2022-03-23, 01:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Det är väl den allmäna uppfattningen hos oss som gjort VU hos BYA genom åren... har haft nöjet sedan flertalet år att jobba med folk som varit där...och att dessa tilläts klara sig igenom där har fått mig att se ner på hela branschen (ja, såpass då majoriteten som blivit väktare och arbetar ute sedan minst 10 år kommer just därifrån) och kan inte påstå längre att jag känner något ärorikt att ha det yrke jag har.

De erfarenheter av de jag mött, och hört av dessa, vad de varit med om under denna utbildning är likväl absurda som de själva som väktare ute i yrket.

Jag vill påstå att städare på samhall är mer lämpliga än folk som hittat ut från denna utbildning.

Jag kunde ha skojat om detta för kanske då drygt 10 år sen, men nu är det endast bara ett enda stort skämt, eftersom jag ser hur dessa individer "fungerar" ute i yrket.
Kan du ge några detaljer eller exempel?
Citera
2022-03-23, 23:35
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kan du ge några detaljer eller exempel?

Det kommer bli en wall of shit om jag ska börja dra allt jag hört och sett under mina år.

Grunden ser dock lika ut; de låter folk utbilda sig där som inte borde göra det och de tjänar pengar på det.

Oavsett om det är feta MÖP svenskar, somalier som knappt kan svenska eller alla andra möjliga människor med t.ex. diagnoser och andra knepigheter för sig, så är det fan då inte vettiga människor till yrket.

Har själv hört av de mest osannolika filurerna berätta om ännu värre människor än de själva - som de uppfattade som idioter - då inser man ju att det är något som gått fruktansvärt fel.

Sen läser vi om OV som misshandlar folk, vapen som försvinner från skyddsobjekt och väktare som våldtar personal hos kunder.... att det ännu inte skett några än större dåd eller stölder etc. är fan ett mirakel, fast å andra sidan så är bevakningsbolagen duktiga på att lägga locket på allt och skydda sig bakom sekretess etc.
Citera
2022-04-01, 13:31
Medlem
Karl.pilkington.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.pilkington.
Jag har själv gått på väktarskolan I Boden och kan ge en STARK AVRÅDAN att börja där. Det var verkligen inte bra. Jag gillade inte lärarens sätt minst sagt och vi var en skötsam grupp. Det var annat som var dåligt också. Vill inte gå in på detaljer för att då kommer jag outa mig själv för mycket men tro mig.. det är inte bra där.. Vad du än gör, börja inte där, det är inte bra på något sätt. Det är vad jag som gått där i 6 veckor har att säga. Det är min åsikt.

Som sagt jag påminner alla igen som söker information om väktarskolan, sök inte dit, jag ger en stark avrådan. Vill inte gå in på detaljer om vad jag erfara för då outar jag mig själv men jag lovar er. Sök inte till väktarskolan I Boden!! Det är inte bra där. Googla runt på mer beskrivningar å sånt, stark stark avrådan kan inte säga detta nog, stark avrådan!!. Stark stark stark avrådan. Släng inte bort dina pengar, man kan få jobb om man gått på VS men utbildningen är mindre värd än andra utbildningar som finns i landet. Man kan säkert få jobb på utsatta områden natte tid i stora städer om man gått på VS, men inte får du fina jobb som väktare, nej dom jobben tar dom som läst på bya och andra utbildningar.

Citat:
Det är väl den allmäna uppfattningen hos oss som gjort VU hos BYA genom åren... har haft nöjet sedan flertalet år att jobba med folk som varit där...och att dessa tilläts klara sig igenom där har fått mig att se ner på hela branschen (ja, såpass då majoriteten som blivit väktare och arbetar ute sedan minst 10 år kommer just därifrån) och kan inte påstå längre att jag känner något ärorikt att ha det yrke jag har.

De erfarenheter av de jag mött, och hört av dessa, vad de varit med om under denna utbildning är likväl absurda som de själva som väktare ute i yrket.

Jag vill påstå att städare på samhall är mer lämpliga än folk som hittat ut från denna utbildning.

Jag kunde ha skojat om detta för kanske då drygt 10 år sen, men nu är det endast bara ett enda stort skämt, eftersom jag ser hur dessa individer "fungerar" ute i yrket.

Det där var inte ett speciellt intelligent inlägg, väldigt korkat resonerat. Dom håller en utbildning precis som universitet, vilka idioter som helst får söka, det är upp till arbetsgivaren att avgöra om man är lämplig att få en anställning eller inte.

Men ja själva utbildningen är inte hög klass på häller.

Citat:
Det kommer bli en wall of shit om jag ska börja dra allt jag hört och sett under mina år.

Grunden ser dock lika ut; de låter folk utbilda sig där som inte borde göra det och de tjänar pengar på det.

Oavsett om det är feta MÖP svenskar, somalier som knappt kan svenska eller alla andra möjliga människor med t.ex. diagnoser och andra knepigheter för sig, så är det fan då inte vettiga människor till yrket.

