• 1
  • 2
2009-05-16, 10:18
Bannlyst
Ja som rubriken säger, iWork ’09 vs. Office for Mac är det som skall diskuteras.

Jag skriver dokument dagligen och är således väldigt beroende på att ha ett fungerande ordbehandlingsprogram. Vidare använder jag även ofta Power Point och Excell.

Men tyngdpunkten för mitt arbete ligger i att skriva, och ofta så gör jag själva skrivandet i word och finslipar layouten i InDesign/Illustrator, beroende på vad jag håller på med för texter.

Så, jag avnänder Word, och har använt word så länge som jag kan minnas men har aldrig riktigt gillat det. Den är komplicerad att använda, och om man kan säga så om ett program så är den korkad. Jävligt korkad.

Det jag stör mig på mest, är att word är allt för instabil. Speciellt när det gäller större textdokument vilka är mer en 30 sidor. Då får en alltid sitta med tungan mitt i munnen och hoppas på att inget skiter sig innan en hunnit spara sina ändringar. Och nu när jag enbart använder Mac, så har jag börjat störa mig mer på detta program och de buggar som finns i den.

Jag älskar spaces vilket gjort mitt arbetande mycket mer effektivt då jag måste kunna ha webb-läsare och övrig information öppen samtidigt som jag skriver. Jag måste kunna hoppa från ordbehandlingsprogrammet till ett pdf. dokument och eller till nätet för att hitta en referens eller annan information. Och detta är spaces helt fantastiskt för. Jag har nätet i space 1, pdf dokument i space 2, word i space 3 och så vidare. Men word har en bugg som gör att den inte "fastnar" i den space som man designerat för den.

Exempel: Jag sitter i space 4:a och skriver, måste kolla något som stod på en nätsida som jag har öppen i space 1. Går in på websidan och när jag väl går in i spaces, och klickar på space 4 för att komma in i word. Så när jag trycker på space 4 så hoppar word av sig själv upp till space 1. Och då spenderar jag tid med att dra ner den till space 4 igen. Mycket irriterande!

Vidare är jag inte heller nöjd med sidnumreringsfunktionen i word. Även om jag är väl insatt i hur man använder denna, så är det alltid något problem. Och när det gäller sidnumrering så kan jag säga att det inte är ett SBS problem.

Så nu undrar jag, om ni andra som arbetar med texter föredrar pages framför word. Är det värt investeringen eller inte? Är pages mer stabil än word? Och hur är det mer kompatibiliteten från pages till .doc eller .docx filer?
Citera
2009-05-16, 10:35
Medlem
Varnims avatar
Hur Office till Mac kan vara så totalt värdelöst jämfört med Office 2007 är ett stort frågetecken. Personligen använder jag mest Pages när jag skriver och gillar det skarpt. Nackdelen är ju helt klart kompatibilitet med andra som inte använder sig av det. Visst, du kan öppna .docx dokument och även spara i .doc(x?) men det behöver inte alltid se exakt ut som det ska göra.

Å andra sidan så vet jag att en power point presentation som görs i Office 2007 inte ser likadan ut i 2008...

Sedan använder jag mig en hel del av Excel också. Även om Numbers är trevligt för mindre uppgifter föredrar jag nog Excel men det är väl framförallt för att jag känner igen mig där i samt återigen kompatibiliteten.

När det kommer till sidnumrering så skulle jag vilja säga att det för det mesta är en blandning av idiotisk programmering samt en del SBS (det mesta går att göra, men man ska inte behöva en 5 sidig guide för att få till att sidnumreringen börjar räkna på "rätt sätt").

Slutsatsen är nog iaf att om du mest ska skriva för eget bruk och sedan exportera det till InDesign skulle jag använda iWork. Jag använder det ca 90 % av tiden och trivs i det.
Citera
2009-05-16, 10:40
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
Så nu undrar jag, om ni andra som arbetar med texter föredrar pages framför word. Är det värt investeringen eller inte? Är pages mer stabil än word? Och hur är det mer kompatibiliteten från pages till .doc eller .docx filer?

Jag skriver inte så mycket, men jag får i princip alla mina mer omfattande manus i Word-format och tyvärr måste jag säga att det kan bugga sig lite mellan Word och Pages. Oftast funkar det, men ibland visar inte Pages all text och det kan vara skapligt störande. Man kan kopiera ut allt, men man kan inte markera manuellt det som inte synd, utan man får köra cmd+A. Det är helt åt fanders faktiskt. Kompabiliteten åt andra hållet vet jag faktiskt inte, jag antar att den stora grejen för dig är att de som sitter med Word ska kunna öppna dina filer utan problem. Jag har hittills inte hört om några problem, det kanske är om man ska göra mallar och liknande som det börjar spöka. Men det får någon mer initierad svara på.

