Jag fick tydligen inte redigera det inlgget, eller s r jag fr kass fr att hitta rtt. Hursomhaver:
En giltig induktiv generalisering krver med andra ord tv saker: (1) att det finns ngot att gra en generalisering om (ontologi) och (2) att generaliseringen i sig r korrekt (epistemologi).
(Jag ber om urskt fr lite svengelska hr, men jag r osker p hur saker och ting har blivit versatta i svensk litteratur d jag i princip bara lser p engelska.)
Grundbulten i Bhaskars lsning r att verkligheten r uppdelad i olika strata: en niv fr strukturer och mekanismer, en niv fr hndelser, och en niv fr erfarenheter. Dessa r sedan i sin tur associerade med en viss domn av verkligheten, vilka han kallar 'the real', 'the actual', och 'the empirical'. Detta ger oss fljande schema (frutsatt att jag har lyckats terskapa det):
Kod:
The Real | The Actual | The Empirical
Mechanisms x
Events x x
Experiences x x x
Hndelser och erfarenheter r allts inte "mindre" verkliga n mekanismer, utan det handlar enbart om att vra erfarenheter r beroende av hndelser, som i sin tur r beroende av mekanismer. En mekanism existerar oberoende frn hndelser och erfarenheter.
ex1) Det kanske enklaste exemplet r gravitation: gravitation (the real) gr s att pplen ibland faller till marken (the actual) vilket vi ibland ocks kan erfara (the empirical). Men pplen kan falla till marken utan att ngon erfar det, och gravitation kan existera utan att pplen faller till marken. Gravitation r en lag; att pplen faller till marken och att vi ibland kan erfara detta r en tillfllighet.
ex2) En hund har en viss genetisk uppsttning som ger den kraften att agera p ett visst stt. 'En viss genetisk uppsttning' innebr hr att den har en intern struktur som gr hunden till vad den r, och 'kraft' att denna struktur inkluderar vissa mekanismer. En sdan mekanism r kraften att sklla (the real), vilket den ibland ocks gr (the actual). Irriterande nog s r vi som hundgare ocks ofta dr och erfar hunden nr den skller (the empirical). Men en hund kan sklla utan att vi r dr och erfar det, och den kan ocks ha kraften att gra det ven om den aldrig gr det (garen kanske har satt dit en sn dr avskyvrd munkorg). Att hunden skller och att ngon r dr och erfar det r en tillfllighet; att den kan gra det r verklighet.
ex3) Vatten har en viss molekylr uppsttning (intern struktur) som ger det kraften (mekanism) att slcka eld (the real), vilket det ibland ocks gr (the actual) och vilket vi ibland ocks erfar (the empirical). Men vatten slcker inte alltid eld och vi r inte alltid dr och erfar det ven om det skulle gra det. Vattnets struktur och de mekanismer som strukturen innefattar r verklighet; dess tendens till att slcka eld och vran erfarenhet av denna tendens r en tillfllighet.
Induktion som refererar till strukturer och mekanismer r tillfrlitlig; induktion som refererar till hndelser och erfarenheter r det inte. Anledningen till detta r fr att de hndelser som vi erfar till vardags r resultatet av mnga olika och samverkande mekanismer, samtidigt som aktiveringen av en enskild mekanism kan bli blockerad av en eller flera andra mekanismer. Men eftersom att hndelser och erfarenheter r skilda frn strukturer och mekanismer s kan en mekanism existera ven om den inte blir aktiverad - de r s att sga transfaktuella, vilket inte r fallet med hndelser och erfarenheter.
Vad som hnder nr vetenskapsmn utfr experiment r (i idealfallet) att de skapar ett slutet system dr alla tre strata blir arrangerade i linje med varandra s att en mekanism kan hrja fritt utan att bli blockerad (och p s vis initiera en hndelse som vi kan erfara). Det vi hoppas f reda p i laboratoriet r det transfaktuella. Men vrlden r inte ett slutet system, utan ett slutet system r ngot som mste skapas. Hade vrlden i sig varit sluten s hade experiment inte varit ndvndiga verhuvudtaget. Detta gr i sin tur att ven om vi lyckas tillfrskaffa oss kunskap om strukturer och mekanismer s r det i sig ingen garanti fr att vi ska kunna uttala oss med skerhet om hndelser (utanfr laboratoriet).
Bhaskars frklaring till varfr induktionsproblemet aldrig blivit lst r fr att vetenskapsfilosofin enbart har tagit the empirical (Hume) och the actual (Kant) i beaktning nr vad vi i sjlva verket borde fokusera p r the real ('Scientific Realism' i dess moderna form). En ndvndig frutsttning fr en giltig induktiv generalisering r att vi har lyckats fnga in en lag, d alla sekvenser av hndelser som vi observerar r tillflligheter; det finns ingen ndvndighet i mnniskors existens eller att saker mste utspela sig p ett visst stt; naturens lagar str oberoende frn vr kunskap om den, osv. Nr vi misslyckas med att frutsga hndelser s r det antingen fr att vi har misstagit en ndvndig relation fr en tillfllig relation eller fr att de verkliga mekaniser som vi har postulerat har blivit blockerade.
Jag vet inte riktigt hur pedagogiskt det hr blev s skrik om jag mste utveckla ngot specifikt. S hr lngt har vi allts mest vervgt det "stora problemet"; allts huruvida det finns ngot att infrskaffa giltig induktiv kunskap om. Jag fr se om jag orkar g in mer p det "lilla problemet" lite senare, d det hr blev s jvla lngt.