2012-08-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Tack för ditt svar!
Kan det vara så att Ande (med stort A) i detta fall är att betrakta som egenmamn, dvs. "den helige Ande/(den) heliga Birgitta vs. den helige Anden/(den) heliga Birgittan"?
Ja, så skulle man kanske kunna se det.
Citera
2012-08-17, 17:23
Medlem
Söker ett begrepp.

Betydelsen är något i stil med "Att ta något för sanning på grund av egen erfarenhet."

Alltså skiljt från vetenskapligt bevisat. "Jag tror att röd är den vanligaste färgen på bilar i Sverige. Så sent som idag såg jag inte mindre än tjugo röda bilar!"
Citera
2012-08-17, 17:43
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajjar
Söker ett begrepp.

Betydelsen är något i stil med "Att ta något för sanning på grund av egen erfarenhet."

Alltså skiljt från vetenskapligt bevisat. "Jag tror att röd är den vanligaste färgen på bilar i Sverige. Så sent som idag såg jag inte mindre än tjugo röda bilar!"

Anekdotisk bevisföring?

edit: Hitta tillochmed en wikiartikel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring
Senast redigerad av dekonstrueramig 2012-08-17 kl. 17:46.
Citera
2012-08-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekonstrueramig
Anekdotisk bevisföring?

edit: Hitta tillochmed en wikiartikel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring

Helt rätt, tack.
Citera
2012-08-17, 18:17
Medlem
ningudos avatar
(1) Flämta

(2) Flåsa

Har jag rätt ifall jag påstår att de ovannämnda lemman har liktydig betydelse förutom att den första är starkare. M.a.o. Den som flämtar andas tyngre och häftigare än den som flåsar. Rätt?
Citera
2012-08-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
(1) Flämta

(2) Flåsa

Har jag rätt ifall jag påstår att de ovannämnda lemman har liktydig betydelse förutom att den första är starkare. M.a.o. Den som flämtar andas tyngre och häftigare än den som flåsar. Rätt?
SAOB:
[FLÄMTA 1]
1) andas häftigt l. krampaktigt l. mödosamt med korta, hastiga andedrag (på grund av utmattning, ansträngning l. stark sinnesrörelse)
[FLÅSA 1]
1) intr.: andas hörbart med tunga o. häftiga andedrag, särsk. utandningar (på grund av ansträngning l. stark sinnesrörelse)
Vad säger din vän, eller vem du nu diskuterar detta med?
Citera
2012-08-17, 19:07
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
SAOB:
[FLÄMTA 1]
1) andas häftigt l. krampaktigt l. mödosamt med korta, hastiga andedrag (på grund av utmattning, ansträngning l. stark sinnesrörelse)
[FLÅSA 1]
1) intr.: andas hörbart med tunga o. häftiga andedrag, särsk. utandningar (på grund av ansträngning l. stark sinnesrörelse)
Vad säger din vän, eller vem du nu diskuterar detta med?
Tack för ett snabbt svar. Nä jag diskuterar inte med något, jag e bara nyfiken .
Men jag tycker det är fortfarande luddigt, I SO definieras flåsa, "andas tungt och snabbt".
Kanske att man kan påstå att flämta riktar sig mer på inhalation.
Citera
2012-08-17, 19:44
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Hmm... men ett foge-s sätts väl alltid in mellan efterledet och förledet om förledet är sammansatt och slutar på konsonant? Eller går bägge bra?
Alltid är en klar överdrift. På någon tråd diskuterade vi »vattenkraftverk« som inte får foge-s, trots att »vattenkraft« är ett äldre ord än »kraftverk«. Ordet »lättvattenreaktor« bryter också mot huvudregeln.

En »grammofonskiva« får inte foge-s men »fotbollsspelare« får det. Svenska fotbollförbundet (egennamn) har inte foge-s vilket tyska fotbollsförbundet har i svenska tidningar.
Citera
2012-08-17, 20:28
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ja, det kan jag hålla med om. För att man ska få den betydelse jag menade ska man antingen betona enbart konstiga eller både mest och konstiga. Det senare kan nog ändå ge mer eftertryck än konstigaste. Det är också fråga om intonation.

Jag måste bara få påpeka att ditt sätt att använda lemma här är lite märkligt. Det har i stort sett två användningsområden: 1) för att syfta på ett ords uppslagsform och 2) hopförandet av ett ords alla böjningar i en och samma (grund)form (i t.ex. korpussökningar). Dessa båda användningssätt står i motsats till en specifik böjningsform av ett ord. Det finns i detta sammanhang således ingen anledning att antingen peka ut just uppslagsformen eller alla formerna av orden ifråga. Det räcker att säga orden ”flämta” och ”flåsa”.
Lemma är ett nytt ord för mig, jag uppfattade att det skulle vara liktydigt med ord. Jag vill gärna använda nya ord som jag lär mig, i både skrift och tal. På så vis utöka min aktiva vokabulär.

Jag uppskattar din observation.
Citera
2012-08-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Lemma är ett nytt ord för mig, jag uppfattade att det skulle vara liktydigt med ord. Jag vill gärna använda nya ord som jag lär mig, i både skrift och tal. På så vis utöka min aktiva vokabulär.

Jag uppskattar din observation.
Ja, det ordet används nog lite slarvigt. Egentligen finns det dock ingen anledning att blanda in det i allmänspråket över huvud taget.
Citera
2012-08-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Alltid är en klar överdrift. På någon tråd diskuterade vi »vattenkraftverk« som inte får foge-s, trots att »vattenkraft« är ett äldre ord än »kraftverk«. Ordet »lättvattenreaktor« bryter också mot huvudregeln.
Sammansättningen består egentligen av vattenkraft och kraftverk och ”borde” skrivas som vattenkraftskraftverk. Men det är i stället förkortat till vattenkraftverk.

Vad gäller lättvattenreaktor, undviker man foge-s där förledet slutar på obetonat -el, -en, -er och -on. Lättvattenreaktor är (åtminstone enligt Wikipedia) en sammansättning av lättvatten och kärnreaktor, vilket skulle bli lättvattenkärnreaktor. Jag antar att det är förkortat.
Citat:
En »grammofonskiva« får inte foge-s men »fotbollsspelare« får det. Svenska fotbollförbundet (egennamn) har inte foge-s vilket tyska fotbollsförbundet har i svenska tidningar.
Grammofon. Därav skippas foge-s. Det borde vara fotbollsförbundet kan jag tycka. Intressant iakttagelse.
Senast redigerad av scheutz 2012-08-17 kl. 20:42.
Citera
2012-08-17, 20:43
Medlem
Citat:
Vad gäller lättvattenreaktor, undviker man foge-s där förledet slutar på obetonat -el, -en, -er och -on. [...]

Grammofon. Därav skippas foge-s.
Det är dock inte obetonat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in