• 1
  • 2
2009-05-17, 01:07
Medlem
Brookuss avatar
Följer upp min kampanj för Afrosvenskar med denna tråd.
Afrosvenske Micael Zonga Bongo Zonga sambo ska avvisas till Afrika och splittra Micael Zonga Bongo Zongas familj!

Citat:
Myndighet tvingar baby resa till Kongo

ÖREBRO Micael Zonga Bongo Zonga är jurist och har varit ombud åt många som söker asyl i Sverige. Nu ska hans egen sambo avvisas till Kongo, trots att de har ett tre månader gammalt barn.

Familjen bor i Varberga och väntar varje dag på att gränspolisen ska höra av sig angående avresedag för Josline Kapepula som kom till Sverige som flykting från östra Kongo år 2005. Sista avvisningsbeskedet från Migrationsverket fick hon så sent som den 8 maj i år – trots att hon ammar och därför måste ta med sig lilla Christisen Nyi Zonga som fått uppehållstillstånd i Sverige beroende på att pappa Micael är svensk medborgare.
Får betala själva
– Svenska utlänningslagen är helt förkastlig på den här punkten. Att splittra en familj på det här sättet är både fel och i strid med barnkonventionen. Dessutom blir det dyrt både för staten och oss, säger Micael och förklarar att de själva måste stå för alla kostnader utom nerresan till Kongos huvudstad Kinshasa.
Bara återresan beräknas kosta 7 000 kronor och omkostnaderna i Kongo kan bli betydligt dyrare.
Enligt Micael är hela situationen ohållbar. Josline kan inte lämna dottern i Sverige och barnet måste ha ett godkänt uppehållstillstånd med sig för att bli insläppt i Demokratiska republiken Kongo. Och Christisens uppehållstillstånd finns inskrivet i Micaels pass och det kan han inte lämna ifrån sig under det halvår som processen kan ta.
Men gränspolisen i Örebro tror att babyn släpps in i Kongo
.
http://na.se/nyheter/2.2503/1.453739

Är det rätt att splittra Afrosvenska familjer på detta sätt?
Rasism?

Bild på Afrosvenskarna
http://na.se/polopoly_fs/1.453743!im...3392374485.jpg
Senast redigerad av Brookus 2009-05-17 kl. 01:14.
Citera
2009-05-17, 01:13
Medlem
KKK.Swedens avatar
Nej det är inte rätt att dom inte skickar ner alla tre.
Citera
2009-05-17, 02:01
Medlem
skalman1973s avatar
Jag gillar inte invandrare överlag dock är jag emot att familjer splittras ! Nu har ju fadern och barnet uppehållstillstånd så vad är vinningen med att kasta ut mamman ?
Citera
2009-05-17, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag gillar inte invandrare överlag dock är jag emot att familjer splittras ! Nu har ju fadern och barnet uppehållstillstånd så vad är vinningen med att kasta ut mamman ?

Precis, men det jag inte förstår är varför dom blev sambos istället för att gifta sig? hade dom inte fått detta problem nu när dom väl skaffar barn med varandra för uppehållstillstånd.
Senast redigerad av Jecke 2009-05-17 kl. 03:36. Anledning: Tagit bort citat från raderat inlägg
Citera
2009-05-17, 02:11
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zulfaqar
Precis, men det jag inte förstår är varför dom blev sambos istället för att gifta sig? hade dom inte fått detta problem nu när dom väl skaffar barn med varandra för uppehållstillstånd.

Det enda detta resulterar i är en fördyrande process ! Mamman skickas hem på vår bekostnad och skickar i sitt hemland in en ansökan på ambassaden som kommer att beviljas efter att den blivit utredd ! Det tar på sin höjd 6 månader och kommer att totalt kosta ca 100000 mer än om vi lät henne stanna . Iofs är migrationsverket idioter överlag som skapar ny kostnader dagligen
Senast redigerad av Jecke 2009-05-17 kl. 03:36. Anledning: Tagit bort citat från raderat inlägg
Citera
2009-05-17, 02:43
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zulfaqar
jag inte förstår är varför dom blev sambos istället för att gifta sig? hade dom inte fått detta problem nu när dom väl skaffar barn med varandra för uppehållstillstånd.

