Jag fick tydligen inte redigera det inlägget, eller så är jag för kass för att hitta rätt. Hursomhaver:
En giltig induktiv generalisering kräver med andra ord två saker: (1) att det finns något att göra en generalisering om (ontologi) och (2) att generaliseringen i sig är korrekt (epistemologi).
(Jag ber om ursäkt för lite svengelska här, men jag är osäker på hur saker och ting har blivit översatta i svensk litteratur då jag i princip bara läser på engelska.)
Grundbulten i Bhaskars lösning är att verkligheten är uppdelad i olika strata: en nivå för strukturer och mekanismer, en nivå för händelser, och en nivå för erfarenheter. Dessa är sedan i sin tur associerade med en viss domän av verkligheten, vilka han kallar 'the real', 'the actual', och 'the empirical'. Detta ger oss följande schema (förutsatt att jag har lyckats återskapa det):
Kod:
The Real | The Actual | The Empirical
Mechanisms x
Events x x
Experiences x x x
Händelser och erfarenheter är alltså inte "mindre" verkliga än mekanismer, utan det handlar enbart om att våra erfarenheter är beroende av händelser, som i sin tur är beroende av mekanismer. En mekanism existerar oberoende från händelser och erfarenheter.
ex1) Det kanske enklaste exemplet är gravitation: gravitation (the real) gör så att äpplen ibland faller till marken (the actual) vilket vi ibland också kan erfara (the empirical). Men äpplen kan falla till marken utan att någon erfar det, och gravitation kan existera utan att äpplen faller till marken. Gravitation är en lag; att äpplen faller till marken och att vi ibland kan erfara detta är en tillfällighet.
ex2) En hund har en viss genetisk uppsättning som ger den kraften att agera på ett visst sätt. 'En viss genetisk uppsättning' innebär här att den har en intern struktur som gör hunden till vad den är, och 'kraft' att denna struktur inkluderar vissa mekanismer. En sådan mekanism är kraften att skälla (the real), vilket den ibland också gör (the actual). Irriterande nog så är vi som hundägare också ofta där och erfar hunden när den skäller (the empirical). Men en hund kan skälla utan att vi är där och erfar det, och den kan också ha kraften att göra det även om den aldrig gör det (ägaren kanske har satt dit en sån där avskyvärd munkorg). Att hunden skäller och att någon är där och erfar det är en tillfällighet; att den kan göra det är verklighet.
ex3) Vatten har en viss molekylär uppsättning (intern struktur) som ger det kraften (mekanism) att släcka eld (the real), vilket det ibland också gör (the actual) och vilket vi ibland också erfar (the empirical). Men vatten släcker inte alltid eld och vi är inte alltid där och erfar det även om det skulle göra det. Vattnets struktur och de mekanismer som strukturen innefattar är verklighet; dess tendens till att släcka eld och våran erfarenhet av denna tendens är en tillfällighet.
Induktion som refererar till strukturer och mekanismer är tillförlitlig; induktion som refererar till händelser och erfarenheter är det inte. Anledningen till detta är för att de händelser som vi erfar till vardags är resultatet av många olika och samverkande mekanismer, samtidigt som aktiveringen av en enskild mekanism kan bli blockerad av en eller flera andra mekanismer. Men eftersom att händelser och erfarenheter är skilda från strukturer och mekanismer så kan en mekanism existera även om den inte blir aktiverad - de är så att säga transfaktuella, vilket inte är fallet med händelser och erfarenheter.
Vad som händer när vetenskapsmän utför experiment är (i idealfallet) att de skapar ett slutet system där alla tre strata blir arrangerade i linje med varandra så att en mekanism kan härja fritt utan att bli blockerad (och på så vis initiera en händelse som vi kan erfara). Det vi hoppas få reda på i laboratoriet är det transfaktuella. Men världen är inte ett slutet system, utan ett slutet system är något som måste skapas. Hade världen i sig varit sluten så hade experiment inte varit nödvändiga överhuvudtaget. Detta gör i sin tur att även om vi lyckas tillförskaffa oss kunskap om strukturer och mekanismer så är det i sig ingen garanti för att vi ska kunna uttala oss med säkerhet om händelser (utanför laboratoriet).
Bhaskars förklaring till varför induktionsproblemet aldrig blivit löst är för att vetenskapsfilosofin enbart har tagit the empirical (Hume) och the actual (Kant) i beaktning när vad vi i själva verket borde fokusera på är the real ('Scientific Realism' i dess moderna form). En nödvändig förutsättning för en giltig induktiv generalisering är att vi har lyckats fånga in en lag, då alla sekvenser av händelser som vi observerar är tillfälligheter; det finns ingen nödvändighet i människors existens eller att saker måste utspela sig på ett visst sätt; naturens lagar står oberoende från vår kunskap om den, osv. När vi misslyckas med att förutsäga händelser så är det antingen för att vi har misstagit en nödvändig relation för en tillfällig relation eller för att de verkliga mekaniser som vi har postulerat har blivit blockerade.
Jag vet inte riktigt hur pedagogiskt det här blev så skrik om jag måste utveckla något specifikt. Så här långt har vi alltså mest övervägt det "stora problemet"; alltså huruvida det finns något att införskaffa giltig induktiv kunskap om. Jag får se om jag orkar gå in mer på det "lilla problemet" lite senare, då det här blev så jävla långt.