Citat:
Ursprungligen postat av
OneUp
1. Är ordet äta i meningen "Ordet äta är ett verb" ett substantiv?
2. Borde jag skriva ordet äta inom citationstecken i fråga 1 och 2?
3. Borde jag ha skrivit "fråga ett och två" istället för "fråga 1 och 2"?
1. Ordet »äta« är substantiv i sin manifestation som text eller talat ljud. Ordet »äter« är till sin grammatiska funktion ett verb. Infinitivformen »att äta« pendlar mellan substantiv och verb. I ordboken står »äta« i infinitiv klassat som verb, men trycksvärtan på papperet är ett substantiv. Lite lättare blir detta om man kallar substantiv för nomen (benämning på företeelse, engelska “noun”).
Ett exempel på när infinitiv »att måla« uppför sig som substantiv är:
– Han är skicklig på att måla.
– Han är skicklig på fiol. — för jämförelsen
Det finns ingen anledning anta att en lingvist av facket skulle instämma i det ovan skrivna. Du kan möjligen använda svaret som en övning i filosofi och taxonomi. Citera mig inte i skolan.
2. Ja, eller markera med fetskrivning etc. Kursivering om man är den självutplånande typen.
3. Nej. När siffran 2 är en referens till punkt 2 så används siffran. Det är antal i löpande text som ofta skrivs med bokstäver för upp till 12 eller 20. På liknande sätt med ordningsnummer. Dock bör man inte byta konvention mitt i en mening eller ens i en krönika. Exempel: Mina systrar kom på 11:e och 23:e plats (inte elfte och 23:e).