2009-05-18, 13:49
Medlem
Artygs avatar
Jag använder inte "officeprogram" överdrivet mycket och när jag väl gör det är så är det ganska simpla saker jag uträttar.
Därför använder jag iwork som fyller mina behov.
Är du en mer seriös användare och är i behov av funktioner är det:
Pages<Word
Numbers<Excel
Keynote>PP.

Du har väl 30 dagars testperiod med båda? Varför inte testa och se vad som passar dig bäst.
Citera
2009-05-19, 00:29
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Just ja. När jag får riktigt feta produktblad så öppnar jag dem uteslutande i Excel. Sorteringsmöjligheterna som finns där existerar inte (än) i Numbers, vad jag kunnat finna i alla fall. Men det kommer förhoppningsvis.
Vad är det för sortering du saknar? Jag för också en del ark som jag sorterar mycket och en sak som förvånade mig i Numbers var hur jävla mycket enklare det var att sortera, och då är det ändå förra versionen av Numbers jag har (08).
Citera
2009-05-19, 08:29
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Fast 2009 finns ju på svenska

Det har jag helt missat (har '08).

Men tack för upplysningen, däremot tänker jag inte uppgradera förrän nästa version.
Citera
2009-05-19, 08:34
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Vad är det för sortering du saknar? Jag för också en del ark som jag sorterar mycket och en sak som förvånade mig i Numbers var hur jävla mycket enklare det var att sortera, och då är det ändå förra versionen av Numbers jag har (08).

Nu kan jag ha missat något. Men jag får rullmenyer i toppen av varje kategori i Excel, och därigenom kan jag sortera genom prissegment, produktnamn, produktkategori, produktserie och så vidare. De sorteringsmöjligheterna fann jag inte i Numbers.

Har man ark med tusentals produkter så ska det bara fungera, annars känns det rätt meningslöst. Å andra sidan fanns det inte tid att sitta och testa Numbers, utan jag hade kataloger som skulle produceras på 4 språk och med en kund som så klart vill ha allt klart igår... Så det fick bli en piratad Office (har ingen större lust att pröjsa för en programsvit som jag är utkastad till, som är ett rejält svullo i sammanhanget, nej, fy fan...) tills jag känner att iWork är helt mogen att ta över (som sagt, jag kan ha missat något ).
Citera
2009-05-19, 12:53
Bannlyst
Såg att NeoOffice finns. Någon som provat det? Är det något att ha?
Citera
2009-05-19, 14:26
Medlem
korps avatar
Jag fick iWorks 2009 när jag köpte min macbook, dock har jag inte installerat det. Är det nått att ha? Jag vet inget om det alls...

Jag skulle vilja ha ett relativt enkelt bildhanterings prg, ingår det i iWork?
Citera
2009-05-19, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Jag fick iWorks 2009 när jag köpte min macbook, dock har jag inte installerat det. Är det nått att ha? Jag vet inget om det alls...

Jag skulle vilja ha ett relativt enkelt bildhanterings prg, ingår det i iWork?
Ja det är mycket bra, men det ingår ingen applikation för bildhantering.. Kolla in Photoshop Elements.
Citera
2009-05-19, 15:06
Medlem
melus avatar
@ Varnim

Ja, perfektion. Detta var mina tankar före jag provat. Men jag glömde att man inte fick ha sådana tankar.
Citera
2009-05-19, 16:35
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
Såg att NeoOffice finns. Någon som provat det? Är det något att ha?
Javisst! Det funkar bra mycket battre an MS Office. Dock inte lika bra som iWork, men det ar ju gratis. Med IntelMac sa funkar aven OpenOffice.

Jag gissar pa att Open/Neo bygger pa LaTeX/LyX (vilket innebar stabilitet) eftersom de beter sig ungefar som ett sadant program med sid/textjusteringar.
Citera
2009-05-20, 18:25
Medlem
M.Tsvangirais avatar
MS word 2008 till mac är en stor skandal! Jag gillar layouten som fan och trodde i början av användandet att jag äntligen funnit ett bra skrivrprogram, men attans vad jag bedrog mig. Buggar sig otroligt mycket hela tiden.
Citera
2009-05-20, 19:09
Medlem
systems avatar
Om ni vill använda Office ska ni försöka få tag i Office 2004. Den är betydligt stabilare än 2008. Tyvärr läser den inte Microsofts nyare xml-orienterade filformat, men det går ofta att lösa på annat sätt.
Citera
2009-05-23, 01:33
Medlem
Mackells avatar
Kör man tiger 10.4 (vet inte om det funkar till 10.5) så är till och med MS Office X stabilare är 2004 och den senaste katastrofen.

För att öppna xml formatet finns "Open XML File Format Converter for Mac" på MS webbplats. Konverterar docx till rtf - ingen aning om vad den gör med övriga men den skall kunna konvertera alla de olika xml-formaten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in