Har själv hört av de mest osannolika filurerna berätta om ännu värre människor än de själva - som de uppfattade som idioter - då inser man ju att det är något som gått fruktansvärt fel.

Sen läser vi om OV som misshandlar folk, vapen som försvinner från skyddsobjekt och väktare som våldtar personal hos kunder.... att det ännu inte skett några än större dåd eller stölder etc. är fan ett mirakel, fast å andra sidan så är bevakningsbolagen duktiga på att lägga locket på allt och skydda sig bakom sekretess etc.

Vad förväntar man sig att det är elitens elit som åker till boden och bor i en gammal ****** militär byggnad från 50 talet (?) Nej. men det är inte därför jag avråder folk från att söka dit, det är pga annat. STARK AVRÅDAN.

Edit: osäker på årtal på byggnad men väldigt väldigt gammal kändes den. Inte bra.
Senast redigerad av Karl.pilkington. 2022-04-01 kl. 13:43.
Citera
2022-04-02, 15:22
Medlem
Karl.pilkington.s avatar
Jag gillar inte hur jag blev bemött av en och/eller flera personal (vill inte säga detaljer exakt en eller flera för vill vara anonym) under vu1 eller vu2. Det är min åsikt. Andra kanske har bättre erfarenheter? Who knows?! Jag släpper det. Jag har gett en ärlig recension. Jag rekommenderar inte VS. Andra kanske gör det men inte jag.

Praktiken fanns inte mycket att göra på för mig men handledarna var snälla.
Senast redigerad av Karl.pilkington. 2022-04-02 kl. 15:44.
Citera
2022-04-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.pilkington.
Jag gillar inte hur jag blev bemött av en och/eller flera personal (vill inte säga detaljer exakt en eller flera för vill vara anonym) under vu1 eller vu2. Det är min åsikt. Andra kanske har bättre erfarenheter? Who knows?! Jag släpper det. Jag har gett en ärlig recension. Jag rekommenderar inte VS. Andra kanske gör det men inte jag.

Praktiken fanns inte mycket att göra på för mig men handledarna var snälla.

När jag var arbetslös så tittade jag på den väktarskolans hemsida, och sökte även väktarjobb några gånger. Har ej väktarutbildning alltså.

Du säger bara att du avråder från att gå där. Inte för att jag inte tror dig, men varför? Lär man sig mindre just där? Blir chansen till att få jobb mindre?
Citera
2022-04-09, 07:36
Medlem
Karl.pilkington.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
När jag var arbetslös så tittade jag på den väktarskolans hemsida, och sökte även väktarjobb några gånger. Har ej väktarutbildning alltså.

Du säger bara att du avråder från att gå där. Inte för att jag inte tror dig, men varför? Lär man sig mindre just där? Blir chansen till att få jobb mindre?

Det där med jobb ska jag inte uttala mig om men det jag hört lite är att branschen inte ser lika högt på utb på VS, om det stämmer vet jag inte, men hört från många håll.

Jag gillade nästan all personal där jätte mycket speciellt handledarna, dom var jätte bra.

Förutom 1 personal gillade jag inte, jag tyckte h*n gick för långt i sitt sätt och var för sträng och speciell och annat fast man inte gjort något och jag personligen tyckte det var obehagligt. Därför avråder jag. Är man i akut behov av en väktarutbildning för man blivit lovad fast jobb av någon man känner och annars är arbetslös ja visst.. åk dit! Det går att ta sig igenom utb, se bara till att sköta dig väl på VS. Läs regler, läs skyltar, lyssna på personalen Osv.

Men har du jobb och vill byta karriär för att prova något annat och inte har kontakter inom branschen och vill se Norrland och prova något nytt? Nej sök inte, avråder. Gör något annat.
Citera
2022-04-11, 22:58
Medlem
HotPopcorns avatar
Vilket jävla gnäll det är här.

Jag har en anhörig som gått på skolan däruppe. Och har fått höra både det ena och det andra. Men en sak tycker jag framkommer rätt tydligt, det är mycket skräpmänniskor som söker sig dit som förväntar sig att bara kunna glida igenom det hela.

Kan man bete sig ordentligt och sköta sina uppgifter är det inga problem. Tror man att man kan göra som man vill och bara göra det som är roligt, då kommer det inte gå särskilt bra.
Citera
2022-04-13, 12:16
Medlem
Karl.pilkington.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Vilket jävla gnäll det är här.

Jag har en anhörig som gått på skolan däruppe. Och har fått höra både det ena och det andra. Men en sak tycker jag framkommer rätt tydligt, det är mycket skräpmänniskor som söker sig dit som förväntar sig att bara kunna glida igenom det hela.

Kan man bete sig ordentligt och sköta sina uppgifter är det inga problem. Tror man att man kan göra som man vill och bara göra det som är roligt, då kommer det inte gå särskilt bra.

Men hur som helst..

Jag lämnar en ärlig recension, det är inte att gnälla. Så så fort man inte är 100% positiv till något och allt är kärlek osv så är det inte att gnälla.

