Citat:
25-ish kvinna ska på bröllop med klädkoden "nåt fint". Klär mig frivilligt enbart i svart och känner mig trygg om jag får se antingen lite svår ut eller vara lite lättklädd. Har inga problem med att se proper ut på jobbet då man kan ha på sig enkla svarta kläder men har gått bet på det här med bröllop.
Modet just nu är ultrafeminint med mycket volanger och puffärmar, det vill jag absolut inte ha. Inte heller småblommigt eller knallfärgat typ orange eller blått. Känner mig urfånig i allt som jag tror normala kvinnor har på bröllop.
Jag har inga problem med klänning eller kjol. Funderar på något mönster så att jag slipper se sådär wannabe flickig eller hemmafruig ut. Kan man ha tie dye på bröllop eller ser det för slappt ut? Och den skitdumma frågan - brudgummen (som jag inte har koppling till, känner bruden) är skotte, kommer jag se ut som en härmande idiot om jag har på mig rutigt?
Skulle förstås älska konkreta förslag. Börjar bli stressigt här.
Modet just nu är ultrafeminint med mycket volanger och puffärmar, det vill jag absolut inte ha. Inte heller småblommigt eller knallfärgat typ orange eller blått. Känner mig urfånig i allt som jag tror normala kvinnor har på bröllop.
Jag har inga problem med klänning eller kjol. Funderar på något mönster så att jag slipper se sådär wannabe flickig eller hemmafruig ut. Kan man ha tie dye på bröllop eller ser det för slappt ut? Och den skitdumma frågan - brudgummen (som jag inte har koppling till, känner bruden) är skotte, kommer jag se ut som en härmande idiot om jag har på mig rutigt?
Skulle förstås älska konkreta förslag. Börjar bli stressigt här.
Nu vet jag inte om du trollar, det låter nästan så..? Svarar ändå: "något fint" är ingen etablerad klädkod, eftersom det kan betyda olika saker för olika människor, så egentligen borde alla gäster stämma av sina klädval med bruden i förväg. Användningen av etablerade klädkoder är ju just till för, att det inte ska råda någon tvekan om vad som förväntas.
Du kan varken ha svart (som är sorgens färg i dessa sammanhang, reserverad för begravningar) eller lättklätt (det blir dels trashigt, och dels kommer alla att tro att du försöker stjäla blickarna från bruden - ett absolut no-no en sådan dag).
Volanger och puffärmar är ingen nödvändighet, det är inte så vanligt att vuxna kvinnor har det, och ju äldre desto mer ovanligt - tills man blir en rar liten tant och kan ha det igen någon gång runt 75-80!

Jag var tvungen att googla "tie dye", det verkar vara batik? Nä, känns för hippie-artat alternativt "lekisfröken" på ett bröllop.
Du måste i alla fall inte ha typiskt skotskrutigt, typ någon tartan, om du inte är berättigad till något sådant mönster (och det är du ju inte om du inte är skotte). Annars tror jag inte att någon gör den kopplingen. Personligen tycker jag dock inte att rutigt är så fint.
Jag skulle nog ta en enfärgad eller diskret mönstrad, knä- till vadlång, kortärmad eller försedd med 3/4-dels ärm bomulls- eller linneklänning. Eller något syntetmaterial som ser ut som bomull eller linne om du brukar ha det, men inte något skimrande eller glänsande material som i gala- och aftonklänningar. Då blir du överdrivet fin och kommer att känna dig dum.
Färgen kan vara antingen klar (blå, grön, gul o.s.v. - men inte röd), pastell (det är nästan det finaste på ett sommarbröllop tycker jag), eller om du vill flyta in i tapeten: beige eller ljusgrå. Och så någon sjal, kofta, bussarong, feminin damkavaj (men inte en "power suit") eller liknande plagg i avvikande färg över om det blir kallt. Om klänningen är mönstrad ska det plagget vara enfärgat, så att det inte krockar och blir skrikigt.
Här har du exempel på klänningar som passar:
https://www.bonprix.se/produkt/jerseyklaenning-i-bomull-midilaengd-babybla-tulpangul-blommig-953215/?itemOptionID=1811810481&promo=Kleider&typ=PLA&anb ieter=googleshopping&aktion=Smec_all&version=XXL&m atchkey=138160857724_1811810481&gclid=CjwKCAjwqZSl BhBwEiwAfoZUIK2XQZvsvSPC8OEPyE8yJd1OZh4DHuuGwTcZQk dcWKle8lkqhIf0OhoCv7cQAvD_BwE
https://www.lightinthebox.com/sv/p/dam-klanning-i-bomullslinne-vardagsklanning-midiklanning-bomull-och-linne-ledigt-mogna-utomhus-dagli gen-semester-v-hals-rynkad-ficka-halvlang-arm-somm_p9489941.html?currency=SEK&litb_from=paid_adw ords_shopping&sku=1_16%7C2_9331&country_code=se&li tb_from=paid_adwords_shopping&utm_source=google_sh opping&utm_medium=cpc&utm_campaign=17688767903&adw ord_mt=&adword_ct=&adword_kw=&adword_pos=&adword_p l=&adword_net=x&adword_tar=&adw_src_id=7573621213_ 17688767903__&gclid=CjwKCAjwqZSlBhBwEiwAfoZUIFjayW iLG6BZEYymRAuHqt6HsYCxPNpCehHePjCK0xe79B1crC17WxoC tFEQAvD_BwE
https://www.lightinthebox.com/sv/p/dam-skiftklanning-midiklanning-marinbla-3-4-arm-blommig-rynkad-monster-host-vinter-rund-hals-ledigt- semester-2022-s-m-l-xl-xxl-3xl_p9288909.html?prm=1.3.0.3
Lite mer elegant:
https://www.etsy.com/se-en/listing/1323943734/mother-of-the-bride-macrame-lace-top?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_v iew_type=gallery&ga_search_query=&ref=sr_gallery-1-38&pro=1&organic_search_click=1
Senast redigerad av Merwinna 2023-07-05 kl. 10:17.
Senast redigerad av Merwinna 2023-07-05 kl. 10:17.