2009-05-23, 21:08
Medlem
BaalZeBubs avatar
P vilket stt har Roy Bhaskar 'lst' ( psts det) problemet med induktion?
Citera
2009-05-24, 01:41
Medlem
Bhaskars A Realist Theory of Science avslutas med hans 'lsning' p induktionsproblemet, s det r lite svrt att frklara precis vad han menar d det bygger p i princip hela boken, men jag ska gra ett litet modest frsk.

Vad r d problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av Bhaskar i RST, s. 216
The traditional problem of induction is the problem of what warrant we have for reasoning from particular instances to general statements (induction proper) or from observed to unobserved or past to future instances (eduction). Now it is clear that unless we (sometimes) have some such warrant nothing can be justified, shown to be mistaken or called into doubt: memory can not be relied upon, a mistake demonstrated or grounds for a sceptical conclusion given. (Why, for instance, should the fact that my senses have betrayed me in the past be ground for believing that they will do so in the future?). Indeed complete scepticism about induction seems literally unthinkable. So pervasive a feature of our social life is inductive-type reasoning that it seems patently unsatisfactory to be told that it is just a contingent fact about the world that induction is successful. If inductive-type reasoning is necessary, then it seems incumbent upon us to ask what the world must be like for it to be possible: and what must have been assumed (inter alia about the world) for the problem to have remained intractable. The answer to the first question will constitute a set of synthetic a priori truths about the world; the answer to the second a set of synthetic a priori truths about received philosophy of science.

En viktig pong hr r att induktionsproblemet egentligen bestr av tv problem: det "lilla problemet" om hur vi ska rttfrdiga att vra teorier faktiskt refererar till det vi tror att dom gr och det "stora problemet" om hur vi ska rttfrdiga att det som de refererar till inte kommer att frndras. Popper ignorerade t.ex. helt och hllet att om vrlden inte r konstant s r det fullt mjligt att det som en gng har refuterats (e.g. hans stora hatobjekt, psykoanalysen och Marxism) vid ett annat tillflle r sant.

Han brjar dock med att konstatera att induktion inte alltid r rttfrdigat.

Och jag konstaterade just att jag inte har tid att skriva klart detta just nu, s jag terkommer med en edit imorgon.
Citera
2009-05-24, 08:58
Medlem
Jag fick tydligen inte redigera det inlgget, eller s r jag fr kass fr att hitta rtt. Hursomhaver:

En giltig induktiv generalisering krver med andra ord tv saker: (1) att det finns ngot att gra en generalisering om (ontologi) och (2) att generaliseringen i sig r korrekt (epistemologi).

(Jag ber om urskt fr lite svengelska hr, men jag r osker p hur saker och ting har blivit versatta i svensk litteratur d jag i princip bara lser p engelska.)

Grundbulten i Bhaskars lsning r att verkligheten r uppdelad i olika strata: en niv fr strukturer och mekanismer, en niv fr hndelser, och en niv fr erfarenheter. Dessa r sedan i sin tur associerade med en viss domn av verkligheten, vilka han kallar 'the real', 'the actual', och 'the empirical'. Detta ger oss fljande schema (frutsatt att jag har lyckats terskapa det):

Kod:
            The Real | The Actual | The Empirical
Mechanisms      x
Events          x           x
Experiences     x           x             x

Hndelser och erfarenheter r allts inte "mindre" verkliga n mekanismer, utan det handlar enbart om att vra erfarenheter r beroende av hndelser, som i sin tur r beroende av mekanismer. En mekanism existerar oberoende frn hndelser och erfarenheter.

ex1) Det kanske enklaste exemplet r gravitation: gravitation (the real) gr s att pplen ibland faller till marken (the actual) vilket vi ibland ocks kan erfara (the empirical). Men pplen kan falla till marken utan att ngon erfar det, och gravitation kan existera utan att pplen faller till marken. Gravitation r en lag; att pplen faller till marken och att vi ibland kan erfara detta r en tillfllighet.

ex2) En hund har en viss genetisk uppsttning som ger den kraften att agera p ett visst stt. 'En viss genetisk uppsttning' innebr hr att den har en intern struktur som gr hunden till vad den r, och 'kraft' att denna struktur inkluderar vissa mekanismer. En sdan mekanism r kraften att sklla (the real), vilket den ibland ocks gr (the actual). Irriterande nog s r vi som hundgare ocks ofta dr och erfar hunden nr den skller (the empirical). Men en hund kan sklla utan att vi r dr och erfar det, och den kan ocks ha kraften att gra det ven om den aldrig gr det (garen kanske har satt dit en sn dr avskyvrd munkorg). Att hunden skller och att ngon r dr och erfar det r en tillfllighet; att den kan gra det r verklighet.

ex3) Vatten har en viss molekylr uppsttning (intern struktur) som ger det kraften (mekanism) att slcka eld (the real), vilket det ibland ocks gr (the actual) och vilket vi ibland ocks erfar (the empirical). Men vatten slcker inte alltid eld och vi r inte alltid dr och erfar det ven om det skulle gra det. Vattnets struktur och de mekanismer som strukturen innefattar r verklighet; dess tendens till att slcka eld och vran erfarenhet av denna tendens r en tillfllighet.