Gällande stabilitet och handhavande är Pages i mitt tycke överlägsen word. Vilket egentligen inte säger så mycket för Office-paketet är katastrof på Mac.
Citera
2009-05-17, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Hur Office till Mac kan vara så totalt värdelöst jämfört med Office 2007 är ett stort frågetecken. Personligen använder jag mest Pages när jag skriver och gillar det skarpt. Nackdelen är ju helt klart kompatibilitet med andra som inte använder sig av det. Visst, du kan öppna .docx dokument och även spara i .doc(x?) men det behöver inte alltid se exakt ut som det ska göra.

Men alltså är kompatibiliteten väldigt dålig från pages till word. Jag studerar på högskola och har väldigt ofta 30+ sidor långa dokument som en måste dela med sig av med ex. de som en forskar tillsammans med. Således måste det fungera till den graden att de i alla fall inte förlorar text.

Citat:
När det kommer till sidnumrering så skulle jag vilja säga att det för det mesta är en blandning av idiotisk programmering samt en del SBS (det mesta går att göra, men man ska inte behöva en 5 sidig guide för att få till att sidnumreringen börjar räkna på "rätt sätt").

Håller med. Men måste nog säga att för min egen del så är det nu inte ett SBS-problem. Då jag gjort ställt in sidnumreringen så många gånger att jag tror att jag kan det i sömnen. Men som du kanske vet, så börjar de spöka i sidnumreringen om en skickar filen till flera personer som sparar om ändringar i text osv. Detta vore väldigt trevligt att slippa. Så är det alls bättre i Pages?

Citat:
Slutsatsen är nog iaf att om du mest ska skriva för eget bruk och sedan exportera det till InDesign skulle jag använda iWork. Jag använder det ca 90 % av tiden och trivs i det.

Detta är ju det andra problemet. Jag använder ordbehandlingsprogram både för studier och arbete. Så det måste fungera både mellan word (då alla tyvärr inte har Mac) och sedan skall det flyta på bra med arbetet också.
Citera
2009-05-17, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Jag skriver inte så mycket, men jag får i princip alla mina mer omfattande manus i Word-format och tyvärr måste jag säga att det kan bugga sig lite mellan Word och Pages. Oftast funkar det, men ibland visar inte Pages all text och det kan vara skapligt störande. Man kan kopiera ut allt, men man kan inte markera manuellt det som inte synd, utan man får köra cmd+A. Det är helt åt fanders faktiskt. Kompabiliteten åt andra hållet vet jag faktiskt inte, jag antar att den stora grejen för dig är att de som sitter med Word ska kunna öppna dina filer utan problem. Jag har hittills inte hört om några problem, det kanske är om man ska göra mallar och liknande som det börjar spöka. Men det får någon mer initierad svara på.

Gällande stabilitet och handhavande är Pages i mitt tycke överlägsen word. Vilket egentligen inte säger så mycket för Office-paketet är katastrof på Mac.

En fråga bara. När du får ett manus, så varför printar du inte bara den till en .pdf? Då får du ju med all text och det blir dessutom mer lättläst.
Citera
2009-05-17, 22:21
Medlem
Deliras avatar
Citat:
En fråga bara. När du får ett manus, så varför printar du inte bara den till en .pdf? Då får du ju med all text och det blir dessutom mer lättläst.

Att kopiera en jäkla massa text från PDF:er är ingen hit. Det blir en jävla massa radbrytningar och redigeringen blir sjukt omständlig. Det handlar inte om att den ska vara lättläst, jag ska ha in skiten i InDesign.
Citera
2009-05-17, 22:29
Bannlyst
Citat:
Att kopiera en jäkla massa text från PDF:er är ingen hit. Det blir en jävla massa radbrytningar och redigeringen blir sjukt omständlig. Det handlar inte om att den ska vara lättläst, jag ska ha in skiten i InDesign.

