• 3
  • 4
2009-05-22, 08:52
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Usch sådana där trasor är ju värdelösa!
Poängen är ju att man vill suga upp vatten samtidigt som det gör rent...
För mig duger bara äkta wettex. Bäst på att suga upp! Strukturerade sidan till att rengöra med, släta sidan till att torka och suga upp det sista vattnet så det inte blir vattendroppar överallt.

Vi använder ofta dyra mirakeltrasor i köket - dom är bäst, men ibland vill man ha billigare trasor.
Citera
2009-05-22, 09:05
Medlem
Benzonas avatar
Skulle aldrig få för mig att koka en disktrasa eller för den delen använda en, jag kör istället på 100% hushållspapper när jag har gjort bort mig i köket.
Citera
2009-05-22, 19:50
Medlem
BRZMs avatar
Vissa slänger ju in den i tvättmaskinen också. Tillsammans med handdukarna.

(Inte jag dock. Ser till att jag har några Wettex på lager.)
Citera
2009-05-22, 19:51
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzona
Skulle aldrig få för mig att koka en disktrasa eller för den delen använda en, jag kör istället på 100% hushållspapper när jag har gjort bort mig i köket.

Måste vara ett helvete att få bort smör/oljefläckar eller annat stelnat skit med hushållspapper även om man har medel till.
Citera
2009-05-22, 19:52
Medlem
platypuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soptippsbosse
Jag såg på ett avsnitt av TV4's städprogram Rent Hus för ett tag sen, där en av programledarna, i detta fall Marlene, kom med ett av sina briljanta städtips. Den här gången gällde det disktrasor och hur man kunde "fräscha till dem" . Jo genom att koka dem. Vafan!?

Är det verkligen något folk brukar göra? Vad kostar en disktrasa - en femma? Att ställa sig och koka en äcklig jävla disktrasa istället för att plocka fram en ny, nja... Är det någonting ni här inne brukar syssla med - eller är tipset riktat åt husvagnsmorsor med existensminimum?

Det där lät lite.. Udda. Nästan i klass med folk som diskar sina plastpåsar & hänger dom på tork
Citera
2009-05-22, 19:56
Medlem
diemydarlings avatar
Glöm inte att göra en god fond på avkoket som man sedan kan frysa ned i små kuber.
Citera
2010-02-25, 21:27
Medlem
Fördelen med att tvätta dem är att det inte blir några utsläpp av att göra nya
Citera
2010-02-26, 08:27
Medlem
rocksmysockss avatar
Trasan & diskborsten i fikarummet på jobbet brukar jag lägga in i diskmaskinen i ett desperat försök att få de lite fräschare.. Hemma tar jag en ny.. men diskborsten får alltid gå med i diskmaskinen hemma också. Den kan lika gärna ligga i bestickkorgen då som ligga på bänken, och så blir den ju lite ren på köpet.
Citera
2010-02-26, 09:29
Medlem
woofers avatar
Om man bara använder vatten med sin disktrasa så blir den ju snabbt väldigt sunkig, om man däremot använder den med diskmedel så är dom fettlösande egenskaperna hos dom flesta diskmedel bra på att lösa upp cellväggar hos bakterier mm vilket får följden att dom dör. Inte lika effektivt som decinficeringsmedel men tillräckligt om det får verka i några minuter.

Sköljer man ur trasan med diskmedel några ggr i veckan så behöver man inte byta den så ofta. Handlar inte om snålhet men som någon sa, varför slänga något som fungerar och som går att göra rent?

Microfibertrasor funkar på ett lite annat sätt än vanliga disktrasor, här ska smutsen fastna i mikrofibern och sitta fast där, när man sedan tvättar trasan i 90 grader så öppnas fibrerna upp och släpper ifrån sig smutsen, dessa mår alltså bra av att tvättas hett relativt ofta. Microfibertrasor av bra kvalité håller att tvätta i maskin på 90 grader hundratals ggr så dessa håller läääänge.
Citera
2010-02-26, 17:03
Medlem
Den här diskussionen har jag haft några gånger. Jag ifrågasätter lite andemeningen i det hela. Kan förstå om det är storkök med hygienkrav osv. men hemma?

1)
Vad är det för bakterier ni är rädda för? Visst, luktar den skunk, släng den, men kramar man ur den och låter den torka ordentligt tar det en stund innan den gör det.

2)
Är det här ett stort problem, dör många i Sverige av smutsiga disktrasor? Hundratusentals som är hemma i magsjuka pga densamma?

3)
Är de senaste rönen att vi utsätts för mycket eller för lite för imunsystemaktiverande organismer?

Anekdotbevis:
Antal gånger jag varit sjuk pga något annat än förkylning eller köttsår de senaste 15 åren: 0
Antal tvättade eller kokade disktrasor: 0
Medellivslängd på mina disktrasor: >26 veckor. Rekordet ligger på den i studentkorridoren som inte byttes på 4 år med tre killar som delade kök.
Citera
2010-02-26, 18:22
Medlem
cineramas avatar
Det luktar skit och det smakar skit när man gör mat på yta som torkats av trasan och man tappar aptiten när man äter vid bord som torkats av med trasan.
Citera
2010-02-26, 18:30
Medlem
svengörans avatar
Jag brukar inte koka min disktrasa men när jag kokar vatten i min vattenkokare så brukar jag hälla överflödigt vatten på dikstrasan för att döda lite bakterier.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in