Det spelar ingen roll om de är gifta eller sambos - de har exakt samma rätt till anknytning. Men uppehållstilstånd på anknytning ska sökas från hemlandet - det är huvudregeln.

Oavsett vad vi tycker om familjen Zonga Bongo Zonga (visst låter det lustigt! ) så kommer kvinnan att få uppehållstistånd - ingen fråga om det. Så jag tycker det helt onödigt att jaga livet ur ammande småbarnsmorsor när de ändå är här ett halvår senare. Migrationsverket kunde koncentrera sig på viktigare ärenden istället.

Det förvånar mig att de fortfarande håller på med sånt. Migrationsverket har för inte så länge sedan fattat ett beslutat att inte utvisa småbarnsföräldrar i liknande situation. Beslutet kanske inte hunnit träda i kraft?
Citera
2009-05-17, 10:36
Medlem
Brookuss avatar
Afrsovenskar har även problem i Norge...

Citat:
Vi mörka kan aldrig bli riktiga norrmän
I dag firar norrmän från hela världen sin självständighetsdag. Typiskt norskt är att alla norrmän, oavsett bakgrund, välkomnas i firandet, skriver Safia Abdi Haase, sjuksköterska i Halden. "Ändå blir vi färgade aldrig accepterade som 100 procent norrmän"
...
Jag kom till Norge från Somalia 1992.
.

http://www.expressen.se/debatt/1.157...iktiga-norrman

Citera
2009-05-17, 10:43
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Afrsovenskar har även problem i Norge...

.

http://www.expressen.se/debatt/1.157...iktiga-norrman

Och så klagar hon för att Norrmännen inte ser henne som en Norrman

Citat:
I dag går hon i 17 majtåget i Halden, klädd i sin somaliska nationaldräkt.
Citera
2009-05-17, 10:44
Medlem
Ett litet djurs avatar
Man kan ju lätt tro att något som pysslar med asylärenden dagarna i ända skulle förstå att om man skaffar barn innan båda föräldrarna har PUT i ett land kan det bli problem senare.

Eller så är det väl just därför han valde att betäcka henne...
Citera
2009-05-17, 11:01
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
Och så klagar hon för att Norrmännen inte ser henne som en Norrman

Ja sånt där är helt skadat. Hon identifierar sig på alla sätt som somalier men är kränkt för att hon inte uppfattas som norrman. Det blattarna inte fattar är att det i själva verket är de som kränker oss med den typen av svammel. Det man påstår med dylika resonemang är ju att det inte finns någonting som är typiskt norskt/svenskt. Norskfientlig idioti.
Citera
2009-05-17, 11:13
Medlem
.-.-.s avatar
Han får väl visa sin manlighet nu och följa med familjen hem igen.
Vi betalar gärna resan bara dom lovar att aldrig komma tillbaka.

Vilket kungligt namn han hade förresten jag skulle också vilja heta.
Zonga Bongo Zonga Zonga Bongo Zonga Zonga Bongo Zonga
Citera
2009-05-17, 21:26
Medlem
zpiffs avatar
Om Herr Zonga Bonga Zonga är jurist och hjälpt så många borde väl han känna till lagen? Varför inte skaffat PUT tidigare? Det har till och med alla Svennar som importerar Thai brudar koll på hur det funkar.

Dessutom, jurist är ingen skyddad titel, det kan vem som helst kalla sig och ge råd och ta betalt. Men kalla sig Advokat går inte om man inte är med i Svenska Advokatsamfundet, det är visserligen inte alla som verkar inom området då tituleras de med sin examen oftast som är Jur . kand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in