Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-20, 19:13
  #1
Medlem
shoo! jag studerar till socionom på socialhögskolan i stockholm. har funderat en del på vad jag vill göra när jag har avslutat utbildningen. ett jobb som jag har funderat på är som kurator inom kriminalvården. tänkte bara höra om det finns någon som vet vad man gör som kurator på ett fängelse och om det är vanligt med kuratorer inom kriminalvården. har alla fängelser kuratorer och vad ingår i arbetsuppgifterna?
Citera
2009-05-20, 21:06
  #2
Medlem
Kurator på fängelse? Jag skulle snarare fundera på om det finns någon kurator överhuvudtaget på något fängelse??


Såvitt jag vet så finns det psykolog samt läkare, dom kommer lite då och då. Samt då en sjuksköterska också.

Men en kurator har jag aldrig hört talas om att det ska finnas på en anstalt, dock kan jag säkerligen ha fel...
Citera
2009-05-20, 21:25
  #3
Medlem
DarkKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Kurator på fängelse? Jag skulle snarare fundera på om det finns någon kurator överhuvudtaget på något fängelse??


Såvitt jag vet så finns det psykolog samt läkare, dom kommer lite då och då. Samt då en sjuksköterska också.

Men en kurator har jag aldrig hört talas om att det ska finnas på en anstalt, dock kan jag säkerligen ha fel...

Psykologer och läkare finns ALLTID i fängelset. Dom kommer inte då och då.
Citera
2009-05-20, 21:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkKnight
Psykologer och läkare finns ALLTID i fängelset. Dom kommer inte då och då.

Psykologer och läkare finns INTE ALLS ALLTID på fängelser, dom har ett schema dom följer och dom är inte alltid stationerade där!

EDIT: Beroende på vilken säkerhetsklass man pratar om så finns det möjligen andra lokala regler angående Läkarens/psykologers närvaro också.
Citera
2009-05-21, 04:49
  #5
Medlem
vad fan är det för skillnad på en psykolog och en kurator?
Citera
2009-05-21, 05:07
  #6
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine