2018-04-04, 22:24
Medlem
kekomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Vilken är ordningen på skiljetecknen i en skrikande fråga?
A: "Var f-n är du?!"
B: "Var f-n är du!?"
Och vad är i så fall motiveringen?

Om det gäller just en fråga torde rimligtvis frågetecknet komma först, tänker jag. Frasen är ju en fråga "i första hand".
Citera
2018-04-04, 22:25
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Frågan är snarare varför Schweiz skulle utgöra ett undantag. Genitiv-s behövs inte när ord slutar på x, z eller s. Jessicas portfolio, Schweiz ambassad, Andreas lägenhet & Marx Kapitalet.
Man får väl göra som när ord slutar på -us, d.v.s. hugga bort sluttampen på ordet. Exempel:

Kristus -> Kristi Brud
Jesus -> Jesu blod
Schweiz -> Schwe-i ambassad

Eller lägga till lite på sluttampen. Exempel:

Anus -> Anusets öppning
Schweiz -> Schweizets ambassad

Annars kan man helt enkelt bara skriva Zimbabwe (utan genitiv-s) för att vara på den säkra sidan.
Citera
2018-04-04, 22:35
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Kristus -> Kristi Brud
Jesus -> Jesu blod
Det där är ju latinska genitiv som levt kvar i svenskan genom kyrkan. Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av allt det här utan nöjer mig med att konstatera att HerrGickHan hade rätt för ett antal inlägg sedan.
Citera
2018-04-04, 22:42
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Det där är ju latinska genitiv som levt kvar i svenskan genom kyrkan. Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av allt det här utan nöjer mig med att konstatera att HerrGickHan hade rätt för ett antal inlägg sedan.
Det var du som på ett oförskämt sätt citerade mitt svar som var riktat till en annan användare, och då får du också stå ditt kast. Du ska inte tro att du kommer undan så lätt.

Nu tar vi rapsolja. Blir det genitiv-s efter rapsolja?
Citera
2018-04-04, 22:45
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Det var du som på ett oförskämt sätt citerade mitt svar som var riktat till en annan användare, och då får du också stå ditt kast. Du ska inte tro att du kommer undan så lätt.

Nu tar vi rapsolja. Blir det genitiv-s efter rapsolja?
Oförskämt? Var då?

Ja, även om man vanligtvis skriver i bestämd form (d v s rapsoljan) blir det genitiv-s.
Senast redigerad av Samizdat 2018-04-04 kl. 23:09. Anledning: form, inte artikel
Citera
2018-04-08, 02:24
Medlem
Akademien

Uttal 1: Akkademin
Uttal 2: AkadeMIEN

??
Citera
2018-04-08, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dabz
Akademien

Stavningen med "ie" påverkar inte uttalet vad jag vet, äldre stavning brukar väl inte göra det.

https://forvo.com/word/svenska_akademien/#sv
Citera
2018-04-09, 09:47
Medlem
Vad kallas det när man inom film tar ett eller ett par ord från flera tillfällen, ibland flera personer, och klipper samman det till nya meningar?
Citera
2018-04-09, 21:05
Medlem
Utsiktsplats och utkiksplats, är det någon skillnad i sak? Är någon mer korrekt?

Dvs utsikt och utkik. En hårfin skillnad.

Något annat.
Palmes jultal 1972 löd:
"Eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret".

Om jag vill ha en lite gammaldags ton i texten och ändra tempus, är följande formulering språkligt och grammatiskt korrekt?
"Eftervärldens dom komma falla hård över dem som burit ansvaret".
Citera
2018-04-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Utsiktsplats och utkiksplats, är det någon skillnad i sak? Är någon mer korrekt?

Dvs utsikt och utkik. En hårfin skillnad.

Något annat.
Palmes jultal 1972 löd:

Om jag vill ha en lite gammaldags ton i texten och ändra tempus, är följande formulering språkligt och grammatiskt korrekt?

En utkik är någon som håller koll i tjänsten, vars plikt är det att göra det. Motsvarande då utkiksplats. Tex. utkiken på bryggan eller utkiken i de klassiska mastkorgar...

Medan utsikt är det turisten som gör för att beundra de vackra vyerna. Resp då motsvarande utsiktsplats.

På fråga B, jag antar att man kan säga så dom du föreslår, om man vill prata lite arkaiskt eller extra poetiskt.
Men kanske ännu bättre bara:: Eftervärldens dom falla hård...
Citera
2018-04-09, 23:35
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
[…]

Något annat.
Palmes jultal 1972 löd:

Citat:
Ursprungligen postat av AcS
[…]

På fråga B, jag antar att man kan säga så dom du föreslår, om man vill prata lite arkaiskt eller extra poetiskt.
Men kanske ännu bättre bara:: Eftervärldens dom falla hård...
Nej, ‘komma’ vore där felaktig pluralböjning. Bättre att ‘domar falla’ eller ‘dom faller’.

Redigerat: Eller ‘dom må falla’, för att inte våga ett ‘dom fölle’.
Senast redigerad av Zwerchstand 2018-04-10 kl. 00:24.
Citera
2018-04-09, 23:59
Medlem
Citat:
En utsikt är en överblick från högt belägen punkt över ett större område (finns fler off topic betydelser).
Substantivet utkik är en person som håller utkik. Annars är "hålla utkik" ett verb, så inte ens samma ordklass. Utkik har ingenting med en tjänst eller plikt att göra. En fågelskåddare kan tipsa en annan om en bra utkiksplats för att se häger och du kan hålla utkik efter bra priser i matbutiken.

En utkiksplats är en plats där du håller uppsikt över något speciellt.
En utsiktsplats är en plats med fin utsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in