Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-21, 20:09
  #1
Avstängd
Nicke1s avatar
Har lite funderingar på att knipa en lägenhet i Hallonbergen. Jag har vatt där några gånger och tittat på området och det verkade faktiskt vara super mysigt, fin grönska och det var lugnt och jag såg inte så mycket utlänningar.

Någon som bor/bott där eller har mer erfarenhet än vad jag har av området?
Först och främst undrar jag om det är mycket pack där? (syftar på invandrarungdomar som ränner i området..)

Och hur är det i jämförelse med Akalla som ligger på samma blåa linje? Bättre/Sämre?

Husby är ett jäkla piss ställe med över 80 % invandrare, Akalla är alltså lite bättre med cirka 65 % med utländsk bakgrund, Hallonbergen hittade jag ingen statistik alls om.

Alla svar mottages med stort intresse
Citera
2009-05-21, 20:37
  #2
Medlem
Benzonas avatar
Har inte bott där och vet inte ens vilken stad området tillhör men det låter härligt med Hallonbergen, så kör på.
Citera
2009-05-21, 20:43
  #3
Medlem
Strixezs avatar
Har du svårt för invandrare bör du se dig om efter en annan lägenhet, lite längre upp i landet, kanske norrland.
Citera
2009-05-21, 20:50
  #4
Moderator
rotadents avatar
Som Strixez säger ska du nog inte bo där om du inte gillar utlänningar, den andelen är nog i samma klass som Akalla/Husby. Annars vete fasen, jag har alltid uppfattat Hallonbergen som ett jäkligt trist ställe. Men det ligger rätt fint, det är fina grönområden runtom med både Lötsjön och Råstasjön väldigt nära. Kommunikationerna är bra med t-banan. Däremot är centrumet i Hallonbergen helt värdelöst i princip. Finns en Konsum och (åtminstone förut) någon matbutik till. Annars är det Achmeds mattbutik och Mellanöstern-resebyrå för hela slanten. Som sagt inte så spännande, men det går säkert att trivas där om lägenheten är fin och grannarna vettiga.
Citera
2009-05-21, 20:54
  #5
Medlem
flipsters avatar
Blå tunnelbanelinje, säger en del. Det bor rätt mycket icke-svenskar där. Jag skulle inte bosätta mig där.
Citera
2009-05-21, 22:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Som Strixez säger ska du nog inte bo där om du inte gillar utlänningar, den andelen är nog i samma klass som Akalla/Husby. Annars vete fasen, jag har alltid uppfattat Hallonbergen som ett jäkligt trist ställe. Men det ligger rätt fint, det är fina grönområden runtom med både Lötsjön och Råstasjön väldigt nära. Kommunikationerna är bra med t-banan. Däremot är centrumet i Hallonbergen helt värdelöst i princip. Finns en Konsum och (åtminstone förut) någon matbutik till. Annars är det Achmeds mattbutik och Mellanöstern-resebyrå för hela slanten. Som sagt inte så spännande, men det går säkert att trivas där om lägenheten är fin och grannarna vettiga.
Å andra sidan har han solna centrum (två stationer bort) och kista (en station bort)
Citera
2009-05-21, 22:43
  #7
Medlem
Bananas avatar
Strawberry mountains, mmm!
Citera
2009-05-21, 22:46
  #8
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Strawberry mountains, mmm!

Det låter onekligen bättre så där, än vad det är i verkligheten.
Citera
2009-05-21, 22:59
  #9
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marciano
Å andra sidan har han solna centrum (två stationer bort) och kista (en station bort)

Helt sant, det är inget större problem tycker jag. För mat finns dessutom Pris-Xtra (eller hur det stavas) där nere vid Mio, det är inte många minuter från Hallonbergens t-bana. Den butiken är rätt sunkig inuti (tycker jag), men det ska vara billigt där. Det var ett tag sen jag handlade där själv. Sen om man har bil ligger ju Willy's i Rissne nära också.
Citera
2009-05-21, 23:02
  #10
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Strawberry mountains, mmm!


OT men när sedan blev hallon "strawberry" på engelska??
Citera
2009-05-21, 23:04
  #11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calina85
OT men när sedan blev hallon "strawberry" på engelska??

Haha, där fick de. Dessutom var Hallonbergen i alla fall marginellt roligare förut när de hade butiken "Vivo Matberget" i centrumet. Men den är nog helt borta nu tror jag...
Citera
2009-05-21, 23:42
  #12
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Haha, där fick de. Dessutom var Hallonbergen i alla fall marginellt roligare förut när de hade butiken "Vivo Matberget" i centrumet. Men den är nog helt borta nu tror jag...

Det finns inget som är trevligt där numera tycker jag. Dock var det ett tag sen jag var där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback