2013-10-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Jag ser inte två olika kausaliteter...
I praktiken betyder det väl samma sak, men två nyanser kan urskiljas. Till följd av tar fasta på att förhållandet är konsekutivt (en följd), på grund av lyfter fram att det är kausalt (en orsak).
Citera
2013-10-28, 16:00
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
I praktiken betyder det väl samma sak, men två nyanser kan urskiljas. Till följd av tar fasta på att förhållandet är konsekutivt (en följd), på grund av lyfter fram att det är kausalt (en orsak).
Kausalitet är liktydigt med orsak, säger du. Men jag anar en viss begreppsförvirring här eftersom orsak är det första ledet samt följd det andra ledet i händelsekedjan...vad är vad?
Citera
2013-10-28, 16:49
Medlem
Jag tackar så mycket för alla era bidrag, väldigt intressant att läsa.

Men jag förstår inte varför man inte kan använda "med".

Med dammsugarens oljud i rummet kan jag ju inte studera.
Citera
2013-10-28, 16:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Jag tackar så mycket för alla era bidrag, väldigt intressant att läsa.

Men jag förstår inte varför man inte kan använda "med".

Med dammsugarens oljud i rummet kan jag ju inte studera.

Det kan du, men det är å andra sidan en helt annan mening än den du först frågade om.
Citera
2013-10-28, 17:12
Medlem
Jag lyckades somna om en stund men vaknade till med damens genomträngande tjut.

Jag förstår att av skulle passa fint i denna mening, men jag undrar om det är fel att använda med?
Citera
2013-10-28, 17:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Jag förstår att av skulle passa fint i denna mening, men jag undrar om det är fel att använda med?

Det ska vara "av" i denna meningen, "med" är fel.
Citera
2013-10-28, 17:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Kausalitet är liktydigt med orsak, säger du. Men jag anar en viss begreppsförvirring här eftersom orsak är det första ledet samt följd det andra ledet i händelsekedjan...vad är vad?
Skillnaden mellan betydelserna av på grund av och till följd av är dels en skillnad i tidskoppling - som tidigare postare har angivit anger till följd av normalt vid sidan av kausaliteten också en tät koppling i tid. Men det finns också en kausal skillnad, som jag tror är mer fundamental. Till följd av kan man bara använda om något som står för den helt dominerande orsakspåverkan. På grund av kan användas också om det finns en hel del andra orsaker som påverkat utfallet.
Citera
2013-10-28, 17:49
Medlem
Tackar igen för hjälpen.
Citera
2013-10-28, 18:13
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Verkan kan knappast gå före orsak i den makroskopiska världen, knappast ens sammanfalla i tid. På det sättet är uttrycken nära ekvivalenta. I vissa sammanhang kan man frestas skriva pga / p.g.a. enbart av utrymmesskäl. Ta en korpus av karaktären 140-kvitter ...

Frasen »till följd av« är typisk för det finstilta i försäkringar och garantier. Det är i första hand en stilfråga.
Garantin gäller inte för skada till följd av användarens oaktsamhet.
Försäkringsbolaget kommer att tillämpa den regeln som synonym till »på grund av« även om sekvensen innefattar fördröjd oxidation till följd av kondens.

Frasen »som följer« kan avse renodlat tidssamband, utan kausalitet:
Helgdagsersättning utgår inte för dag som följer söckendag.
Senast redigerad av egon2b 2013-10-28 kl. 18:22.
Citera
2013-10-28, 18:19
Medlem
Dr_Dollars avatar
Andvänder gemene man ordet ty idag..?
Och vad är kutymen om när man ska använda det?
Citera
2013-10-28, 18:25
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Skillnaden mellan betydelserna av på grund av och till följd av är dels en skillnad i tidskoppling - som tidigare postare har angivit anger till följd av normalt vid sidan av kausaliteten också en tät koppling i tid.
Det köper jag - "på grund av" signalerar ett mer komplext, abstrakt och långsiktigt kausalt samband än "till följd av", som lämpar sig bättre vid betydligt mer konkreta och omedelbara händelser, t ex kula a stöttes undan till följd av kula b, inte gärna på grund av kula b.
Citat:
Men det finns också en kausal skillnad, som jag tror är mer fundamental. Till följd av kan man bara använda om något som står för den helt dominerande orsakspåverkan. På grund av kan användas också om det finns en hel del andra orsaker som påverkat utfallet.
Nja, behovet av att redogöra en eventuell mångfald orsaker till en viss verkan är väl rimligen vara lika stort i båda fallen? Jag har svårt att se att "på grund av" skulle indikera att ett flertal orsaksfaktorer automatiskt kan antas föreligga...
Citera
2013-10-28, 18:25
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:

Utöver att med är fel är också om det. Efter låter bättre, beroende på vad du menar. Har du inte svenska som modersmål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in