2009-05-19, 10:22
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är ju inte konstigt att det finns en aversion mot psykiskt sjuka.

För det första kan psykotiska och på andra sätt psykiskt sjuka människor ställa till med så oerhört mycket skada och lidande. De som inte har tendensen att undvika dessa sjuka och hålla sig borta från dem drabbas värst.

För det andra påverkas vi ju av andra människor. Den som umgås med psykiskt sjuka påverkas alltså negativt. Detta drabbar anhöriga och inte minst barn i mycket stor utsträckning.

För det tredje yttrar sig den psykiska sjukdomen i uttryck och tolkningar som är absurda, destruktiva och på alla sätt dåliga för både den enskilde människan och samhället. Det är ju detta som ligger i själva definitionen av psykisk sjukdom. Att inte undvika sådant vore därmed fel.

Vad jag har sett så finns det många människor som tappert försöker hålla kontakten med vänner som blir psykiskt sjuka, familjemedlemmar m.m. Men de får i regel bitter ångra detta, förlora år av sina liv och till slut ångerfullt inse att det bästa de hade kunnat göra var att avbryta kontakten med en gång.
Citera
2009-05-19, 10:48
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Sjukdomen ska ses som något som drabbat dom, inte en vanlig del av dom.

Där tror jag du slog huvudet på spiken. Jag, som har otroligt liten erfarenhet av psyksjuka individer, kan vid närmare reflektion över mitt sätt att tänka se det på detta viset. Jag ser svaga karaktärer, inte vanliga människor som blivit drabbade.

Högst ignorant, såklart. Men man måste ju komma till insikt med sitt eget synsätt innan man kan ändra på det. (Fick igår reda på att en av mina bästa vänner käkat antidepressiva i över ett halvår, och inte vågat berätta för mig).
Citera
2009-05-19, 11:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vad jag har sett så finns det många människor som tappert försöker hålla kontakten med vänner som blir psykiskt sjuka, familjemedlemmar m.m. Men de får i regel bitter ångra detta, förlora år av sina liv och till slut ångerfullt inse att det bästa de hade kunnat göra var att avbryta kontakten med en gång.

Tråkigt att det ändå finns människor som resonerar på såhär naiva vis, att man hellre bryter eller säger upp kontakten med en psykiskt sjuk individ i fråga enbart för att det kan påverka en själv på något sätt negativt. Jag själv som har erfarenhet av psykisk ohälsa skulle kunna påpeka att jag knappast hade varit vid liv idag om det inte hade varit för mina anhöriga såväl närmaste vänner, som stöttade och ställde upp för min skull. Klart att de insåg att man mådde dåligt men det var inte heller någonting jag varken kunde kontrollera eller motverka själv. Människor med psykisk ohälsa mår nog bäst av att se att det finns folk runtomkring som bryr sig om en och ger en kärlek, utan omtanke och vänskap bland de psykiskt sjuka i Sverige hade nog självmords frekvensen varit lika med Japans här i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Prancha
(Fick igår reda på att en av mina bästa vänner käkat antidepressiva i över ett halvår, och inte vågat berätta för mig).

Förstår din vän mycket väl i detta sammanhanget då man blivit matat med info om att det är sjukt, fult och äckligt att äta SSRI och andra mediciner, folk vill slippa hamna i fack i betraktarnas ögon, därav går man bakom ryggen.
Citera
2009-05-19, 12:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tråkigt att det ändå finns människor som resonerar på såhär naiva vis, att man hellre bryter eller säger upp kontakten med en psykiskt sjuk individ i fråga enbart för att det kan påverka en själv på något sätt negativt.
Vad jag skrev är motsatsen. Människor ägnar år att att försöka få det att fungera, under stort lidande.

Psykiskt sjuka är ofta väldigt isolerade, eftersom anhöriga, vänner, grannar med flera till slut, genom en lång process, har fått nog.
Citera
2009-05-19, 12:35
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Knappast! Jag är långt ifrån ett emo och har skurit mig och haft riktigt dåliga självdestruktiva perioder, är nästan bara en urban myt att folk som är emo skär sig.
Visst finns det de som faktiskt mår dåligt, men det finns ju även en placeboeffekt och en mode-effekt, jag är övertygad om att om ingen kände till borderline, depressioner och annat så skulle de som faktiskt inte lider av sjukdomarna må mycket bättre.

