2009-11-24, 12:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bytt namn.

Troligtvis har den då 17-årige desperadon bytt namn.

Om han är i livet så måste han vara idag ca 65 år. Ett sådant ovanligt namn ville han nog inte behålla.

Att byta namn brukar ju vara ganska vanligt - speciellt om GM har ett ovanligt sådant. T.ex. i dråpet på Rigmor Anderson i Köping 1966.
Citera
2009-12-23, 16:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GP söndagen den 5 mars 1961.

Desperado sköt vilt bland de dansande. Rektorsson död."

"En dödades, sju skadades då en ung kungälvsbo - han är född 1943, säger polisen - i går kväll beredde sig tillträde till en skoldans i läroverket, och plötsligt började ett vilt skjutande. den dödade är Håkan Altvall, son till rekt. vid Nordiska folkhögskolan i Kungälv, Sture Altvall.

Då desperadon började skjuta bland de dansande ungdomarna flydde dessa ut i skolans korridorer. Desperadon, vars identitet är känd av polisen, var icke elev vid läroverket. Han verkade berusad, omtalar ett vittne.

Jourhavande läkaren på Kungälvs lasarett meddelar att de övriga sex, som fått skottskador, klarar sig utan svårare men.

Både korridorer och skolgård var fläckade av blod när desperadon efter överfallet flydde från skolan, vars lokal stunden innan varit fylld av glada ungdomar.

Kungälvspolisen larmades av en av de dansande ynglingarna och ryckte genast ut med full styrka. Ambulanser tillkallades och förde de skadade till lasarettet. Den desperate ynglingen hade under tiden avvikit från platsen. Polisförstärkning begärdes från Göteborg och ett antal radiobilar sändes ut i omgivningarna. Ännu vid halv tretiden i natt hade emellertid desperadon inte gripits."

Det inträffade finns på GP:s första sida med stora rubriker.
Citera
2009-12-23, 21:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GP måndagen den 6 mars 1961.

"Desperadon visar ingen ånger."

"Ett ödets nyck förde dödsoffret till skoldansen."

"Det var en stundens ingivelse som fick 18-årige Pelle Altvall att lämna en angenäm samvaro på Nordiska folkhögskolan, där hans fader är rektor, för att göra en sen men kort visit hos sina kamrater på idrottsfesten i Kungälvs läroverk. Han fick låna bil, körde och sade dessförinnan till sina föräldrar att han snart skulle vara tillbaka. Några minuter var han på festen. Där mötte han skjutgalne 17-årige desperadon Ove Conry Andersson (min egen fetmarkering av hans namn) som först sköt ner honom med ett skott och sedan - då offret kvidande låg på marken - sände ytterligare två kulor mot honom. Sex av Altvalls kamrater sårades.

Ingen tog Conry Andersson på allvar då han först kom och viftade med pistolen. Han var klädd i sina bland ungdomarna väl kända cowboystövlar. Alla skrattade. Så började skotten smälla - ungdomarna på danstillställningen greps av panik, förstod att Conry var farlig."

Av de sju som blev skjutna, så var alla ynglingar i åldern 15-18 år.

Eftersom GM:s namn redan har nämnts i tråden så skriver jag ut den här också.

Får heller inte fram någon person med dessa tilltalsnamn. Troligtvis har han bytt namn eller också är han avliden.

Forts. följer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-12-23 kl. 22:01.
Citera
2009-12-24, 14:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GP den 7 mars 1961.

"Många kände till pistolen. Kunde dramat förhindrats?"

"Kunde dramat i Kungälv förhindrats? Varför blev inte Conry Andersson avväpnad långt före den kusliga skottserie, som krävde Pelle Altvalls liv och skadade sex andra ynglingar? Dessa frågor ställs allt oftare i Kungälv; man vet nu att många av den skjutgalne ynglingens kamrater känt till att han hade pistol och skarpa skott gömdes i Fontinskogen.....

Den fantasifulle Conry lekte före det riktiga pistolköpet i Göteborg med en ollonpistol, älskade cowboy-klädseln, levde sg in i rollen tills den blev kusligt allvarlig. Och då var det för sent att ingripa.

Statskriminalens rekonstruktion visar att 20-30 ungdomar svävade i livsfara då Conry lossade av sina skottserier- 15 skott sköt han sammanlagt - på danstillställningen på läroverket."