Induktion som refererar till strukturer och mekanismer r tillfrlitlig; induktion som refererar till hndelser och erfarenheter r det inte. Anledningen till detta r fr att de hndelser som vi erfar till vardags r resultatet av mnga olika och samverkande mekanismer, samtidigt som aktiveringen av en enskild mekanism kan bli blockerad av en eller flera andra mekanismer. Men eftersom att hndelser och erfarenheter r skilda frn strukturer och mekanismer s kan en mekanism existera ven om den inte blir aktiverad - de r s att sga transfaktuella, vilket inte r fallet med hndelser och erfarenheter.

Vad som hnder nr vetenskapsmn utfr experiment r (i idealfallet) att de skapar ett slutet system dr alla tre strata blir arrangerade i linje med varandra s att en mekanism kan hrja fritt utan att bli blockerad (och p s vis initiera en hndelse som vi kan erfara). Det vi hoppas f reda p i laboratoriet r det transfaktuella. Men vrlden r inte ett slutet system, utan ett slutet system r ngot som mste skapas. Hade vrlden i sig varit sluten s hade experiment inte varit ndvndiga verhuvudtaget. Detta gr i sin tur att ven om vi lyckas tillfrskaffa oss kunskap om strukturer och mekanismer s r det i sig ingen garanti fr att vi ska kunna uttala oss med skerhet om hndelser (utanfr laboratoriet).

Bhaskars frklaring till varfr induktionsproblemet aldrig blivit lst r fr att vetenskapsfilosofin enbart har tagit the empirical (Hume) och the actual (Kant) i beaktning nr vad vi i sjlva verket borde fokusera p r the real ('Scientific Realism' i dess moderna form). En ndvndig frutsttning fr en giltig induktiv generalisering r att vi har lyckats fnga in en lag, d alla sekvenser av hndelser som vi observerar r tillflligheter; det finns ingen ndvndighet i mnniskors existens eller att saker mste utspela sig p ett visst stt; naturens lagar str oberoende frn vr kunskap om den, osv. Nr vi misslyckas med att frutsga hndelser s r det antingen fr att vi har misstagit en ndvndig relation fr en tillfllig relation eller fr att de verkliga mekaniser som vi har postulerat har blivit blockerade.

Jag vet inte riktigt hur pedagogiskt det hr blev s skrik om jag mste utveckla ngot specifikt. S hr lngt har vi allts mest vervgt det "stora problemet"; allts huruvida det finns ngot att infrskaffa giltig induktiv kunskap om. Jag fr se om jag orkar g in mer p det "lilla problemet" lite senare, d det hr blev s jvla lngt.
Citera
2009-05-24, 09:46
Medlem
BaalZeBubs avatar
Tack, det var bde utfrligt och intressant.

"Induktion som refererar till strukturer och mekanismer r tillfrlitlig; induktion som refererar till hndelser och erfarenheter r det inte. Anledningen till detta r fr att de hndelser som vi erfar till vardags r resultatet av mnga olika och samverkande mekanismer, samtidigt som aktiveringen av en enskild mekanism kan bli blockerad av en eller flera andra mekanismer."

Detta lter fr mig som om Bhaskar inte ser abstraktioner ( t ex naturlagar) som enbart godtyckliga mnskliga phitt. Men induktion sker alltid i ett teoretiskt sammanhang, med vissa mnskliga frvntningar. Menar Bhaskar allts att man genom induktion hittar 'den enda rtta' teorin, och att den alltid handlar om att hitta naturlagar som gr 'bortom' vrldens konfiguration (alla tillflliga saklgen)?

Man kan d undra hur han skulle stlla sig till de moderna teorier (Smolins kosmologi, strngteori m.m) enligt vilka naturlagarna ven de r tillflliga och lokala, (resultat av en evolution eller endast giltiga i ett begrnsat omrde, tex 'vrt' universum).
Citera
2009-05-24, 11:39
Medlem
Poeten-Skes avatar
"Man kan d undra hur han skulle stlla sig till de moderna teorier (Smolins kosmologi, strngteori m.m) enligt vilka naturlagarna ven de r tillflliga och lokala, (resultat av en evolution eller endast giltiga i ett begrnsat omrde, tex 'vrt' universum)."

Eller ngon form av modal realism for den delen, dock s r en lag i ett begrnsat omrde just precis en lag i vrt begrnsade omrde. Bara fr att en viss lag gller i ett visst universum blir nog inget problem fr Bhaskar? Sedan s blir vl strngteorin i sig en sorts metateori fr alla universum?
Citera
2009-05-24, 15:48
Medlem
Han summerar sjlva vetenskapsprocessen p fljande stt:

Citat:
Ursprungligen postat av Bhaskar i RST, s. 248
If science is to be possible the world must be one of enduring and transfactually active mechanisms; and society must be a structure (or ensemble of powers) irreducible to but present only in the intentional action of men. Science must be concieved as an ongoing social activity; and knowledge as a social product which individuals must either reproduce or transform, and which individuals must draw upon to use in their own critical exploration of nature. Science is a process in motion, continually on the move from manifest behavior to essential nature, from the description of things at any one level of reality to the construction and testing of possible explanations and thus the discovery of the mechanisms responsible for them. This process necessitates the construction of both new concepts and new tools (or the resurrection or refinement of old ones). The aim of science is the discovery of the mechanisms of the production of phenomena in nature; and it proceeds by way of a dialectic of taxonomic (or descriptive) and explanatory knowledge, in which the conflicting principles of empiricism and rationalism can be reconciled, a dialectic which has no forseeable end.