Jag ser inte ner på psykiskt sjuka men visst har man fördomar.
Citera
2009-05-19, 15:26
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeaiker

Håller med dig om att det verkar som många människor som själva mår bra, saknar förståelse för människor som inte gör det.

Hur ska någon som inte mått dåligt kunna förstå hur den sjuke mår? Har du inte varit där själv så kan du inte förstå...
Citera
2009-05-19, 23:05
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Hur ska någon som inte mått dåligt kunna förstå hur den sjuke mår? Har du inte varit där själv så kan du inte förstå...

Självfallet. Det är inte viktigt att omgivningen förstår hur den sjuke mår, däremot är det bra om omgivningen förstår att personen ifråga inte mår bra. Om man - genom att vara öppensinnig och inte sådär äckligt arrogant och inskränkt som många kan vara - kan komma till den insikten, förbättras chanserna att man förhåller sig på ett sätt som gör att den psykiskt sjuke kan må bättre.

Själv har jag blivit närmast mobbad av lärare när jag gick i skolan, för att jag var lite speciell. De konspirerade mot mig, pressade mig att berätta "sanningar", påstod att jag var en lögnare m.m.. Detta har varit en stark bidragande orsak till att sänka mitt redan låga självförtroende.

Mvh
Citera
2009-05-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
"När folk har fysiskt ont, eller lider av någon kroppslig sjukdom, så är detta något som omgivningen accepterar och gör därför att människor känner empati med den sjuka. Att vara psykiskt sjuk är dock inte lika socialt accepterat, och förbises ofta, vilket gör att dessa inte får lika mycket vård"

Det handlar inte om att se ner på psykiskt sjuka, snarare handlar det om att man inte orkar. En psykiskt sjuk kan ha en ganska stark förmåga att sänka sin omgivning, det är oftast en väldans massa gnäll och negativa tankar som sprids. Verkligheten upplevs vanligen som mycket negativ av den psykiskt sjuke och när en person beter sig på det viset så blir det jobbigt för andra och umgås med den.

Den psykiskt sjuke kan ju pröva och umgås med någon annan psykiskt sjuk så får man pröva själv.
Citera
2009-05-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är ju inte konstigt att det finns en aversion mot psykiskt sjuka.

För det första kan psykotiska och på andra sätt psykiskt sjuka människor ställa till med så oerhört mycket skada och lidande. De som inte har tendensen att undvika dessa sjuka och hålla sig borta från dem drabbas värst.

För det andra påverkas vi ju av andra människor. Den som umgås med psykiskt sjuka påverkas alltså negativt. Detta drabbar anhöriga och inte minst barn i mycket stor utsträckning.

För det tredje yttrar sig den psykiska sjukdomen i uttryck och tolkningar som är absurda, destruktiva och på alla sätt dåliga för både den enskilde människan och samhället. Det är ju detta som ligger i själva definitionen av psykisk sjukdom. Att inte undvika sådant vore därmed fel.

1+
Citera
2009-05-20, 02:24
Medlem
Tjelsis avatar
möjligtvis om man pratar om psykisk ohälsa redan i skolan så kanske det blir mindre abnormaliserat?
Citera
2009-05-20, 13:01
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeaiker
Tycker ett läskigt fenomen är det faktum att allmänheten börjat kalla människor med allvarliga psykiska problem för emo.

Emo har liksom blivit ett skällsord och en benämning på människor som skadar sig själva med rakblad och ciggaretfimpar.

Genom att kategorisera människor som mår psykiskt dåligt med utseendemässiga attribut verkar det som man sopar sanningen under mattan en aning.

Håller med dig om att det verkar som många människor som själva mår bra, saknar förståelse för människor som inte gör det.
Absolut! Kanske är det svårt för människor att få en förståelse för något som de själva inte förstått, upplevt eller kan greppa? Om man inte vet vad det innebär att vara psykiskt sjuk, så har de nog svårt att förstå hur det känns, fungerar och är när psyket inte funkar som hos "normala" människor (friska människor).
Citera
2009-05-20, 22:22
Medlem
Det är oftast de som ser ner på psykisk sjuka och hånar dem som är mest störda. Ganska ofta är det de som mår som sämst också men de är för stolta för att inse det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in