Hopp i artikeln.

"Han häktas för dråp och dråpförsök på torsdag."
Citera
2010-07-31, 02:40
Medlem
vart ligger/låg läroverket i Kungälv?
Citera
2010-07-31, 03:24
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
"Många kände till pistolen. Kunde dramat förhindrats?"

"Kunde dramat i Kungälv förhindrats? Varför blev inte Conry Andersson avväpnad långt före den kusliga skottserie, som krävde Pelle Altvalls liv och skadade sex andra ynglingar? Dessa frågor ställs allt oftare i Kungälv; man vet nu att många av den skjutgalne ynglingens kamrater känt till att han hade pistol och skarpa skott gömdes i Fontinskogen.....

Den fantasifulle Conry lekte före det riktiga pistolköpet i Göteborg med en ollonpistol, älskade cowboy-klädseln, levde sg in i rollen tills den blev kusligt allvarlig. Och då var det för sent att ingripa.

Statskriminalens rekonstruktion visar att 20-30 ungdomar svävade i livsfara då Conry lossade av sina skottserier- 15 skott sköt han sammanlagt - på danstillställningen på läroverket."

Hopp i artikeln.

"Han häktas för dråp och dråpförsök på torsdag."
Det var allstå en riktig pistol han använde och inte en uppborrad ollon-dito, som det uppges i första inlägget.
Då får man se det som ren tur att inte fler dödades när han avlossade sammanlagt 15 skott.

De där y-namnen (Conry) ställde tydligen till det redan på tidigt 60-tal.
Citera
2010-07-31, 21:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enligt GP.

Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Det var allstå en riktig pistol han använde och inte en uppborrad ollon-dito, som det uppges i första inlägget.
Då får man se det som ren tur att inte fler dödades när han avlossade sammanlagt 15 skott.

De där y-namnen (Conry) ställde tydligen till det redan på tidigt 60-tal.

Ja det skall det ha varit enligt rapporteringen i GP.
Citera
2010-08-16, 18:49
Medlem
Kungälvs läroverk heter sedan många år tillbaka Thorildsskolan. Om jag kommer ihåg det hela korrekt ägde skottdramat rum i den av skolans byggnader som ligger närmast mot polisstationen.
Enligt min mamma, pratades det om att han inspirerats av den tidens mediavåld, dvs. Bröderna Cartwright. Något som idag framstår som harmlöst, och inget jag skulle tveka att låta ett barn se på.

Varje år delar gymnasiet i kungälv ut ett stipendium till minne av Per-Håkan Altvall som går till någon som gjort insatser för att hjälpa andra eller helt enkelt varit en väldigt bra kompis.
Citera
2010-08-16, 18:56
Medlem
FarbrorKjells avatar
Jo, jag drar mig tillminnes tidningsrubrikerna, i övrigt var det oväntat tyst om ett så pass allvarligt dåd, om jag minns rätt.
Citera
2010-08-17, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stipendium.

Citat:
Ursprungligen postat av Kensalrise
Kungälvs läroverk heter sedan många år tillbaka Thorildsskolan. Om jag kommer ihåg det hela korrekt ägde skottdramat rum i den av skolans byggnader som ligger närmast mot polisstationen.
Enligt min mamma, pratades det om att han inspirerats av den tidens mediavåld, dvs. Bröderna Cartwright. Något som idag framstår som harmlöst, och inget jag skulle tveka att låta ett barn se på.

Varje år delar gymnasiet i kungälv ut ett stipendium till minne av Per-Håkan Altvall som går till någon som gjort insatser för att hjälpa andra eller helt enkelt varit en väldigt bra kompis.

Stort tack för denna intressanta information Kensalrise.

Mycket bra att skolan håller Altvalls minne vid liv genom att dela ut detta stipendium.
Citera
2010-10-05, 23:20
Medlem
Finns det någon som vet vad denna Conry Andersson gör idag och vart han bor?
Citera
2010-10-09, 16:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan vara avliden?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Tweaky
Finns det någon som vet vad denna Conry Andersson gör idag och vart han bor?

Ingen aning. Om han är i livet kan han ju ha bytt namn. Han kan också mycket väl vara avliden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in