2009-05-21, 14:46
Medlem
Davy.Joness avatar
Sitter och försöker ta reda på lite om schäfern genom tiderna just nu, och jag funderar lite på den där förbannade ryggen dom ska ha nuförtiden.

Anyhow, om vi för en stund lägger åt sidan räkryggens vara eller icke vara, kan någon berätta för mig vad tanken med böjd rygg och bakåtpekande ben var ifrån början? Jag ser personligen ingen anatomisk fördel då hundarna bevisligen brukar ha svårare att gå och dessutom springer långsammare.

Jag menar nu alltså inte att de har en "rund" avslutning på ryggen mot benen till, något som finns hos flera andra hundraser oxå, (speciellt många herdehundar) utan om den där 23-graders vinkeln (som förövrigt måsta vara mer än 23 grader i vissa linjer)

Som sagt, om vi lägger personliga åsikter om exteriör åt sidan en stund (även om jag oxå har svårt för det i det här ämnet), kan vi presentera FAKTA för och emot den ryggen, och gärna historisk information om varför man började avla på den ifrån början.
Citera
2009-05-21, 16:04
Medlem
Svidmyras avatar
Som jag minns det så var det några snillen i slutet av 1960-talet (?) som fick för sig att schäfern måste ha en böjd överlinje för att broar med böjd profil var starkare än horisontala broar.
Citera
2009-05-21, 18:45
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Som jag minns det så var det några snillen i slutet av 1960-talet (?) som fick för sig att schäfern måste ha en böjd överlinje för att broar med böjd profil var starkare än horisontala broar.

Eh, klippskt tänkt, om man ska köra bil på schäfrar dvs, eh, vad var planen?
Citera
2009-05-21, 18:55
Medlem
Molson Canadians avatar
Kanhända ville de ha ett "lättare" språng.
Citera
2009-05-21, 21:43
De är ju sjukt låga baktill nuförtiden. Sönderavlade hundar för osunda ideal.
Citera
2009-05-21, 23:17
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Det har med utställning att göra. Jag är ingen utställare själv, så jag vet inte hur man har tänkt, men även shcäfrar som inte är krökta i ryggen ska ju stå i en viss pos som gör att den ser lite krökt ut.

Kanske har hundar med tokiga ben blivit populära eftersom dom får in den posen även när den inte är på utställning. Jag vet inget säkert, utom att det har med utställning att göra. Förr avlade man inte för utseendet, då avlade man på praktiska egenskaper.

En annan intressant sidenote: Vita schäfrar var ganska vanliga innan Hitler beordrade att man slutade avla på dom. Han ansåg att dom var underlägsna de brun-gula.
Citera
2009-05-22, 02:27
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Kanhända ville de ha ett "lättare" språng.

Alltså, du är ändå en av de mera kunniga om schäfrar här på forumet, så snälla förklara vad du menar med ett lättare språng? Jag har personligen bara sett att sådana schäfrar är både långsammare och har svårare att komma upp i fart än orginalschäfrar. Men förklara vad du menar, jag kanske tänker fel?
Citera
2009-05-22, 07:04
Bannlyst
Sjuka ideal("Sluttande kors" heter det i de fiiiiiiiiina kretsarna)

Någon kom väl bara plötsligt på att så här ska en Schäfer se ut.
Det handlar, som alltid, om sjuka ideal.
Sedan att hunden/ rasen blir sjuk, det skiter man i, man har ju ändå uppnått sina ideal?!
Idel, ädel, avel

Bilder(och text/ bilder och text och åsikter):
http://www.asuperiorgsd.com/p2p.html?seenIEPage=1

&

http://www.zatzy.com/fragor-svar/345...r-se-bild.html

Sjukt, sinnessjukt och mentalsjukt. Men då bland människosläktet helt friskt.
Fi för den faen

(Schäferns i övriga fel/ sjukdomar och känns som Axvall här bara kom med ett axplock här?: )

I övrigt vill jag skriva om din rubrik till att handla om "Schäferns avveckling"
Senast redigerad av Toort 2009-05-22 kl. 07:37.
Citera
2009-05-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Anyhow, om vi för en stund lägger åt sidan räkryggens vara eller icke vara, kan någon berätta för mig vad tanken med böjd rygg och bakåtpekande ben var ifrån början? Jag ser personligen ingen anatomisk fördel då hundarna bevisligen brukar ha svårare att gå och dessutom springer långsammare.

Om de har en sluttande rygg/kors så kan de arbeta mer effektivt, sätta benen längre under sig etc. Men inom utställningsvärlden har de inget behov av en bra arbetande hund så de inser inte varför det står att de ska vara sluttande i rasstandarden. De har en tendens att inrikta aveln väldigt mycket på de "rastypiska" egenskaperna att de blir alldeles överdrivet. På samma sätt får de med korta ben onormalt korta ben etc.
Citera
2009-05-22, 17:07
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Alltså, du är ändå en av de mera kunniga om schäfrar här på forumet, så snälla förklara vad du menar med ett lättare språng? Jag har personligen bara sett att sådana schäfrar är både långsammare och har svårare att komma upp i fart än orginalschäfrar. Men förklara vad du menar, jag kanske tänker fel?

Tack för komplimangen.

Vad jag menar är att schäfrar med sluttande bakparti som regel "travar" bättre. De liksom "flyger" fram på ett helt annat sätt än de som är helt raka. Det syns väldigt tydligt på våra. De två "raka" har ett mer "studsande" språng. Ungefär som en rottweiler. Den som inte är avlad på rena bruksegenskaper springer mycket snyggare och han flyger fram lättare än de övriga två. På kortdistans är det bättre med kortare rygg, kompaktare kropp, men på långdistans vete sjutton.
Citera
2015-04-01, 22:00
Medlem
mountrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Tack för komplimangen.

Vad jag menar är att schäfrar med sluttande bakparti som regel "travar" bättre. De liksom "flyger" fram på ett helt annat sätt än de som är helt raka. Det syns väldigt tydligt på våra. De två "raka" har ett mer "studsande" språng. Ungefär som en rottweiler. Den som inte är avlad på rena bruksegenskaper springer mycket snyggare och han flyger fram lättare än de övriga två. På kortdistans är det bättre med kortare rygg, kompaktare kropp, men på långdistans vete sjutton.
Men är det därför man har avlat det så? Jag har "hört" att man har avlat fram det sluttande bakparti för att hunden skall se mera farlig ut (som sagt vet ej om detta stämmer eller ej, låter lite som en skröna.)

Men en rak schäfer känns i mina ögon mera sund än en sluttande.
Citera
2015-04-01, 22:27
Medlem
mountrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Det har med utställning att göra. Jag är ingen utställare själv, så jag vet inte hur man har tänkt, men även shcäfrar som inte är krökta i ryggen ska ju stå i en viss pos som gör att den ser lite krökt ut.

Kanske har hundar med tokiga ben blivit populära eftersom dom får in den posen även när den inte är på utställning. Jag vet inget säkert, utom att det har med utställning att göra. Förr avlade man inte för utseendet, då avlade man på praktiska egenskaper.

En annan intressant sidenote: Vita schäfrar var ganska vanliga innan Hitler beordrade att man slutade avla på dom. Han ansåg att dom var underlägsna de brun-gula.

Har Du en källa som stryker detta påstående? SKK kanske är Hitler dyrkare, vad vet jag? Hitlers hund hade iaf en rak rygg.

Nån som har koll på hur det SER ut idag? 90% kupade ryggar på schäfern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in