2022-01-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jodå, "utanför protokollet" är rätt.

Jovisst grammatiskt är det väl rätt å så.. men jag tycker inte det låter särskilt bra när det rullar av tungan, känns inte som något nån skulle säga om du förstår vad jag menar
Citera
2022-01-26, 15:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Jovisst grammatiskt är det väl rätt å så.. men jag tycker inte det låter särskilt bra när det rullar av tungan, känns inte som något nån skulle säga om du förstår vad jag menar

Jodå, det säger man ofta.
Citera
2022-01-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jodå, det säger man ofta.

Åfan, bra! Har missat det totalt. Tycker "off the record" kan slängas in så himla obemärkt i engelskan "utanför protokollet" låter så formellt liksom. Men bra då vet jag!
Citera
2022-01-26, 23:20
Medlem
Chrismas avatar
Vad har egentligen förledet "Gid-" i efternamn som Gidlund och Gidlöf för betydelse?
Citera
2022-01-27, 03:25
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Åfan, bra! Har missat det totalt. Tycker "off the record" kan slängas in så himla obemärkt i engelskan "utanför protokollet" låter så formellt liksom. Men bra då vet jag!

Till skillnad från off the record säger ingen utanför protokollet i sammanhang där det inte förs något protokoll, åtminstone inte i talspråket. Informellt, inofficiellt, ärligt talat, mellan dig och mig (oss emellan), (bara) så att vi vet vad det handlar om, så att jag förstår, eller en volymsänkning i förtrolighetens tecken, är några alternativ.
Citera
2022-01-27, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Till skillnad från off the record säger ingen utanför protokollet i sammanhang där det inte förs något protokoll, åtminstone inte i talspråket. Informellt, inofficiellt, ärligt talat, mellan dig och mig (oss emellan), (bara) så att vi vet vad det handlar om, så att jag förstår, eller en volymsänkning i förtrolighetens tecken, är några alternativ.

Ahh där har vi det! Det var precis den typen av översättningar jag letade efter, tack ska du ha!
Citera
2022-01-27, 12:16
Medlem
Voloteas avatar
Skrivfel eller ej?

Ur denna artikel;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/smallar-hordes-over-umea-f21-har-fatt-in-anmalan

Citat:
"Varken explosion eller jordbävning
Även polisen fick samtal och gick på sin hemsida ut med att de inte fått någon information om att det skett någon explosion. Björn Lund, universitetslektor i seismologi vid Uppsala universitet, kunde också utesluta att det inte handlade om någon jordbävning."

Borde det inte stå "kunde också utesluta att det handlade om någon jordbävning"?
Eller är det alltså korrekt som man skrivit i artikeln, dvs att man lägger till ett "inte"?

Skriver man "utesluta" bör det väl räcka. Om man då lägger till "inte" låter det väl som att det blir tvärtom?

Känns konstigt att skriva så av någon anledning. Vad är rätt? Vad är fel?
Citera
2022-01-27, 12:20
Medlem
Eponumoss avatar
Ja, om man utesluter att det inte är en jordbävning så har man inte uteslutit att det är en jordbävning.

Förstås.
Citera
2022-01-27, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Ur denna artikel;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/smallar-hordes-over-umea-f21-har-fatt-in-anmalan

Borde det inte stå "kunde också utesluta att det handlade om någon jordbävning"?
Eller är det alltså korrekt som man skrivit i artikeln, dvs att man lägger till ett "inte"?

Skriver man "utesluta" bör det väl räcka. Om man då lägger till "inte" låter det väl som att det blir tvärtom?

Känns konstigt att skriva så av någon anledning. Vad är rätt? Vad är fel?

Det är rätt, eftersom det fanns ett alternativ om vad som hänt
Citera
2022-01-27, 12:49
Medlem
Jag tolkar just den meningen som att B.L bekräftat att det var en jordbävning. Alternativet att det inte var en jordbävning (andra orsaker alltså) har han ju uteslutit.

Ja, de har skrivit fel. Kanske stod det först att ha kunde bekräfta att det inte handlade om en jordbävning, och så bytte skribenten ord och missade att ta bort "inte". Missar av den sorten verkar ganska vanliga nu för tiden.
Senast redigerad av Wildebeest 2022-01-27 kl. 12:52.
Citera
2022-01-27, 13:10
Medlem
Dranghoffs avatar
Som det står i exemplet betyder det utan tvivel att det faktiskt var en jordbävning; alla andra orsaker har uteslutits.

Men det var kanske inte det som menades; en får vara noga med språket.
Citera
2022-01-27, 13:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Ja, om man utesluter att det inte är en jordbävning så har man inte uteslutit att det är en jordbävning.

Förstås.

Man säger väl till och med att det är en jordbävning? Inte riktigt samma sak som ”inte utesluta”.

”Utesluter att det inte är en jordbävning”, ett annat sätt att uttrycka det på är ”Alla andra alternativ än jordbävning kan uteslutas”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in