Vart köper man riktigt tjocka pommes frites, i dom butiker i Stockholm som jag handlar i så finns det mest stripes eller lite grövre wofflade varianter.
Jag är ute efter släta minst 15 mm i diameter, såna som man kan få på vissa restauranger. Härligt krispiga på utsidan och perfekta innuti, ibland serveras dom åt helvete för varma men jag hoppas ni fattar vad jag menar.
Det är inte så att restaurangerna gör dem själva då?
Edit: Det är nog hos restauranggrossisterna man får leta. Jag hittade en sortimentslista hos Martin Olsson, där finns det modell 14mm. Sök på strips i dokumentet.
Finns på Willys, bland de största storpacken. Aldrig smakat dom dock eftersom jag helst äter räfflade, fanns väl förr några som hette King Fries på typ Coop Forum. Kanske finns de kvar i vissa butiker.
Varför handla halvfabrikat när det är enkelt att göra själv?
Enkelt, är väl något av ett understatement.
DePauls recept som jag provat, köpte ett köksredskap som skulle hjälpa mig göra stavar men dom blev inte tillräckligt tjocka i min smak.
Pommes Frites
Till att börja med så bör man se till att välja rätt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmän åsikt att potatisen bör vara av den fasta sorten. Men på senare tid väljer fler och fler kockar att i stället använda sig av sorter med mjukare kött som t ex Maris Piper, Arran Victory och King Edward.
Dessa sorter får efter förvällande en uppluckrad yta som befrämjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna är härligt mjuka på insidan.
1. Skala och stava potatisen (jag menar inte att du skall lära dem läsa ).
2. Skölj dem i rinnande vatten och låt dem ligga där i ca en ½ h.
3. Häll ut vattnet och upprepa punkt 2.
4. Förväll potatisen tills de är mjuka.
5. Häll av och torka med en duk eller liknande samt ställ dem i frysen i ca ½ h (!)
6. Hetta upp olja (helst jordnöts) och fritera först i 120-140 grader och efter en 10 minuters viloperiod i frysen så kör man på i 180 grader tills de är gyllenbruna.
7. Lägg de färdiga pommesarna på ett hushållspapper en stund så de droppar av.
8. Lägg dem i en skål, salta och slunga dem några ggr. Servera.
~Paul~
Räkna med närmare 3 timmar innan du har egna pommes, eller hur snabbt lyckas du göra goda egna på ett enklare sätt cst?
Hursomhelst så gick jag till Lidel (brukar inte handla där) och till min förvåning så fanns där 14-15 mm tjocka "Jumbo Fries", endast 12 kr för 750 gram.
DePauls recept som jag provat, köpte ett köksredskap som skulle hjälpa mig göra stavar men dom blev inte tillräckligt tjocka i min smak.
Pommes Frites
Till att börja med så bör man se till att välja rätt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmän åsikt att potatisen bör vara av den fasta sorten. Men på senare tid väljer fler och fler kockar att i stället använda sig av sorter med mjukare kött som t ex Maris Piper, Arran Victory och King Edward.
Dessa sorter får efter förvällande en uppluckrad yta som befrämjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna är härligt mjuka på insidan.
1. Skala och stava potatisen (jag menar inte att du skall lära dem läsa ).
2. Skölj dem i rinnande vatten och låt dem ligga där i ca en ½ h.
3. Häll ut vattnet och upprepa punkt 2.
4. Förväll potatisen tills de är mjuka.
5. Häll av och torka med en duk eller liknande samt ställ dem i frysen i ca ½ h (!)
6. Hetta upp olja (helst jordnöts) och fritera först i 120-140 grader och efter en 10 minuters viloperiod i frysen så kör man på i 180 grader tills de är gyllenbruna.
7. Lägg de färdiga pommesarna på ett hushållspapper en stund så de droppar av.
8. Lägg dem i en skål, salta och slunga dem några ggr. Servera.
~Paul~
Räkna med närmare 3 timmar innan du har egna pommes, eller hur snabbt lyckas du göra goda egna på ett enklare sätt cst?
Hursomhelst så gick jag till Lidel (brukar inte handla där) och till min förvåning så fanns där 14-15 mm tjocka "Jumbo Fries", endast 12 kr för 750 gram.
Så tack för hjälpen, hyfsat goda blev dom också.
DePauls recept verkar väl vara bra?
Jag sa att det var enkelt, inte att det gick snabbt.
Satan vad god deras pommes är. Beställde in stora skålar med den när jag var där, grymma grejer. Sen är majonnäs inte min grej till riktigt, men de har vett att servera den på sidan åtminstone.
OnT så har Coop en variant av lite tjockare pommes som jag köpte för några veckor sen. Jag gillade den inget vidare dock, jag fick inte till den riktigt utan den blev mest mjölig och vissen (a'la brittiska chips) och inte krispig. Andra gången körde jag med grillen på ugnen och det blev väl marginellt bättre...
Det är allmänt känt att det är de belgiska friterna som är bäst. För att dessa skall få sin speciella smak så friteras de i häst-fett! Vattnet som de blancheras i innehåller rött paprikapulver, socker, salt och sellerisalt. Resten av proceduren är identisk med den som jag beskriver i mitt recept.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!