2003-11-06, 16:37
Medlem
ABZeta99s avatar
Hej!

Jag har skrivit det tidigare och jag finner ingen anledning att ändra mig; Flashback är vi, dess användare och blir vad vi gör det till.

Jag fungerar som moderator för några forum (eg. fora) och anser att jag och andra moderatorer fyller en viktig funktion på Flashback. En funktion som det naturligtvis vore bäst om den inte behövdes.

Tyvärr så har det visat sig att ett helt öppet forum, utan regler och andra reglerande inslag inte har stora möjligheter att fungera.

Det beror självklart bl.a på den relativa anonymitet som råder och som ger användaren en möjlighet till att kompensera sig för tillkortakommanden och upplevd otillräcklighet i det riktiga livet och sådant leder understundom till rena excesserna.

Det kan naturligtvis fylla en viktig mentalhygienisk funktion, men det är i sanningen inte berikande för diskussionsklimatet.

Vi är alla människor med fel och brister. Det gäller såväl er som moderatorer och admin.

Det är dock under dessa villkor Flashback existerar och jag ser inget fel med det.

Det bästa vore väl om alla handlade i enighet med sin övertygelse. Vilket innebär bl.a att de som inte känner sig hemma här också bör ta sin hatt och gå.

Ty, för att ändra på villkor och regler för Flashback krävs det engegemang och konstruktiv kritik, inte gnäll, oförskämdheter och skitsnack.

Som sagt; valet är ditt!

ABZeta99
Citera
2003-11-06, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ABZeta99
Vi är alla människor med fel och brister. Det gäller såväl er som moderatorer och admin.

Där verkar ju likheterna mellan moddar och användare ta slut.

Något som inte gäller moderatorer såväl som användare verkar ju vara avsättning/varning...
Citera
2003-11-06, 17:14
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_x
Där verkar ju likheterna mellan moddar och användare ta slut.

Något som inte gäller moderatorer såväl som användare verkar ju vara avsättning/varning...

Nu i dagarna fick ju Fjärilsbalsam kicken alldeles utan varning.
Citera
2003-11-06, 17:40
Medlem
ABZeta99s avatar
I klartext!

Hej!

Jag skrev tidigare: Det bästa vore väl om alla handlade i enighet med sin övertygelse. Vilket innebär bl.a att de som inte känner sig hemma här också bör ta sin hatt och gå.

Gnäll förändrar inget och trivs man inte så: Hej då!

ABZeta99
Citera
2003-11-06, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Nu i dagarna fick ju Fjärilsbalsam kicken alldeles utan varning.
Precis!
Anledningen var ju att han stötte sig med admin.
Då gick det jävligt fort att avsätta.

Verkar inte gå lika fort när flera användare gång på gång påpekar en moderators olämplighet.

Ser du skillnaden?

Citat:
Hej!

Jag skrev tidigare: Det bästa vore väl om alla handlade i enighet med sin övertygelse. Vilket innebär bl.a att de som inte känner sig hemma här också bör ta sin hatt och gå.

ABZeta99

Jag såg vad du skrev första gången.
Jag tolkar det som om man inte får komma med synpunkter på forumet.
Citera
2003-11-06, 17:44
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_x
Precis!
Anledningen var ju att han stötte sig med admin.
Då gick det jävligt fort att avsätta.

Verkar inte gå lika fort när användarna gång på gång påpekar moderatorns olämplighet.

Ser du skillnaden?

Så sant, så sant, admin bryr sig inte om oss vanliga, men klagar man på FB, admin eller moderatorer, då jävlar. Men det är väl bara att acceptera det, annars kan man ju ta sin hatt o gå för det är ju admins forum och han bestämmer när man är hos honom o leker.
Citera
2003-11-06, 17:55
Bannlyst
Citat:
Tyvärr så har det visat sig att ett helt öppet forum, utan regler och andra reglerande inslag inte har stora möjligheter att fungera.

Jag personligen tyckte att det fungerade alldeles utmärkt med de gamla konferenserna, helt laglöst och virrigt, men kul som fan. Som på den gamla BBS-tiden, innan InterNet slog igenom.
Det är min åsikt, och tydligen var det många som tyckte/tycker likadant iochmed att det var jävligt många som trots det använde konferenserna, trots att "det inte fungerade" enligt dig.
Folk verkar vara så jävla lättstötta nuförtiden. Minsta lilla som kan uppfattas negativt måste folk springa och skrika om, och hävda att det inte fungerar. Så, det blir skitklumpar i soppan, men den smakar likförbannat jävligt gott. (Nej, jag förstod inte heller den där metaforen, men den kändes rätt när jag skrev den =)

En till liten sidnotis som jag tänkte på, som ett litet sidospår, är apropå dessa varningar från moderatorer som det alltid blir bråk om.
Varför inte göra det simpelt och enkelt? Om någon kallar någon för idiot eller liknande, låt "offret" anmäla det till moderatorn om personen tar åt sig, och så är det inget mer med det. Tar ingen åt sig, låt det då vara. Så slipper vi alla dessa tolkningsfrågor och skit. Om ingen tar åt sig så var det aldrig ett riktigt påhopp. Sluta lek smakpoliser och skit, lyssna på användarna som det är riktat till istället.
Vetja.
Citera
2003-11-06, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Så sant, så sant, admin bryr sig inte om oss vanliga, men klagar man på FB, admin eller moderatorer, då jävlar. Men det är väl bara att acceptera det, annars kan man ju ta sin hatt o gå för det är ju admins forum och han bestämmer när man är hos honom o leker.

Jo du har nog rätt, De Large...

Till alla moddar:

Förlåt så hemskt mycket om en simpel liten användare uttrykte sina sunpunkter, förlåt så hemskt mycket.
*Går baklänges samtidigt som jag hela tiden bugar mot datorn*
Citera
2003-11-06, 17:56
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Hej!

ABZeta99

Jag kan inte förstå den där inställningen att om man inte trivs med de förändringar som skett så ska man bara ta sitt pick och pack och sticka. Det normala och det jag skulle rekommendera är att man på ett sakligt sätt försöker argumentera för att få till förändringar alternativt förhindra att vissa förändringar sker. I alla olika sammanhang praktiserar man detta - att försöka göra sin röst hörd och arbeta för att få det forum/samhälle/förening/ etc. som man vill ha.

Tänk dig att Göran Person säger till Reinfeldt " Om du inte gillar läget är det bara att sticka. Flytta till England eller nåt sånt. Det här kanske inte är landet för dig, Fredrik."

Det är klart att man inte bara ska gnälla utan istället hitta på konstruktiva lösningar och ge starka argument för att en viss förändring borde genomföras alternativt inte genomföras men det är inte konstruktivt att uppmana någon att lämna skeppet när klagomål hörs.
Citera
2003-11-06, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Varför inte göra det simpelt och enkelt? Om någon kallar någon för idiot eller liknande, låt "offret" anmäla det till moderatorn om personen tar åt sig, och så är det inget mer med det. Tar ingen åt sig, låt det då vara. Så slipper vi alla dessa tolkningsfrågor och skit.

Bra idé, Thompster...
Citera
2003-11-06, 18:10
Medlem
ABZeta99s avatar
Mot bättre vetande!

Hej!

Jag uttryckte mig medvetet bryskt, på grund av att jag är så innerligt trött på detta ältande som frekvent förekommer.

Varken jag, annan moderator eller admin är ofelbar och med det följer att även vi undersundom begår misstag.

Naturligtvis så ska dessa misstag påtalas.

------------------------------------------------------------

Att likt "thompa" känna saknad över tider och företeelser som varit är förståligt och djupt mänskligt.

Det hör liksom till åldrandet.

Något forum enligt BBS-stuket blir dock aldrig Flashback.

Å andra sidan är det fritt för envar att själv starta ett sådant.

--------------------------------------------------------------

Jag tycker att det ligger mycket klokskap i att bygga på de förutsättningar som gives, eller om dessa upplevs som felaktiga eller otillräckliga, komma med konstruktiva förslag om förbättringar.

För att på så sätt förändra.

ABZeta99
Citera
2003-11-06, 18:13
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thompa
En till liten sidnotis som jag tänkte på, som ett litet sidospår, är apropå dessa varningar från moderatorer som det alltid blir bråk om.
Varför inte göra det simpelt och enkelt? Om någon kallar någon för idiot eller liknande, låt "offret" anmäla det till moderatorn om personen tar åt sig, och så är det inget mer med det. Tar ingen åt sig, låt det då vara. Så slipper vi alla dessa tolkningsfrågor och skit. Om ingen tar åt sig så var det aldrig ett riktigt påhopp. Sluta lek smakpoliser och skit, lyssna på användarna som det är riktat till istället.
Vetja.
Det är inte lagligt att ha kvar personangrepp, därför tas det bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in