2009-05-20, 09:45
Medlem
Försöker tvätta mina trasor minst en gång i veckan. Det blir ju typ en tjuga i månaden om man istället skulle slänga dem varje vecka!
Citera
2009-05-20, 09:47
Bannlyst
Ni är för dumma, man lägger den i klorin + vatten över natten.
Citera
2009-05-20, 10:06
Medlem
Xrateds avatar
Fattar inte varför man skall koka dem? Räckr ju med att slänga in dem i tvättmaskinen när man tvättar, sen kan man använda dem på andra ytor tex i badrumet innan man slutligen slänger dem.
Citera
2009-05-20, 13:36
Medlem
Megaforces avatar
En disktrasa är avsedd att användas max en dag och skall tvättas i 60-90 grader alternativt kokas/diskas i diskmaskin därefter. De håller ca 5-10 tvättar.

Man skall alltså INTE använda den i en vecka och sen slänga den.
Citera
2009-05-20, 13:38
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En disktrasa är avsedd att användas max en dag och skall tvättas i 60-90 grader alternativt kokas/diskas i diskmaskin därefter. De håller ca 5-10 tvättar.

Man skall alltså INTE använda den i en vecka och sen slänga den.
Äsch, längre än en dag använder jag disktrasan. Åtminstone 4 - 5 dagar. Ibland låter jag den följa med i diskmaskinen och vinner då någon dag till.

Självfallet kan det ibland bli kortare tid, beror sig på hur mycket den används och till vad.
Citera
2009-05-20, 13:43
Medlem
Identisks avatar
Vad kostar en disktrasa? 1 krona eller max 2 kronor styck...
Citera
2009-05-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Identisk
Vad kostar en disktrasa? 1 krona eller max 2 kronor styck...
Ja alltså det är ju inte en brutal summa direkt. Men du sparar iaf lite på miljön.
Sen är det ju långt mycket jobbigare att dra till affären istället för att bara kasta in den i maskinen med en massa annan skit.
Citera
2009-05-20, 15:27
Medlem
Hofmanns avatar
Efter att ha gått hygienutbildning inom hamburgerrestaurang såg jag över mina rutiner kring hygien i hemmet. Inte mycket som behövde göras, men en åtgärd var att alltid lägga kökstrasan i diskmaskinen varje gång den skulle köras.

På många hamburgerrestauranger är man ofta överambitiös med hygienen, eftersom man är tokrädd för kontrollanter. Där jag har jobbat används en trasa endast en gång till ett ändamål. Efter det läggs den i ett tråg som fyllts med desinficeringsvätska av något slag. De tvättas även i tvättmaskin efteråt.

Kan ju tillägga att jag aldrig på något sätt blivit sjuk eller känt mig dålig efter att ha ätit något från mitt eget kök, trots att jag inte började med det här förrän något år sedan.
Citera
2009-05-20, 15:32
Medlem
xeroc81s avatar
Skulle jag koka disktrasan i en kastrull skulle jag behöva kasta kastrullen istället, äckelmagad som jag är så skulle jag inte kunna använda den sen
Citera
2009-05-21, 21:20
Medlem
The Barrs avatar
Tänk på att vi dels har sådanadär moderna disktrasor av något slags svampmaterial. Sen har vi ju dom gamla hederliga i textil också. De slänger man nog inte varje vecka.
Citera
2009-05-21, 21:36
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Ni är för dumma, man lägger den i klorin + vatten över natten.

Och det tar bort fett och smuts??? Eller?

Kan tillägga att jag kom över en rulle på 20 meter trasa för 20 spänn på Rusta häromdagen. Den var perforerad så att man lätt kan riva en ny bit. Den var gjord av sånt där material med en hel del hål i. Dom håller ju inte så länge men när det är så billigt kan man ju kosta på sig att slösa lite.
Senast redigerad av Snurren 2009-05-21 kl. 21:39.
Citera
2009-05-21, 22:09
Medlem
cineramas avatar
Usch sådana där trasor är ju värdelösa!
Poängen är ju att man vill suga upp vatten samtidigt som det gör rent...
För mig duger bara äkta wettex. Bäst på att suga upp! Strukturerade sidan till att rengöra med, släta sidan till att torka och suga upp det sista vattnet så det inte blir vattendroppar överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in