Citat:
Ursprungligen postat av Petta99
Ja, jag håller med.
Jag kom nyligen "ut" till min bästa vän om hur jag mått senaste åren och att jag haft självmordstankar. Han blev chockad och orolig sa han.
Tidigare var det ingen som brydde sig om jag satt och stirra ner i marken på en fest eller dylikt, men nu så ska det gullas och tröstas, jag hatar det för att vara uppriktig!
Jag vill inte att det ska tycka synd om mig, de brydde sig aldrig om mig tidigare, varför ska de börja nu bara för att jag lät dom veta?
Därför att en viktig del som för människor närmare varandra är att dela med sig av sitt inre liv. När du gjort detta får kompisen en annan syn på dig och kan känna empati för dig och att han känner att du har förtroende för honom och att du gillar honom nog för att tala om en sådan sak. Att de bryr sig är ju något bra, tänk om det skulle vara tvärtom? Sedan så kanske de kände på sig att något var fel men vågade inte ta upp det för att det skulle kunna såra dig och skada relationen. Nu när de vet stödjer de dig. Det är inte alla som har sådana vänner.
--------
När det gäller ämnet så stämmer det att psykisk sjukdom är stigmatiserande. Främst ser man väl ner på de med "smärre" neurotiska problem medans man för de med lite allvarligare problem snarare är rädd för dem och vill överhuvudtaget inte beblanda sig med dem. Depression och ångest kan väl de flesta människor acceptera hos sin medmänniska men manodepressivitet, psykos, allvarligare depression och schizofreni gör den drabbade till ren paria bland folk.
Man glömmer lätt att den psykiskt sjuke i första hand är människa och inte sin sjukdom. Hade man haft den synen att någon med förlamning eller diabetes i första hand är sin sjukdom? Nej så är det inte lyckligtvis, men psykiskt sjuka är ofta i första hand psykiskt sjuka.
Detta är något som man lär sig sen barnsben och som befästes av dels det som pågår i media där psykisk sjukdom nästan alltid paras ihop med diverse vansinnesdåd och dels genom att man kanske aldrig har kontakt eller drar sig för kontakt med psykiskt sjuka - fördomen befäster sig självt så att säga.
Men egentligen kan man ju enkelt hänvisa till att det beror på okunskap, jag menar det finns ju folk som fortfarande tror att schizofreni är när man är två personer (egentligen multipel personlighetsstörning) typ dr Jekyll och Mr Hyde när det inte har något alls med det att göra.
Hur man ska göra för att ändra detta vette fan - populärkultur och media har sina arketyper färdiga och är inte intresserad av ändra på dem. Det får väl bli mellanmänskliga möten som förändrar synen på psykiskt sjuka en människa i taget.