Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Att »höra till« ger rent visuellt en mindre fast knytning än att »tillhöra«.
Vad menar du med "rent visuellt"? Man kan säga "Min själ tillhör Gud", "Mitt hjärta tillhör dig" och liknande abstrakta saker, medan "hör till" är mer konkret (alltså mer "visuellt" om jag förstod dig rätt). Abstrakt och konkret brukar väl nämnas som en skillnad mellan fast respektive lös partikel (jfr. "bryta av" och "avbryta").
"Den här sängen hör till dockhuset." = "evig" eller inneboende tillhörelse = mer abstrakt?
"Den här dockhussängen tillhör mormor, som ärvt den av sin mamma, och en dag kommer jag att ärva den." = mindre evig tillhörelse = mer konkret?
Med risk för OT finns det i många språk så kallade "alienable" och "inalienable possession" ("mistligt" och "omistligt ägande" kanske?). Det innebär att man morfologiskt gör skillnad mellan fraserna "min arm" och "min sko". Armen föds man med, ingen annan kan äga den, men skon är något man kan välja att äga, och den kan försvinna eller tas över av någon annan. Symboliskt nog brukar de omistliga föremålen ha ett bundet ägandeaffix typ "sko-min", medan mistliga föremål har morfologiskt längre konstruktioner typ "sko den-min".
Till de omistliga sakerna brukar räknas familjemedlemmar och kroppsdelar, men vissa kulturellt viktiga föremål kan också räknas som omistliga, t.ex. ens familjehus eller ens kanot. Kulturberoende morfologi!