• 1
  • 2
2009-07-13, 16:24
Medlem
Jorgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast det här förstår jag inte riktigt. Vad är det för fel på skinka??

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flintastek

~Paul~

Kan det inte vara att det är nån smart liten filur som kom på att kanske göra en större köttbit, och sen skämta till det med att hänvisa lite granna till stenåldern och The Flintstones?
Citera
2009-07-13, 16:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgo
Kan det inte vara att det är nån smart liten filur som kom på att kanske göra en större köttbit, och sen skämta till det med att hänvisa lite granna till stenåldern och The Flintstones?
Bra vinkel . Snarare tror jag att den här styckningsdetaljen är rejält missförstådd.

Problemet är själva benet som följer med eftersom man valt att skära biten tvärs över i stället för den gängse där man skär runt benet. Biten blir således en tunnare skiva än en traditionell skinka. Och då plötsligt så vet ingen människa hur man skall laga till den .

Att grilla skinka är ju som bekant inte helt lätt pga att denna bit tenderar att bli ganska torr om man inte prickar in tiden och tempen. Av denna anledning är det därför enklare att först koka skinkan (som man ju brukar göra) och när den är färdig så är det bara att glaza den eller griljera eller vilken metod man än föredrar och därefter kan man ge den en fin yta.

Alternativen är de som jag nämnt tidigare, bl a Sous Vide och lågtemptillagning i ugn.

~Paul~
Citera
2009-07-13, 21:08
Medlem
meepers avatar
Citat:
Fast det här förstår jag inte riktigt. Vad är det för fel på skinka??

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flintastek

~Paul~

Tänker på hur den står sig i det sammanhang den oftast används, alltså till grillning. Då blir den som sagt ofta torr och inte så rolig. I konkurrens med annat som kan grillas tycker jag därför att den är tråkig.
Citera
2009-07-13, 21:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Tänker på hur den står sig i det sammanhang den oftast används, alltså till grillning. Då blir den som sagt ofta torr och inte så rolig. I konkurrens med annat som kan grillas tycker jag därför att den är tråkig.
Jo, men det har inte med styckdetaljen som sådan att göra utan med tillagningstekniken.

~Paul~
Citera
2017-07-21, 00:11
Medlem
Citat:
Jo, men det har inte med styckdetaljen som sådan att göra utan med tillagningstekniken.

~Paul~

STÖRSTA absolut största problemet dök upp när pigham grisen introducerades. Kött helt utan marmorering. Idag köper jag ALDRIG kotletter, utan endast karre'. När jag växte upp (70-80-tal) så var kotlett en hyffsat fin bit av kött, med god smak beroende på kryddning. Idag kan du krydda sönder en kotlett, men får ändå ingen smak på köttet då ALLT fett sitter i en kappa (som ofta skärs bort) och köttet blir torrt/smaklöst eller bara smaklöst. Förr kunde man steka på en kotlett rejält (döda bakterier) och endå få en hyffsad måltid... idag jagar vi lägsta möjliga temp, för att inte få torrt kött, pga att det inte finns någon fettmarmorering.

DÄR är största problemet med dagens matlagning!! Jag stekte mina första kotletter i tidiga tonåren och var ingen mästare... men torrt... det blev det INTE. Idag MÅSTE man hålla koll på temp och kan ändå misslyckas med perfekt kryddning, för att köttet inte har något fett över huvudtaget.

FUCK OFF PIGHAM och allt kött utan fettmarmorering.
Citera
2017-07-21, 04:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.J
Hade tänkt grilla idag, men tack vare dåligt väder så verkar det inte bli av. Flintasteken som ligger i kylen vill jag fortfarande få i mig på något sätt och undrar om det funkar att köra den i ugnen?

Och hur ska man isåfall gå tillväga; galler, plåt? gradtal?
Precis som allt annat kött kan du tillaga den precis som du vill. Själv hade jag skurit bort allt onödigt fett och diverse annat "slams", sen skurit ner flintasteken i lite mindre bitar och tillagat den i micron i en stor plastbytta. Sen ätit med salt och kryddor. Varför? Jo för att jag tycker att fläskkött har så mycket goda smaker i köttsaften och vill varken steka eller grilla bort det, endast micra köttet så mycket som minimalt behövs innan jag äter.
Citera
2017-07-21, 11:14
Medlem
record-collectors avatar
Nu tillhör jag inte grillfantasterna men grannen kom in till mig med några kilo flintastek häromdagen. Jag brynte dom väldigt hastigt i olivolja i het stekpanna och lade dem sedan i ugnen i 125 grader och de blev riktigt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in