2009-05-19, 17:31
Medlem
Läser lite bland träningsscheman o märker att de flesta kör 3+ set, ganska så oavsett vilken övning de kör. Själv brukar jag köra 2 set med samma vikt. Givetvis klarar jag inte mina 8 reps runda två. På vissa kör jag några extra reps med en lägre vikt efter set 2 om jag e lite extra sugen. Brukar ju alltid köra så jag blir skittrött på både set 1 och 2. Känns som jag skulle ha svårt att motivera mig till att köra 3 set på varje övning. Sedan att det tar ganska mycket extra tid då man lägger till ett set på varje övning har gjort att jag dragit mig från att testa det.

Så min fråga är:
1. Hur många set kör ni och varierar det mellan olika övningar?
2. Vad är er erfarenhet av att köra 2 resp. 3+ set?
3. Om man 2 set. Vad bör man tänka på.

Vad tror ni? Ska jag ändra?
Citera
2009-05-19, 17:34
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Jag brukar själv köra 3 set, körde 4 set innan, men blev tillsagd att det var för mkt.

Hade en polare som brukade köra 4 set i följande ordning (1 först som uppvärmning typ. 2 lägga på lite mer o försöka klara 8 reps. 3 Nu ska du ta ut som mest, verkligen maxa hur mkt du klarar, gärna bara 4 reps. 4. Sänk vikten igen och kör så många du orkar.)

Vet ej hur bra detta funkade dock
Citera
2009-05-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Jag brukar själv köra 3 set, körde 4 set innan, men blev tillsagd att det var för mkt.

Hade en polare som brukade köra 4 set i följande ordning (1 först som uppvärmning typ. 2 lägga på lite mer o försöka klara 8 reps. 3 Nu ska du ta ut som mest, verkligen maxa hur mkt du klarar, gärna bara 4 reps. 4. Sänk vikten igen och kör så många du orkar.)

Vet ej hur bra detta funkade dock

Mitt blir nästan som din polare hade. Fast utan set 1 med uppvärmingen. Set 4 med sänkning och slutpump blir det på vissa övningar... Det känns ganska bra men när man ser att många kör på ett annat sätt blir man ju lite nyfiken
Citera
2009-05-19, 17:45
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alogan
Mitt blir nästan som din polare hade. Fast utan set 1 med uppvärmingen. Set 4 med sänkning och slutpump blir det på vissa övningar... Det känns ganska bra men när man ser att många kör på ett annat sätt blir man ju lite nyfiken

Snacka med någon personlig tränar som finns på gymmet och fråga vad dom tycker. Annars tycker jag bara det är att köra på, på det som du tycker funkar bäst för dig. Träning är jävligt mkt mentalt också!
Citera
2009-05-19, 17:47
Medlem
Jag brukade köra 4x10 tills min brorsa sa till mig att det är bättre att köra 3xdet man orkar.
Körde på för lite vikter helt enkelt eftersom jag klarade såpass mycket och nu kör jag 3x8-9 ungefär.
Citera
2009-05-19, 17:52
Medlem
hultass avatar
Jag varierar mig mycket beroende på om jag är inne i en tung träningsperiod (6x2) eller lätt period (12x4).
Citera
2009-05-19, 17:54
Medlem
Det dom har som "standard" när det kommer nya till gymet är att man bara kör varje övning en gång.. Detta låter lite galet enligt mig och jag vet flera instruktörer som själva inte kör det. Kanske ska kolla med en av dom isf
Citera
2009-05-19, 18:46
Medlem
Citat:
Hur många set kör ni och varierar det mellan olika övningar?
Olika. Jag periodiserar. Just nu blir det t ex 9 set böj/bänk/mark i veckan men runt 50 set militärpress.

Citat:
2. Vad är er erfarenhet av att köra 2 resp. 3+ set?
Båda fungerar om man gör rätt.
Citat:
Om man 2 set. Vad bör man tänka på.
Att ta båda setten till fail inom olika repetitionsintervaller. T ex:

100kg x 4 (fail)
80kg x 15 (fail)
Citera
2009-05-19, 21:11
Medlem
hurfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Olika. Jag periodiserar. Just nu blir det t ex 9 set böj/bänk/mark i veckan men runt 50 set militärpress.
50 set militärpress!?
Citera
2009-05-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurfan
50 set militärpress!?

Ett ryskt tyngdlyftarschema från 80-talet. Japp. 3 pass i veckan. Runt 15-20 set per pass. Intensiteten är dock förhållandevis låg, men efter en 2-3 veckor blir det jobbigt ändå; inflammerade armbågar, handleder, axlar med mera. Vikterna på 50% 1RM känns som bly, man är trög, man får mjölksyra i axlarna när man bär matkassar o s v, allt är rent ut sagt åt helvete.

Men fan vad man kommer tillbaka sen!
Citera
2009-05-19, 21:37
Medlem
Försöker hålla mig till 4 set varje övning.
Citera
2009-05-19, 22:03
Bannlyst
4,512 set
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem