2022-02-10, 11:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det skulle vara enklare, men överensstämmer det med det allmänna språkbruket? Det är till exempel inte ovanligt att olika företag har flaggstänger i vilka man hissar tygstycken med den egna logotypen. Vad skulle folk i allmänhet kalla dessa tygstycken? Inte fanor, väl?

I vardagsspråket har man ingen aning om någon skillnad och uppfattar flagga och fana som mer eller mindre synonyma. Jag uppfattade dock att frågeställaren undrade vad den egentliga skillnaden är.
Citera
2022-02-10, 12:38
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Det skulle vara enklare, men överensstämmer det med det allmänna språkbruket? Det är till exempel inte ovanligt att olika företag har flaggstänger i vilka man hissar tygstycken med den egna logotypen. Vad skulle folk i allmänhet kalla dessa tygstycken? Inte fanor, väl?

Och vad är skillnaden mellan fanor och trälar?
Citera
2022-02-10, 13:40
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Och vad är skillnaden mellan fanor och trälar?

Jag förstår inte riktigt frågan. Har du slagit upp eller gjort en sökning på respektive ord?
Citera
2022-02-10, 15:25
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:

De flesta tycker nog att flagga och fana är samma sak. Men man kan lätt skilja dessa från en ”vimpel” som är avlång och tillspetsad.

Däremot kan ”Standar” liknas vid en flagga eller fana. Standar används av bland annat ordenssällskap och föreningar.
Citera
2022-02-10, 20:58
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt frågan. Har du slagit upp eller gjort en sökning på respektive ord?

Jag, i Wiktionary och Wikipedia, men blev inte så mycket klokare. Dina Google-resultat kanske (säkert, när jag tänker efter) ser annorlunda ut än de mina. Och förresten har du säkert alltid haft klara föreställningsbilder av dem.

Först minndes jag att andra boken i Linnas Under polstjärnan hette Upp, fanor. (Det är nog något så precist 40 år sen jag läste den på svenska.) Men den heter faktiskt Upp, trälar, upptäckte jag.

Jag har alltid föreställt trälar, och väl fanor också, som de långa, smala, blågula tygremsorna man ser ovanpå (eller undan?) den svenska flaggan på mången sommarstugans flaggstång. I Upp trälar föreställer jag att de är röda och bärs i processioner, protester, osv.

Underligt nog hittar jag inte ens några relevanta bilder idag. Inte heller kommer jag på något bättre ord på engelska än streamer, vilket jag inte tror är det rätta. Pennant är en liten trekant.
Senast redigerad av AldenG 2022-02-10 kl. 21:09.
Citera
2022-02-10, 21:18
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Jag, i Wiktionary och Wikipedia, men blev inte så mycket klokare. Dina Google-resultat kanske (säkert, när jag tänker efter) ser annorlunda ut än de mina. Och förresten har du säkert alltid haft klara föreställningsbilder av dem.

Först minndes jag att andra boken i Linnas Under polstjärnan hette Upp, fanor. (Det är nog något så precist 40 år sen jag läste den på svenska.) Men den heter faktiskt Upp, trälar, upptäckte jag.

Jag har alltid föreställt trälar, och väl fanor också, som de långa, smala, blågula tygremsorna man ser ovanpå (eller undan?) den svenska flaggan på mången sommarstugans flaggstång. I Upp trälar föreställer jag att de är röda och bärs i processioner, protester, osv.

Underligt nog hittar jag inte ens några relevanta bilder idag. Inte heller kommer jag på något bättre ord på engelska än streamer, vilket jag inte tror är det rätta. Pennant är en liten trekant.

Jag är rädd för att du är på helt fel spår när det gäller träl. Träl är en synonym till slav. Verbet träla betyder att ägna sig åt hårt och olönsamt arbete. "Upp, trälar" är en uppmaning till de förtryckta att göra uppror.

Vexillologi verkar för övrigt vara ett djupt kaninhål. Det verkar som om de olika engelska och svenska termerna för flaggor, fanor, vimplar, baner och standar med flera bara delvis motsvarar varandra. Man måste verkligen ha sammanhanget helt klart för sig för att kunna använda rätt ord.
Citera
2022-02-10, 22:04
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Jag är rädd för att du är på helt fel spår när det gäller träl. Träl är en synonym till slav. Verbet träla betyder att ägna sig åt hårt och olönsamt arbete. "Upp, trälar" är en uppmaning till de förtryckta att göra uppror.

Jag är väl lite tankspridd idag. Så sent som i de små timmarna idag läste jag annanstans det du säger här, men nu hade jag redan hunnit glömma det. Pinsamt.

Jag minns inte hur jag uppfattade titeln i 1982, men troligtvis rätt, med tanke på ämnet. Men med minnets drömliknande logik, det var en hågkommen omslagsteckning (som jag till råga inte hittar nu) som vilseledde två gångar, först i min fråga och sen i svaret till din fråga. Och kanske tänkte jag omedvetet att det gällde homonymer.
Senast redigerad av AldenG 2022-02-10 kl. 22:38.
Citera
2022-02-10, 22:32
Medlem
Citat:
Jag är väl lite tankspridd idag. Så sent som i de små timmarna idag läste jag annanstans det du säger här, men nu hade jag redan hunnit glömma det. Pinsamt.

Jag minns inte hur jag uppfattade titeln i 1982, men troligtvis rätt, med tanke på ämnet. Men med minnets drömliknande logik, det var en hågkommen omslagsteckning (som jag till råga inte hittar nu) som vilseledde två gångar, först in min fråga och sen i svaret till din fråga. Och kanske tänkte omedvetet jag att det gällde homonymer.

Ifall bägge orden förekom i samma serie, kanske två olika band, så den ena manade slavarna till uppror.

Det andra tar upp nästa steg och manade dem att samlas under en lämplig fana. Upprorsfanan, deras fackföreningsfana, eller dylikt...
Res dig stolt upp, och samlas kring fanan. Upp, fanor.

Så, indirekt menas samma idé, men det är två helt olika "saker"
Citera
2022-02-10, 23:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vet inte om detta är korrekt tråd, men vi provar.

Vad är det för skillnad mellan en flagga och en fana?

En flagga är själva tygduken och en fana är en flagga fäst vid en pinne. Det är inte krångligare än så.

Ex. - Nu i OS-tider pratas det ju om fanbärare och det är ju landets flagga på en pinne.
Citera
2022-02-12, 13:07
Medlem
Om jag ska använda ordet "om än" krävs det att jag sätter ut en punkt/kommatecken innan i formella sammanhang? Har sett lite olika överallt. Vet inte om det är satsradning eller ej.

Detta lyckades vi med och därmed uppnåddes också syftet, om än med svårtolkade resultat.
Citera
2022-02-12, 13:17
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik66
Om jag ska använda ordet "om än" krävs det att jag sätter ut en punkt/kommatecken innan i formella sammanhang? Har sett lite olika överallt. Vet inte om det är satsradning eller ej.

Detta lyckades vi med och därmed uppnåddes också syftet, om än med svårtolkade resultat.
Jag tycker att det ser bäst ut med ett komma.
Citera
2022-02-12, 16:44
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik66

Satsradning är kommatecken mellan huvudsatser, alltså ett svagare skiljetecken än vad skrivreglerna normalt kräver. I ditt fall handlar det inte om huvudsatser och inte heller om underlåtelse att avsluta en mening när man borde, så det är inte satsradning det är fråga om här.

Om än kräver inte av egen kraft och ovillkorligen ett komma före, utan man måste se till hela frasens funktion i satsen. I din exempelmening är det ett självständigt adverbial som uttrycker förbehåll för huvudsatsens påstående. Jag skulle starkt rekommendera kommatecken i ett sådant fall. (Observera att det då i sin tur blir mindre lämpligt med oåtskilda huvudsatser, eftersom adverbialet endast hör till den senare. Jag skulle skriva: "Detta lyckades vi med. Därmed uppnåddes också syftet, om än med svårtolkade resultat.")
Senast redigerad av NoggerChoc 2022-02-12 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in