Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-20, 19:13
  #1
Medlem
shoo! jag studerar till socionom på socialhögskolan i stockholm. har funderat en del på vad jag vill göra när jag har avslutat utbildningen. ett jobb som jag har funderat på är som kurator inom kriminalvården. tänkte bara höra om det finns någon som vet vad man gör som kurator på ett fängelse och om det är vanligt med kuratorer inom kriminalvården. har alla fängelser kuratorer och vad ingår i arbetsuppgifterna?
Citera
2009-05-20, 21:06
  #2
Medlem
Kurator på fängelse? Jag skulle snarare fundera på om det finns någon kurator överhuvudtaget på något fängelse??


Såvitt jag vet så finns det psykolog samt läkare, dom kommer lite då och då. Samt då en sjuksköterska också.

Men en kurator har jag aldrig hört talas om att det ska finnas på en anstalt, dock kan jag säkerligen ha fel...
Citera
2009-05-20, 21:25
  #3
Medlem
DarkKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Kurator på fängelse? Jag skulle snarare fundera på om det finns någon kurator överhuvudtaget på något fängelse??


Såvitt jag vet så finns det psykolog samt läkare, dom kommer lite då och då. Samt då en sjuksköterska också.

Men en kurator har jag aldrig hört talas om att det ska finnas på en anstalt, dock kan jag säkerligen ha fel...

Psykologer och läkare finns ALLTID i fängelset. Dom kommer inte då och då.
Citera
2009-05-20, 21:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkKnight
Psykologer och läkare finns ALLTID i fängelset. Dom kommer inte då och då.

Psykologer och läkare finns INTE ALLS ALLTID på fängelser, dom har ett schema dom följer och dom är inte alltid stationerade där!

EDIT: Beroende på vilken säkerhetsklass man pratar om så finns det möjligen andra lokala regler angående Läkarens/psykologers närvaro också.
Citera
2009-05-21, 04:49
  #5
Medlem
vad fan är det för skillnad på en psykolog och en kurator?
Citera
2009-05-21, 05:07
  #6
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Kurator på fängelse? Jag skulle snarare fundera på om det finns någon kurator överhuvudtaget på något fängelse??


Såvitt jag vet så finns det psykolog samt läkare, dom kommer lite då och då. Samt då en sjuksköterska också.

Men en kurator har jag aldrig hört talas om att det ska finnas på en anstalt, dock kan jag säkerligen ha fel...

Kuratorn är bla verksam med 12 stegsprogram och ETS samt programmen för våldtäktsmän ( dock som socionom tillför man mer som vakt och som medmänniska )

Jag tex lever mitt liv idag som en ganska normal människa tack vare en sådan kurator och hennes program ( Jag har inte misshandlat någon på ca 5 år tack vare hennes arbete med mig )
__________________
Senast redigerad av skalman1973 2009-05-21 kl. 05:10.
Citera
2009-05-21, 08:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Kuratorn är bla verksam med 12 stegsprogram och ETS samt programmen för våldtäktsmän ( dock som socionom tillför man mer som vakt och som medmänniska )

Jag tex lever mitt liv idag som en ganska normal människa tack vare en sådan kurator och hennes program ( Jag har inte misshandlat någon på ca 5 år tack vare hennes arbete med mig )


Jag hängde inte med riktigt, är personalen som har hand om 12 stegsprogrammen och ETS anställda just som kurator eller har dom socionomutbildning?

Om det är det sistnämnda så kan ju rätt många av plitarna klassas som "kurator"....
Citera
2009-05-26, 20:12
  #8
Medlem
alltså, nu har ni kommit av frågan lite. är det ingen som vet? är det sant att dom inte har kuratorer på fängelse?
Citera
2009-05-26, 20:33
  #9
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
vad fan är det för skillnad på en psykolog och en kurator?
En psykolog har en 5-årig psykologutbildning. 300 HP
http://www.uu.se/node605?pKod=SPS2Y&lasar=09%2F10


En kurator är en vanligtvis en socionom med 3,5-årig utbildning. 210 HP
http://www.uu.se/node605?pKod=SOC1Y&lasar=09%2F10
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback