Citat:
Ursprungligen postat av
Hedning1390
En utsikt är en överblick från högt belägen punkt över ett större område (finns fler off topic betydelser).
Substantivet utkik är en person som håller utkik. Annars är "hålla utkik" ett verb, så inte ens samma ordklass. Utkik har ingenting med en tjänst eller plikt att göra. En fågelskåddare kan tipsa en annan om en bra utkiksplats för att se häger och du kan hålla utkik efter bra priser i matbutiken.
En utkiksplats är en plats där du håller uppsikt över något speciellt.
En utsiktsplats är en plats med fin utsikt.
Tack för alla svar om utkik/utsikt och om Palmes jultal (eftervärldens dom har fallit hård).
Utkik/utsikt:
När det gäller utkik så föreställer jag mig inte bara ett fartygs utkik utan även en hög höjd, t.ex. ett berg i en stads utkant, där soldater höll utkik efter den främmande kungens här som närmade sig. Dvs man höll utkik men hade samtidigt utsikt på en sådan plats. Den platsen måste väl kunna betraktas som både en utsiktsplats och en utkiksplats. Därför vill jag påstå att orden
kan ses som något av synonymer i vissa situationer. Många höga höjder med utsikt, särskilt stadsnära sådana, kan nog historiskt sett ha använts för utkik av militära ändamål. Är detta något ni kan hålla med om, att orden ibland kan sammanfalla?
"En utsikt", finns det substantivet?
Om Palmes jultal:
dom fölle, förklara gärna närmare vad detta betyder eller vad för språklig form det är.
Den ursprungliga formuleringen, "eftervärldens dom har fallit" känns mer träffsäker än de gammaldags alternativ vi har fått fram här, anser jag. Inser nu att formuleringen i den ursprungliga formen är modern, även om jag tyckte att den andades lite gammaldags. Så bäst är kanske att använda "eftervärldens dom kommer att falla hård" alternativt "ska falla hård", dvs moderna alternativ.
Lyssnar man på inspelningen så låter det nästan som Palme säger "eftervärldens dom ha fallit hård" - vilket säger han egentligen? Om "ha fallit" förekommer som språklig form och är det han säger så har det transkriberats fel av de flesta.