Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-21, 22:56
Medlem
Sieglindes avatar
Dessa smärtor drabbade mig också när jag tog Noskapin en gång.
Det var verkligen buksmärtor från helvetet (och det är inte så litet det, för jag har haft en hel del buksmärtor, av andra anledningar, genom åren).
Ringde då sjukvårdsupplysningen, och om jag inte minns helt galet så kunde en biverkning involvera gallan på något vis.
Hittar nu inget i Fass om just gallbesvär, bara diffust om bröst- och värsta fall buksmärtor.
Jäkla otyg, kommer aldrig mer ta Noskapin iaf.
Citera
2009-12-21, 23:05
Medlem
Jag peta i mig en karta -3 tabletter igår vart lungt som fan hostade dock nästan lika mkt. Fick dock lite ont precis där revbenen slutar. Tror dock mest detta berodde på att jag legat och hostat i flera timmar
Citera
2009-12-22, 09:10
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesolid
Jag peta i mig en karta -3 tabletter igår vart lungt som fan hostade dock nästan lika mkt. Fick dock lite ont precis där revbenen slutar. Tror dock mest detta berodde på att jag legat och hostat i flera timmar
Noskapin: Vuxna: 1 tablett 3 gånger dagligen. Hur många är det egentligen på en karta och varför tror du att det blir bättre om man inte följer det som står på förpackningen? Det är ju inte så att läkemedelstillverkarna skriver att man ska ta 3 tabletter per dag, men att det är bättre att ta fler.
Citera
2009-12-23, 23:14
Medlem
ehm det är 19 på en karta. Läste en av trådarna om noskapin där det stod att man kunde få lite roliga effekter av skiten. Därav doseringen. Men de e lungt nu fick Cocillana istället. Utan tvekan den bästan skiten mot hosta ever!
Citera
2009-12-24, 00:57
Medlem
BrainDisorders avatar
Har tagit noskapin flertalet ggr och aldrig upplevt det du/ni upplevt. Men ni är väl dom få som reagerar så illa på det så jag förstår att det suger.
Skit i ovannämnda medicin i fortsättningen så ska det nog gå bra.
Citera
2009-12-24, 11:27
Medlem
Ohrly?s avatar
Citat:
ehm det är 19 på en karta. Läste en av trådarna om noskapin där det stod att man kunde få lite roliga effekter av skiten. Därav doseringen. Men de e lungt nu fick Cocillana istället. Utan tvekan den bästan skiten mot hosta ever!

Antar att du tror man kan få hallucinationer och dyl utav noskapin? Du skulle kunna få det, om det inte vore för det faktum att noskapin INTE går igenom Hjärn-blodbarriären, av vad jag har förstått. Enligt wikipedia: Noskapin är ett hostdämpande medel som används mot rethosta. Preparatet är ett opiumderivat, men saknar rusgivande och vanebildande effekter. Det verkar genom att dämpa hostcentrum i hjärnan. Säljs receptfritt på apotek.

OnT: har tagit noskapin 3 gånger och fått dessa enorma cepe smärtor alla tre gånger. Bland det värsta jag varit med om! Vilket är jävligt synd, då jag spyr av cocillana och noskapin ändå hjälper mot hostan
Citera
2009-12-24, 12:16
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag har i >12 år tagit 2 Noskapin mot rethosta till natten. En läkare som rekommenderade. Jag har aldrig på dessa år haft några problem med smärtor. Tidigare fanns en annan (glömt namnet) som drogs in. Det var då jag fick denna rekommendation.
Och ja, jag har inte ens haft ont av hostan då jag inte hostat så länge och intensivt.
Men som jag skrivit tidigare: jag har använt citronmellisthe vid lindrigare hosta.

Sen är det väl så att alla som får ont skriver om det här, dom andra kommer inte på idén att skriva.
Trist biverkan då det för övrigt bara finns Coccilan som är bäst - men den får jag magsmärtor av. Och läkarna är inte så pigga på att skriva ut den.
Mvh
Citera
2009-12-24, 18:39
Medlem
wääuus avatar
Jag får inga biverkningar av noskapin, men en gång när jag hade hosta tog jag lepherton, gick på fest och åt alldeles för mycket pizza och drack lite sprit. Fick så förbannat ont någonstans i magen att jag trodde att jag skulle dö. Är det kanske det som är gallgångskramp?
Citera
2009-12-24, 22:37
Medlem
Citat:

Har precis samma biverkan av cocillana som det talas om i den här tråden.
Citera
2009-12-24, 22:57
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Noskapin: Vuxna: 1 tablett 3 gånger dagligen. Hur många är det egentligen på en karta och varför tror du att det blir bättre om man inte följer det som står på förpackningen? Det är ju inte så att läkemedelstillverkarna skriver att man ska ta 3 tabletter per dag, men att det är bättre att ta fler.

Jag har en förpackning framför mej och det är 15 (3x5) på min karta. Lite överdoserad onekligen med 12 tabletter.
Mvh
Citera
2009-12-26, 00:47
Medlem
Har också råkat ut för det, första gången tog jag 1tablett och fyfan, jag bara låg och grät sen i flera timmar av smärtan.

Andra gången fick jag två tabl av min dåvarande pojkväns mamma, visste inte att de va Noskapin då så jag svalde glatt för jag hade galen rethosta.

En stund senare ligger jag och kvider i smärtorna. Det är så illa att jag tom tuppar av pga det och pojkvännen ringer ambulans, så det blir att tillbringa halva natten på akuten.

Aldrig mera Noskapin.
Citera
2009-12-26, 00:58
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mems
Hej allihopa,

har dragits med en jobbig rethosta som hållit mig uppe ett antal nätter så jag köpte Noskapin i tablettform på apoteket. Ligger på soffan o softar, lite halvdåsig, när jag börjar känna en obehaglig tryckande smärta i bröstet o mellangärdet. Tänker, aja det måste va den där biverkningen jag läste om på paketet, läs här:

Men det gör bara ondare och ondare och jag tror fan i helvete jag ska tuppa av av smärtorna, min kompis ringer 112 för jag sitter o skriker som jag har fått en hjärtattack och vill att han ska knocka mig för jag pallar inte mer och definitivt inte i 3 TIMMAR. Fattar inte hur man kan sälja den skiten på apoteket...Nu undrar jag vad det egentligen var som hände fysiskt i kroppen? Varför dessa bröstsmärtor uppstår? Det står inget ingående om det på fass nämligen och jag vill veta om det är nåt ämne jag inte tål så jag kan undvika det i framtiden för det där vill jag fan inte va med om igen . Hjälp.
seriöst, jag fick precis samma biverkning på noskapin jag har aldrig kännt sådan smärta förut och då hade jag 3 veckor tidigare brutit benet och slitit av fotleden. så jag kommer väl ihåg dom smärtorna och kommer aldrig använda noskapin igen, otur att man inte var kvinna här då kanske hade man klarat av det bättre, trodde jag skulle svimma vid flera tillfällen och kallsvettades.

har för mig att det var 1 på 10 000 som fick dessa biverkningar, av allt jag läst kanske detta borde sänkas lite.
Senast redigerad av Wheeler88 2009-12-26 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in