(Klart han var tvungen att trycka in lite dialektik dr p slutet!)

Han ser allts ingen som helst anledning till att tro att verkligheten skulle ha en 'botten', utan nr en mekanism har blivit identifierad s blir den i sin tur ngonting som mste frklaras, och vad som en gng i tiden kan ha identifierats med hjlp av teori men varit o-observerbart kan i framtiden bli observerbart. S ven om t.ex. gravitation r en lag s mste det finnas nnu en djupare niv med dess egna strukturer och mekanismer som frklarar gravitation (och vars identifiering specificerar lagens begrnsningar).

Och nej, abstraktioner r inte godtyckliga phitt, utan det vi kallar fr lagar har verkliga referenter. All kunskap r frvisso relativ i den meningen att ett objekt kan bara 'vetas' under vissa tid- och rumsbundna beskrivningar, men han tvivlade aldrig p att det var mjligt att rationellt utvrdera dessa beskrivningar mot varandra. Allts, ontologisk realism och epistemologisk relativism, men 'judgemental rationality' istllet fr 'judgemental relativism' nr det kommer till att vlja teorier. Han formulerade det inte riktigt s hr men principen r densamma:

It is reasonable to believe that the best available explanation of any fact is true.
F is a fact.
Hypothesis H explains F.
No available competing hypothesis explains F as well as H does.
Therefore, it is reasonable to believe that H is true.

(Jag har snott det frn Alan Musgrave http://www.rutherfordjournal.org/article020108.html, ingen paywall)

F skulle hr allts utgra det fenomen som vi vill frklara, medan H r den mekanism som vi postulerar som potentiell frklaring fr fenomenet, om H skulle vara sann. I strikt mening s r detta inte induktion, utan (beroende p vem man lser) en variant av abduktion, inference to the best explanation (IBE), eller retroduktion. Induktionsproblemet dyker inte upp frrn i sjlva slutfasen, vilket sedan i sin tur utgr brjan p nsta fas. Formellt sett s r det s klart ett logiskt felslut i bemrkelsen att den bsta frklaringen kan vara den som ingen har tnkt p n, men det r inte ndvndigtvis ett problem om vi frst och frmst r intresserade av vad vetenskapsmn faktiskt gr fr ngot, d man mste kunna frklara bde varfr teorier lyckas och misslyckas (och uppdateras).

Det tuffa hr r ju dock att induktion i sig kan ses som en variant av IBE snarare n tvrtom, vilket skulle ta bort hela induktionsproblemet (fast skapa en massa nya, e.g. vad r 'bst') d vi istllet fr att legitimera inferenser genom att hvda att 'det har funkat frut' kan hvda att det r den bsta frklaringen (se e.g. Gilbert Harman 1965 http://www.jstor.org/pss/2183532 om ni har access till jstor). Jag har fr mig att Popper var p vg t ngot liknande hll ett tag fast jag vet inte riktigt hur lngt han drog det, men Musgrave r ju iallafall en gammal Popper-protege.

Sen r det ju ocks s klart s att han baserade nstan allt p fysik och det faktum att fysiker gr experiment. Nn kritiker frgade t.ex. lite halv-retoriskt vad resultatet hade kunnat tnkas bli om han istllet hade utgtt frn Aristoteles, som ju nd ansgs representera sanningen under strre delen av den knda historien. Men hursomhelst, Bhaskars 'lsning' p induktionsproblemet handlar mest om att frklara varfr induktiva slutsatser ibland fungerar och hur vetenskapsmn gr tillvga fr att n dem, vilket uppenbart nog inte ndvndigtvis innebr att det skulle vara varken speciellt enkelt eller helt tillfrlitligt.
Citera
2009-05-24, 20:48
Medlem
BaalZeBubs avatar
"Science is a process in motion, continually on the move from manifest behavior to essential nature, from the description of things at any one level of reality to the construction and testing of possible explanations and thus the discovery of the mechanisms responsible for them."

Bhaskars tal om denna dialektik, samt att han ser abstraktioner som 'verkliga', pminner en hel del om Hegel.
Hegel sg abstraktioner som uttryckande sakernas verkliga tillstnd, deras vsen. ( Detta vsen och den innersta naturen sg han som andlig, och som ider, men det hopppar jag ver hr). Men vgen till utvecklingen av vetenskapen ( och av samhllet m.m) r lng, motsgelsefull och iterativ - dvs dialektisk.
Citera
2009-05-25, 14:12
Bannlyst
Detta var intressant! Men lite svrt att frst, srskilt p engelska! *anstrngaaa*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här