Citat:
Ursprungligen postat av
dePaul
Jo, men det har inte med styckdetaljen som sådan att göra utan med tillagningstekniken.
~Paul~
STÖRSTA absolut största problemet dök upp när pigham grisen introducerades. Kött helt utan marmorering. Idag köper jag ALDRIG kotletter, utan endast karre'. När jag växte upp (70-80-tal) så var kotlett en hyffsat fin bit av kött, med god smak beroende på kryddning. Idag kan du krydda sönder en kotlett, men får ändå ingen smak på köttet då ALLT fett sitter i en kappa (som ofta skärs bort) och köttet blir torrt/smaklöst eller bara smaklöst. Förr kunde man steka på en kotlett rejält (döda bakterier) och endå få en hyffsad måltid... idag jagar vi lägsta möjliga temp, för att inte få torrt kött, pga att det inte finns någon fettmarmorering.
DÄR är största problemet med dagens matlagning!! Jag stekte mina första kotletter i tidiga tonåren och var ingen mästare... men torrt... det blev det INTE. Idag MÅSTE man hålla koll på temp och kan ändå misslyckas med perfekt kryddning, för att köttet inte har något fett över huvudtaget.
FUCK OFF PIGHAM och allt kött utan fettmarmorering.