara man gör det med partikel. Käpphäst: Om vi hade haft en skrivning för att markera partikel så hade till och med modersmålsläsare förstått att man kan somna ómm en stund. Ever heard re-snooze?
Oj, jag läste det som preposition
Citera
2013-10-28, 19:43
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Intressant, det hade jag aldrig hört tidigare. Det är alltså inte bara en udda form av pronomenet?
Etymologiskt är det samma ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in