Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-05-22, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under de senaste dryga tio åren har vi läst om ett antal massakers på olika skolor runt om i världen - t.ex. Columbine i USA 1999. Sverige har faktiskt haft en sådan otäck händelse även om detta idag är okänt för de flesta.

På en skoldans den 4 mars 1961 i Kungälvs läroverk utspelade sig följande tragiska händelse.

Vidd 23.30-tiden den 4 mars så dansade ett stort antal ungdomar i skolans gymnastiksal. Just under sista dansen steg den 17-årige dråparen in. Han var inte någon elev på skolan. Där drog han upp en urborrad s.k. ollonpistol och började att skjuta vilt omkring sig. Av naturliga skäl så utbröt det panik. Ungdomarna sökte skydd under stolarna samt under en flygel. En del av flickorna började att gråta.

Sju ungdomar skadades, varav den 18-årige Per Håkan Altvall så allvarligt att han tyvärr senare avled. De övriga sex hade kommit lindrigare undan, även om de blivit ordentligt sårade. Offret hade träffats i magen av skotten från ollonpistolen. De skadade fördes först till ett klassrum och sedan till Kungälvs lasarett.

Polisen i Kungälv jagade jagade desperadon hela natten på vägen mot Ytterby, dit han förmodades ha flytt. Kungälvspolisen begärde förstärkning både från Ytterby och Göteborg.

Morgonen därpå, den 5 mars, strax före klockan åtta kom gärningsmannen självmant till polisen. Det var en något äldre arbetskamrat som hade kört honom dit.

Ett par timmar senare hade den 17-årige desperadon detaljrikt och beredvilligt berättat alla sina uppgifter om händelseförloppet.

Den 6 mars hölls en sorgestund för den dödade Per Altvall vid läroverket i Kungälv. Hela skolan samlades i samma lokal, gymnastiksalen, där skottdramat hade utsppelat sig.

Är det någon annan som har någon kännedom om denna händelse? T.ex. vad fick gärningsmannen för straff? Kanske ungdomsvårdskola för han var ju bara 17 år?
Citera
2009-05-22, 18:03
Medlem
MajorMongos avatar
Mycket intressant, tack Skaraborg för dina högklassiga trådstarter!
Att man inte hört något om detta är ju konstigt, det ligger ändå i tiden med skolmassakrar.
Vad var motivet? Var det för att han inte var inbjuden (han hade ju som sagt arbetskamrater - hade slutat skolan?)
Citera
2009-05-22, 18:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorMongo
Mycket intressant, tack Skaraborg för dina högklassiga trådstarter!
Att man inte hört något om detta är ju konstigt, det ligger ändå i tiden med skolmassakrar.
Vad var motivet? Var det för att han inte var inbjuden (han hade ju som sagt arbetskamrater - hade slutat skolan?)

Tack för ditt omdöme MajorMongo.

Ja det är konstigt att det inte talas om detta fall med tanke på att det ligger i tiden s.a.s. När jag hörde talas om detta fall redan under senare delen av 1960-talet så skulle den 17-årige desperadon ha nekats inträde till skoldansen eftersom han inte var elev. Då skulle han ha sagt något i stil med att "det kommer att bli en blodig natt här" - vilket det också blev. Därefter skulle han ha gått ev. hem för att hämta denna ollonpistol för att sedan återvända till skoldansen.

Detta att han hade nekats inträde samt detta som han ev. skulle ha sagt kunde jag dock ej få fram ur den källa som jag hämtade detta ifrån.

Troligtvis var det en hämnd? Eller att ynglingen var psykiskt sjuk?
Citera
2009-05-22, 22:49
Medlem
MajorMongos avatar
Jag har letat runt lite men inte hittat något alls. Finns inget namn på GM?
Citera
2009-05-23, 01:13
Medlem
Troians avatar
Vill bara stämma in i hyllningskören av Skaraborg2. Mycker välskrivna och detaljerade berättelser om intressanta fall som du delger oss. Tack!
Citera
2009-05-23, 12:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stort tack för omdömet Troian. Får fram fallen genom gamla tidningar, tidningsurklipp, tidskrifter och böcker som har sparats under årtionden. Dock mycket sällan letar jag upp något på nätet.

Nej jag har inte kunnat få fram något namn på GM. Har iaf sett en bild på honom och han såg ut som vilken annan yngling som helst vid denna tid.
Citera
2009-06-23, 00:08
Medlem
kolla med Jonatan Altvall han borde vara nära släkting.
Citera
2009-06-23, 13:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Altvall.

Citat:
Ursprungligen postat av spunk_totte
kolla med Jonatan Altvall han borde vara nära släkting.

Vet ej vem Jonatan Altvall är tyvärr?

Ja troligtvis är detta en släkting till den mördade 18-åringen 1961.

Efternamnet är ju inte precis så vanligt.
Citera
2009-08-27, 11:09
Medlem
Pratade med min farmor om det här. Har ett par släktingar som egentligen skulle gått på den här dansen men istället hamnade på en annan fest (som tur är). Hon har även bott granne (nästan i varje fall) med en bror till han som gjorde det. Brodern dog för ett par år sedan och när han som gjorde det skulle ta hand om hans grejer etc, så var det sista hon såg av honom. Såvitt hon visste så har han skött sig, åtminstone dom senaste åren. Hans bror hade i varje fall någon sjukdom som han lidit av under de sista åren som han tillslut dog av.

Kunde tyvärr inte få fram något namn.
Citera
2009-08-27, 13:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herren i blått
Pratade med min farmor om det här. Har ett par släktingar som egentligen skulle gått på den här dansen men istället hamnade på en annan fest (som tur är). Hon har även bott granne (nästan i varje fall) med en bror till han som gjorde det. Brodern dog för ett par år sedan och när han som gjorde det skulle ta hand om hans grejer etc, så var det sista hon såg av honom. Såvitt hon visste så har han skött sig, åtminstone dom senaste åren. Hans bror hade i varje fall någon sjukdom som han lidit av under de sista åren som han tillslut dog av.

Kunde tyvärr inte få fram något namn.

Stort tack för denna information herren i blått.
Citera
2009-11-23, 13:19
Medlem
Personuppgifter

En av mina lärare nämnde detta under en lektion för två år sedan. Jag nappade med en gång och fick till slut reda på vad personens namn, persnr, bostd etc. Kommer inte ihåg just nu vad han heter men har för mig att han hette Conry Andersson. Just då bodde han i Fontin i Kungälv. När jag säker nu hittar jag bara en Conry Andersson som bor i Hovås men han är född -48 och skulle därför vara 13år vid mordet. Ska kolla vidare och se vad jag hittar.
Citera
2009-11-23, 14:21
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamed
En av mina lärare nämnde detta under en lektion för två år sedan. Jag nappade med en gång och fick till slut reda på vad personens namn, persnr, bostd etc. Kommer inte ihåg just nu vad han heter men har för mig att han hette Conry Andersson. Just då bodde han i Fontin i Kungälv. När jag säker nu hittar jag bara en Conry Andersson som bor i Hovås men han är född -48 och skulle därför vara 13år vid mordet. Ska kolla vidare och se vad jag hittar.

Det finns bara tre Conry i hela riket, och blott en med detta tilltalsnamn. Den du nämner är den äldste. Kanske har gärningsmannen bytt namn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in