Citat:
Ursprungligen postat av tmk77
Jag har beställt en Macbook Pro som jag väntar på efter att tidigare använt Linux och Windowsmaskiner, som jag visserligen varit nöjd med, men nu får det bli till att prova något nytt. Jag pluggar på universitet och skriver en hel del vetenskapliga uppsatser och behöver bra funktioner för automatisk innehållsförteckning, fotnoter, sidnumrering etc. Dock har jag inget behov av matematiska formler i dokumenten. Jag skriver också dokument på flera språk och vill gärna ha stavning- och grammatikkontroll på flera språk (svenska, engelska, tyska samt ibland danska)
Under Windows och Linux har jag använt LibreOffice och Microsoft Office 2007(?). Det sistnämnda enbart för att det har en bra stavning/grammatikontroll på flera språk, annars ogillar jag det nya användargränssnittet på Office.
Vilken ordbehandlare till Mac lämpar sig bäst för de behov jag har? LibreOffice? Microsoft Office? iWork/Pages? Andra alternativ?
Vågar nog påstå att Office 2011 for Mac fungerar bra för dina behov. Kör office på både PC och Mac och tycker inte att det ena är bättre/sämre än det andra. Är dock ingen avancerad användare. Grammatikkontrollen i iWork är nästan obefintlig. Förhoppningsvis kommer de med en ny iWork suit inom kort och då kommer jag vara mer än sugen på att prova, men i dagsläget anser jag Word vara bättre än Pages och Excel bättre än Numbers. Keynote (iWork) är dock betydligt bättre än Powerpoint.