• 1
  • 2
2009-05-21, 15:46
Medlem
Provokatörs avatar
Vart köper man riktigt tjocka pommes frites, i dom butiker i Stockholm som jag handlar i så finns det mest stripes eller lite grövre wofflade varianter.

Jag är ute efter släta minst 15 mm i diameter, såna som man kan få på vissa restauranger. Härligt krispiga på utsidan och perfekta innuti, ibland serveras dom åt helvete för varma men jag hoppas ni fattar vad jag menar.

Lägger till en bildlänk för tydlighetens skull, det är väl inte den mest aptiliga bilden men storleken är ganska ok: http://www.lazeezpitagrill.com/Platt...ch%20Fries.jpg
Citera
2009-05-21, 15:51
Medlem
soptippsbosses avatar
Det är inte så att restaurangerna gör dem själva då?

Edit: Det är nog hos restauranggrossisterna man får leta. Jag hittade en sortimentslista hos Martin Olsson, där finns det modell 14mm. Sök på strips i dokumentet.

http://www.martinolsson.nu/wps/wcm/c...df?MOD=AJPERES
Senast redigerad av soptippsbosse 2009-05-21 kl. 15:54.
Citera
2009-05-21, 16:07
Medlem
csts avatar
Varför handla halvfabrikat när det är enkelt att göra själv?
Citera
2009-05-21, 16:07
Medlem
Exisss avatar
Lidl har haft/har såna!
Citera
2009-05-21, 16:14
Medlem
PocketRockets avatar
I vilken matvarubutik som helst.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ss_section.jpg
Citera
2009-05-21, 16:15
Medlem
Lidl, en av de riktigt bra grejjer om finns där.
Citera
2009-05-21, 20:56
Medlem
wonderlands avatar
Finns på Willys, bland de största storpacken. Aldrig smakat dom dock eftersom jag helst äter räfflade, fanns väl förr några som hette King Fries på typ Coop Forum. Kanske finns de kvar i vissa butiker.
Citera
2009-05-21, 21:25
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Varför handla halvfabrikat när det är enkelt att göra själv?

Enkelt, är väl något av ett understatement.

DePauls recept som jag provat, köpte ett köksredskap som skulle hjälpa mig göra stavar men dom blev inte tillräckligt tjocka i min smak.

Räkna med närmare 3 timmar innan du har egna pommes, eller hur snabbt lyckas du göra goda egna på ett enklare sätt cst?

Hursomhelst så gick jag till Lidel (brukar inte handla där) och till min förvåning så fanns där 14-15 mm tjocka "Jumbo Fries", endast 12 kr för 750 gram.

Så tack för hjälpen, hyfsat goda blev dom också.
Citera
2009-05-22, 09:47
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Enkelt, är väl något av ett understatement.

DePauls recept som jag provat, köpte ett köksredskap som skulle hjälpa mig göra stavar men dom blev inte tillräckligt tjocka i min smak.

Räkna med närmare 3 timmar innan du har egna pommes, eller hur snabbt lyckas du göra goda egna på ett enklare sätt cst?

Hursomhelst så gick jag till Lidel (brukar inte handla där) och till min förvåning så fanns där 14-15 mm tjocka "Jumbo Fries", endast 12 kr för 750 gram.

Så tack för hjälpen, hyfsat goda blev dom också.
DePauls recept verkar väl vara bra?
Jag sa att det var enkelt, inte att det gick snabbt.
Citera
2009-05-22, 14:30
Medlem
Nojlagets avatar
I Holland så klart!
Citera
2009-05-22, 17:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
I Holland så klart!

Satan vad god deras pommes är. Beställde in stora skålar med den när jag var där, grymma grejer. Sen är majonnäs inte min grej till riktigt, men de har vett att servera den på sidan åtminstone.

OnT så har Coop en variant av lite tjockare pommes som jag köpte för några veckor sen. Jag gillade den inget vidare dock, jag fick inte till den riktigt utan den blev mest mjölig och vissen (a'la brittiska chips) och inte krispig. Andra gången körde jag med grillen på ugnen och det blev väl marginellt bättre...
Citera
2009-05-22, 17:53
Medlem
dePauls avatar
Det är allmänt känt att det är de belgiska friterna som är bäst. För att dessa skall få sin speciella smak så friteras de i häst-fett! Vattnet som de blancheras i innehåller rött paprikapulver, socker, salt och sellerisalt. Resten av proceduren är identisk med den som jag beskriver i mitt recept.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in