Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-24, 01:19
Medlem
John-ottos avatar
Ja då är frågan, skall jag köpa mig en gasol eller butangasbrännare?

Till tex att karamelisera socker och allt möjligt annat.

Vilka är fördelarna och nackdelarna?
Citera
2009-05-24, 09:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Ja då är frågan, skall jag köpa mig en gasol eller butangasbrännare?

Till tex att karamelisera socker och allt möjligt annat.

Vilka är fördelarna och nackdelarna?
De flesta gasolbrännare har högre tryck och effekt. Du blir tvungen att använda reducerinsventil för att inte blåsa bort din Creme brulee.

De är också större till fysisk volym än motsvarande butan. Dessutom kan du inte köpa dem överallt. Du blir hänvisad till Bauhaus, Hornbach eller liknande ställen. Fördelen är förståss att själva gasen är billig. Din brännare blir dock en rejäl pjäs om du satsar på en sådan.

Personligen skulle jag satsa på en vanlig butanbrännare. Effekten räcker för hemmabruk och gasen finns att köpa precis överallt. Jag har en från Clas O och den funkar väl. Kostade lite drygt 300:- kronor. Köp dock inte gasen där eftersom den kostar nästan dubbelt så mycket som i min lokala tobaksaffär.

~Paul~
Citera
2009-05-24, 10:20
Bannlyst
JAg håller med depaul men om du skall valla skidorna eller bränna ogräs i tillägg så skulle jag gå för gasol..
Citera
2009-05-24, 11:56
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De flesta gasolbrännare har högre tryck och effekt. Du blir tvungen att använda reducerinsventil för att inte blåsa bort din Creme brulee.

De är också större till fysisk volym än motsvarande butan. Dessutom kan du inte köpa dem överallt. Du blir hänvisad till Bauhaus, Hornbach eller liknande ställen. Fördelen är förståss att själva gasen är billig. Din brännare blir dock en rejäl pjäs om du satsar på en sådan.

Personligen skulle jag satsa på en vanlig butanbrännare. Effekten räcker för hemmabruk och gasen finns att köpa precis överallt. Jag har en från Clas O och den funkar väl. Kostade lite drygt 300:- kronor. Köp dock inte gasen där eftersom den kostar nästan dubbelt så mycket som i min lokala tobaksaffär.

~Paul~

Okey, det låter vettigt.
Jag behöver ju faktiskt inte valla skidorna med den.
Hur lång är brinntiden eller vad man säger på din brännare?

http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=133241
Jag hittade denna modellen som man bara sätter på en sån flaska(som kostar 59kr, prisvärt?). Den heter ju till och med nått med gourmet. Och det är ju gasol om jag fattade det rätt.

Sen har vi ju julas butangasbrännare
http://www.jula.se/e-Sales/esa/defau...ID%40EQ=213010
Detta verkar vara den smidigaste modellen de hade.

Vilken gas är då billigast?
Och vilken verkar bäst?
Citera
2009-05-24, 12:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Hur lång är brinntiden eller vad man säger på din brännare?

2. Jag hittade denna modellen som man bara sätter på en sån flaska(som kostar 59kr, prisvärt?).

3. Sen har vi ju julas butangasbrännare....Detta verkar vara den smidigaste modellen de hade.

4. Vilken gas är då billigast?

5. Och vilken verkar bäst?
1. Oj, jag har aldrig tagit tiden men med tanke på mitt sporadiska användande så räcker en påfyllning i ca ett halvår. Jag har ännu efter många år inte gjort slut på min Ronsongas.

2. Tja, ganska.

3. Verkligen smidig. Ganska bra effekt också!

4. Gasol är billigare mängdmässigt.

5. Pga smidighet så hade jag trots allt valt butan.

~Paul~
Citera
2009-05-25, 01:26
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Oj, jag har aldrig tagit tiden men med tanke på mitt sporadiska användande så räcker en påfyllning i ca ett halvår. Jag har ännu efter många år inte gjort slut på min Ronsongas.

2. Tja, ganska.

3. Verkligen smidig. Ganska bra effekt också!

4. Gasol är billigare mängdmässigt.

5. Pga smidighet så hade jag trots allt valt butan.

~Paul~

Det blev butangasbrännaren!

Har inte hunnit testa den jätte mycket än. Men det blev en prisklass högre än julabrännaren.

Den var skitrolig att bränna på busken utanför. Och jag provade i brist på annat på min smörgås.

Måste bara hitta ett bra creme brulee recept nu.

Tack för hjälpen!
Citera
2009-05-25, 07:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det blev butangasbrännaren!

Har inte hunnit testa den jätte mycket än. Men det blev en prisklass högre än julabrännaren.

Den var skitrolig att bränna på busken utanför. Och jag provade i brist på annat på min smörgås.

Måste bara hitta ett bra creme brulee recept nu.

Tack för hjälpen!
OK, ba att det löste sig. Hoppas att du blir nöjd .

~Paul~
Citera
2024-01-30, 18:24
Medlem
Lite gammal tråd kanske men jag läste nånstans att gasol kan ge bismaker men det kanske är bull.
Köpte en sådana här https://www.temu.com/goods.html?_bg_..._page_sn=10045
som passar superbra på en sånhär https://www.biltema.se/fritid/friluf...-ml-2000035641 eller motsvarande modell.
Är det någon som kan vittna om att gasol kan förstöra mat och man "måste" ha butan eller är det skit samma för hemmabruk?
Kan säga att brännaren verkar fungerar perfekt med bra effekt och inte så spetsig.

Såå - är gasol OK för maillard på "Sous vide"-kött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in