Jag sa vad jag tyckte var bra och vad jag tyckte var mindre bra. Jag har betalat närmare 20000 till väktsrskolan, tycker jag kan få lämna en recension eller? Finns säkert dom som tycker det var jätte bra där men jag är inte nöjd efter att ha gått där.

Jag tror ingen förväntar sig att glida igenom något.

Vadå göra vad man vill och göra det som är roligt? Vad skriver du ens? Gå särskilt bra? Va? Vad syftar du på?
Senast redigerad av Karl.pilkington. 2022-04-13 kl. 12:23.
Citera
2022-05-18, 13:39
Medlem
Pulseandhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevpariktigt
Jag tycker personligen att väktarskolan är bra!
Men det finns nog en del punkter som kan vara bra att ta upp.

T. ex att de större bolagen inte anställer dig efter avklarad utbildning... Under min tid där så hade vi 2 elever som hade fått anställning hos Avarn och blev skickade dit av dem! Och 2 andra var anställda av andra bolag.

Det andra är att läraren '' gapar och skriker'', skulle mer hävda att han är rak och tydlig och inte håller på att dalta med en massa nonsens. För att vara helt ärlig, många utav dem som söker hit kan knappt svenska överhuvudtaget. Vilket leder till att de inte fattar ett skit. Bara något som att lära sig vad nödvärn innebär verkar vara raketforskning för dessa.

VS är nog inte problemet utan eleverna. För de flesta som genomför utbildningen är inte direkt raketforskare. En utav dem jag gick med frågade läraren varför man inte hänger kriminella...

Här hörs det ju direkt att det är en anställd som försvarar Väktarskolan här!
Patetiskt. Min fråga blir då så här till dig:
Kan man lära sig Svenska bättre om läraren gapar och skriker?
Måste man skrika för att vara "rak och tydlig"?
Måste lärare och ledningen vara elaka mot eleverna under lektionerna? Om en elev somnar när t.ex PN håller lektion så betyder det inte att eleven är kass utan att PN är dålig på att föreläsa och inte håller måttet så att lektionen blir intressant!

Du arbetar på VS och tycker att dina eleverna är problemet - jag tycker nog då att du skall sluta som lärare / instruktör och göra något annat! Kanske du skulle starta en karriär inom Samhall?!

För att ytterligare tydliggöra hur VS som företag och hur de bedriver sin verksamhet!
PN tror han är gud och att alla skall göra som han befaller.
När jag gick VU 1 och VU 2 så dök PN upp någon gång på lektionen i Handen och alla som var där (ca 20 stycken) ville bara avsluta denna utbildning och gå hem och inte behöva komma tillbaka - detta var typ dag 3? Alltså 6 studiedagar kvar på VU 1?

Nej, har ni möjlighet att utbilda er någon annanstans - Gör då hellre det!
Citera
2022-11-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulseandheart
Här hörs det ju direkt att det är en anställd som försvarar Väktarskolan här!
Patetiskt. Min fråga blir då så här till dig:
Kan man lära sig Svenska bättre om läraren gapar och skriker?
Måste man skrika för att vara "rak och tydlig"?
Måste lärare och ledningen vara elaka mot eleverna under lektionerna? Om en elev somnar när t.ex PN håller lektion så betyder det inte att eleven är kass utan att PN är dålig på att föreläsa och inte håller måttet så att lektionen blir intressant!

Du arbetar på VS och tycker att dina eleverna är problemet - jag tycker nog då att du skall sluta som lärare / instruktör och göra något annat! Kanske du skulle starta en karriär inom Samhall?!

För att ytterligare tydliggöra hur VS som företag och hur de bedriver sin verksamhet!
PN tror han är gud och att alla skall göra som han befaller.
När jag gick VU 1 och VU 2 så dök PN upp någon gång på lektionen i Handen och alla som var där (ca 20 stycken) ville bara avsluta denna utbildning och gå hem och inte behöva komma tillbaka - detta var typ dag 3? Alltså 6 studiedagar kvar på VU 1?

Nej, har ni möjlighet att utbilda er någon annanstans - Gör då hellre det!

Jag tycker ni både har en poäng. Jag har gått hos både VS (inte Boden dock och PN har jag aldrig träffat) och BYA, helt klart är sistnämnda mycket mer pedagogiska i bl.a det du beskriver men VS igenom sitt bryska beteende visar bättre på vad det faktiskt är man kan bemöta i tjänst och "testar" därav eleven i detta. Även om det finns en viss förväntan att klassrummet kanske är fredat, så är man inte lämplig för yrket om man inte klarar deras lektioner, kan man somna på lektionen, hur fan ska man då klara ett nattpass med bevakning? Visar man sig själv vara seriös och ansvarstagande då? Knappast.. Det är dessa människor jag personligen är trött på inom branschen, oavsett om vi pratar om Väktare, OV eller SV.

Ger det VS rätt? Mja, kanske inte. De kan trots allt försöka vara pedagogiska i detta, vara tydligare i vad det handlar om osv och där anser jag, åtminstone utifrån min erfarenhet med dem att de brister totalt.
Senast redigerad av Kockumskranen 2022-11-18 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in