2003-11-06, 15:48
Bannlyst
Jag vill gärna ha ett lite spanskt solo i en låt. Har hört att frygisk ska funka bra till detta.

Om jag spelar Em som ackord, ska jag då köra B frygisk? Har jag rätt nu? Alltså lira Em-baserat komp och spela B frygisk över det (alltså G dur-skalan fast börja på B).
Citera
2003-11-06, 15:51
Medlem
Comps avatar
En E-frygisk ger roligare resultat faktiskt...
- men annars kan du spela en Harmonisk mollskala i E, eller Melodisk mollskala i E, det funkar alltid bäst som fattigmansflamenco...
Citera
2003-11-06, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
En E-frygisk ger roligare resultat faktiskt...
- men annars kan du spela en Harmonisk mollskala i E, eller Melodisk mollskala i E, det funkar alltid bäst som fattigmansflamenco...

E frygisk över Em? Säker på detta? Är inte E frygisk av C dur (C jonisk, D dorisk, E frygisk etc)? Tonarten i min låt är Em som ju är släkt med G dur. Du kanske kan förklara hur en E frygisk kan funka över Em, jag har inte pluggat teori så länge

Harmonisk moll, det är väl Yngwies skala? Men visst, det kan testas....

Sen vill jag inte spela fattigmansflamenco
Citera
2003-11-06, 16:10
Medlem
Comps avatar
Jo, det är "Yngwies skala", men framförallt är den också Paco de Lucias och alla andra flamenco-gurus skala...
Kolla efter Spansk Flamencoskala, den är skön och nästan bäst att få det bra med på en gång...

Det de flesta i flamenco använder är, Mollskala (inkl frygisk då förståss, den ingår ju, men spelas nästan aldrig "ren" utan med tillägg från följande) , Harmonisk, Melodisk, olika Dim-skalor och Spansk.
Kolla också in hur du kan lira arpeggion över dessa, speciellt Dim-skalorna då de sitter som gjutna för snabbt lir på gitarr.

Ska du spela flamenco måste jag råda dig till att hålla dig väck från kyrkotornarterna och deras, Jonisk, Doriskt etc, etc...
Citera
2003-11-06, 16:13
Bannlyst
Aha OK. Att lära mig Yngwie-svep är ett projekt jag får ta mig an i framtiden

De skalorna du nämnde är intressanta. Ska man bara spela Em av dem över Em? Jag blir alltid förvirrad av kyrkotonarterna, pluggar egentligen bara in dem för att min gitarrlärare säger att de är bra.
Citera
2003-12-29, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_evil
Aha OK. Att lära mig Yngwie-svep är ett projekt jag får ta mig an i framtiden

De skalorna du nämnde är intressanta. Ska man bara spela Em av dem över Em? Jag blir alltid förvirrad av kyrkotonarterna, pluggar egentligen bara in dem för att min gitarrlärare säger att de är bra.

Det beror lite på om du spelar över ett Em-ackord eller en ackordsföljd i tonarten Em...

Det enda som skiljer E-frygisk från en ren Em-skala är att du har ett F i frygisk i stället för ett F# som du har i en ren Em-skala. Den lilla sekunden i frygisk dvs F ger en Spansk/orientalisk känsla.

Den Em-harmoniska skalan används med fördel över dominant ackordet i Em dvs H7
Citera
2003-12-29, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_evil
Jag vill gärna ha ett lite spanskt solo i en låt. Har hört att frygisk ska funka bra till detta.

Om jag spelar Em som ackord, ska jag då köra B frygisk? Har jag rätt nu? Alltså lira Em-baserat komp och spela B frygisk över det (alltså G dur-skalan fast börja på B).

B frygisk som du nämner har ju samma toninnehåll som G dur(jonisk) vilket i sin tur är paralell med ren Em, så det ger ju när du improviserar samma effekt som att spela en Em skala över Em..
Citera
2003-12-30, 16:48
Medlem
villebs avatar
spela frygisk add3 i samma tonart som låten. emoll var det väl?
Alltså lägg till tersen i skalan.
Citera
2004-01-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villeb
spela frygisk add3 i samma tonart som låten. emoll var det väl?
Alltså lägg till tersen i skalan.
Äuhm...? Det är ju en ters i frygisk skala precis som i alla andra modala skalor..! Add3??!?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in