• 1
  • 2
2009-05-21, 14:42
Medlem
LiLWizs avatar
Jag har börjat lägga undan kontanter varje månad för att spara till ett mer långsiktigt sparande. Just nu växer såklart pengarna inget förutom det jag tillför varje månad men jag känner också att jag vid två tillfällen varit mycket när att ta pengar från "lådan" och spendera.

Detta är såklart oacceptabelt och jag behöver därför tips på hur jag kan spara pengar men mer låst.

Det är också viktigt att pengarna är låsta för mig, dvs jag kan inte, inte ens i nödläge använda pengarna förens kanske ett visst datum. Myndigheter ska inte heller gärna se dessa pengar som en möjlighet utan även dem ska konstatera att pengarna är låsta och inte kan röras.

Kan berätta att det rör sig om cirka 5000kr / månaden som tillförs. Idag har jag drygt 35.000kr i kontanter. Studerar och arbetar några timmar svart per vecka därav inkomsten.

Tips och förslag mottages gärna!
Citera
2009-05-21, 15:22
Medlem
waxizs avatar
aktier är ju alltid ett bra alternativ, att staten inte ska se dem är nog lite svårt (om du inte skaffar ett konto på isle of man eller något. prova offshore forumet istället isåfall). men aktier har du ju möjlighet till bra avkastning, det är inte speciellt lockande att sälja aktierna och ta ut pengar ur depån, tycker iaf inte jag.
däremot sätter det ju lite krav på dig att du läser på en del och engagerar dig.

Alternativet är ju ett sparkonto som låser pengarna i X antal månader, men räntan på ett sparkonto är ju inte jätte kul.
sen finns det obligationer etc som du kan köra på.
Citera
2009-05-21, 15:26
Medlem
_Strebers avatar
Kom ihåg bara att den dagen du ska ha in pengarna i systemet, dvs. om du får för dig att sätta in dem på bank för att kunna göra investeringar i aktier eller whatever så kan du få problem då du ska förklara var kontanterna kommer ifrån - även om de inte nödvändigtvis är 'smutsiga' (vilket de ju är om du jobbat svart).
Citera
2009-05-21, 15:28
Bannlyst
Köp ett stort jävla kassaskåp, såga/borra ett hål högst upp så du kan trycka in pengar. Slå sönder öppningmekanismen. När du vill ha pengarna så få du helt enkelt använda extremt mycket våld för att öppna skiten, något som man knappast gör bara för att få ut ett par 1000-lappar.

Citera
2009-05-21, 15:30
Medlem
LiLWizs avatar
Alltså myndigheterna får gärna se att jag har pengar hos en bank eller depå, det rör mig inte. Jag har flera år av arbete bakom mig och 35.000kr är inte en summa någon myndighet skulle ställa sig frågande kring tror jag. Har haft en ganska okej lön delvis provisionsbaserad så det kan förklara saken.

Åter till mitt problem. Aktier är ett alternativ, men de är fortfarande inte bundna på någon speciell tid och kan räknas som en tillgång. Jag söker efter ett sparsätt som är bundet eller låst i en investering, kanske värdepapper med ett "minst till och med"-datum?

Som sagt, pengarna får synas, men ska vara låsta och omöjliga att röra av mig.
Citera
2009-05-21, 15:32
Medlem
Czarens avatar
Käka Benzo och göm dem någonstans i lägenheten medens du är hög!
Citera
2009-05-21, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Alltså myndigheterna får gärna se att jag har pengar hos en bank eller depå, det rör mig inte. Jag har flera år av arbete bakom mig och 35.000kr är inte en summa någon myndighet skulle ställa sig frågande kring tror jag. Har haft en ganska okej lön delvis provisionsbaserad så det kan förklara saken.

Åter till mitt problem. Aktier är ett alternativ, men de är fortfarande inte bundna på någon speciell tid och kan räknas som en tillgång. Jag söker efter ett sparsätt som är bundet eller låst i en investering, kanske värdepapper med ett "minst till och med"-datum?

Som sagt, pengarna får synas, men ska vara låsta och omöjliga att röra av mig.

Skicka pengarna till mig, du får 1% garanterad årlig avkastning
Citera
2009-05-21, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Köp ett stort jävla kassaskåp, såga/borra ett hål högst upp så du kan trycka in pengar. Slå sönder öppningmekanismen. När du vill ha pengarna så få du helt enkelt använda extremt mycket våld för att öppna skiten, något som man knappast gör bara för att få ut ett par 1000-lappar.

jag håller med.. ett kassaskåp kostar 600kr på jula.. (elektroniskt kombinationslås) eller med nyckel 300kr ...

hål längst upp.. och kasta nyckeln eller tryck en slumpvis kombination.. och sen när den e proppfull med tusenlappar/hundralappar (stora valörer) så kmr det bli skojj och försöka öppna med en vinkelslip och slägga :P kul och se hur lång tid det tar.
Citera
2009-05-21, 15:39
Bannlyst
kan jag få din adress föresten ????
Citera
2009-05-21, 15:47
Medlem
Köp ett kassavalv, låt din morsa eller någon du litar på till 100% sätta koden till det. Berätta för dem när du vill kunna ta ut pengarna.

Done.
Citera
2009-05-21, 15:52
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Jag har börjat lägga undan kontanter varje månad för att spara till ett mer långsiktigt sparande. Just nu växer såklart pengarna inget förutom det jag tillför varje månad men jag känner också att jag vid två tillfällen varit mycket när att ta pengar från "lådan" och spendera.

Detta är såklart oacceptabelt och jag behöver därför tips på hur jag kan spara pengar men mer låst.

Det är också viktigt att pengarna är låsta för mig, dvs jag kan inte, inte ens i nödläge använda pengarna förens kanske ett visst datum. Myndigheter ska inte heller gärna se dessa pengar som en möjlighet utan även dem ska konstatera att pengarna är låsta och inte kan röras.

Kan berätta att det rör sig om cirka 5000kr / månaden som tillförs. Idag har jag drygt 35.000kr i kontanter. Studerar och arbetar några timmar svart per vecka därav inkomsten.

Tips och förslag mottages gärna!

Kan rekommendera dig en kapitalförsäkring.
Citera
2009-05-21, 17:00
Medlem
lexitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KollaEnHink
Köp ett kassavalv, låt din morsa eller någon du litar på till 100% sätta koden till det. Berätta för dem när du vill kunna ta ut pengarna.

Done.

Så har jag gjort fast ett lite smidigare alternativ. Har konto i flertalet banker varav från en bank har min mor låst in mitt visa+dosa till den banken i ett skåp bara hon har nyckel till.

Där sätter jag in stålar varje månad.

Jag skulle ju kunna gå till ett kontor, visa ID och ta ut pengarna men det känns jävligt långsökt också? Samtidigt bra ifall man VERKLIGEN skulle behöva ta ut deg vid något nödtillfälle. Skönt att dessutom ha de i banksystemet.

Kontanter hemma är nog inget jag skulle vilja ha, gillar inte kontanter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in