Ha ha, ok, jag trodde att du bara skulle läsa manusen
Citera
2009-05-17, 22:40
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ha ha, ok, jag trodde att du bara skulle läsa manusen

Hehe, nej, då hade jag printat dem.
Citera
2009-05-17, 22:57
Medlem
melus avatar
Tycker iWork verkar bra, näst intill perfektion skulle jag vilja påstå. Dock har jag ju inte provat mjukvaran. Jag skulle gärna använda programmet men problemet är att många skolor och också andra allmänna ställen använder MS Word, Excel och PowerPoint. Därför använder jag dessa och skulle inte vilja slösa pengar på iWork då jag inte skulle ha maximal nytta av programmet. Man kan ju faktist spara filerna man gör i iWork, t.ex. i Pages kan jag spara dokument i .doc, .docx format har jag för mig så varför inte skaffa det? Finns många sätt att se på saken. Då kan vi fråga oss själva, skolorna m.m varför använder de inte iWork och framför allt Mac! Jag går lite offtopic nu men jag är på G så jag fortsätter. Skulle vara så jävla mycket bättre om det fanns Mac på mera ställen. Tycker att det nuförtiden är en överraskning att stöta på en Mac någonstans. Eller allt som har ett äpple tryckt på sig, bortsett från iPhone som slått rekorden. Är ni nöjda med eran Mac? Är jag nöjd med MIN Mac? JA för fan! Är så nöjd att jag har svårt att lägga den ifrån mig. Om något är perfektion så är det de nya Unibody Macsen. I fucking love them! Finns inte mycket jag skulle vilja ändra på dem. Jämför dessa med en PC laptop. Det vore som att jämföra Sverige mot Nigeria i ishockey. Visuellt sett är de flesta PC laptopsen väldigt dåliga. Plast som skramlar, skruvar, fläktar som är lösa osv. Medan en Mac är unik. Jag känner ingen som bytt från Windows till Mac och sedan bytt tillbaka. Efter de bytt säger de att Windows, Microsoft, Bill Gates och hela skiten kan dra åt hel*****. Och jag håller starkt med dem. Har ni kanske viljat användra en PC någon gång?

Hoppas inte detta spårade ur helt
Citera
2009-05-18, 03:55
Medlem
Segelflygarns avatar
Jag har inte sa mycket erfarenhet av iWork, men efter att ha forsokt anvanda Office till Mac pa jobbet sa kan jag konstatera att - aldrig , aldrig, aldrig i h%$*ete att jag sjalv betalar for nagon Microsoftprodukt till Mac. Om du nodvandigtvis vill ha nagot som liknar Office sa finns OpenOffice gratis, men det blir lite att man far vad man betalar for. Det funkar m.a.o. inte klockrent. Det kanske inte ar nagra problem om du efterbehandlar dokumenten i InDesign/Illustrator, men jag har aldrig anvant den kombinationen.
Citera
2009-05-18, 08:04
Medlem
Deliras avatar
Just ja. När jag får riktigt feta produktblad så öppnar jag dem uteslutande i Excel. Sorteringsmöjligheterna som finns där existerar inte (än) i Numbers, vad jag kunnat finna i alla fall. Men det kommer förhoppningsvis.

Så där är det ju ytterligare en anledning till att köra Office. Det spelar ju ingen roll om iWork är snabbt, snyggt och användarvänligt om det inte riktigt klarar av allting som Office kan. Tyvärr. Men Apple är ju ganska nya med programserien, så de lär lära sig. Till iWork 3 kanske?

Man kan ju hoppas att de gör en svensk version tills dess också. :P
Citera
2009-05-18, 12:55
Medlem
Varnims avatar
Citat:
kan ju hoppas att de gör en svensk version tills dess också. :P

Fast 2009 finns ju på svenska

Citat:
Ursprungligen postat av melu
Tycker iWork verkar bra, näst intill perfektion skulle jag vilja påstå. Dock har jag ju inte provat mjukvaran.

Ehm, va? Du anser att det är näst intill perfektion utan att ha testat det?

Citat:
Håller med. Men måste nog säga att för min egen del så är det nu inte ett SBS-problem. Då jag gjort ställt in sidnumreringen så många gånger att jag tror att jag kan det i sömnen. Men som du kanske vet, så börjar de spöka i sidnumreringen om en skickar filen till flera personer som sparar om ändringar i text osv. Detta vore väldigt trevligt att slippa. Så är det alls bättre i Pages?

Nu var det framförallt sådana småsaker som att få sidnumreringar att börja på rätt sida och räkna rätt jag har jävlats med, det där problemet var jag inte medveten om.

Citat:
Men alltså är kompatibiliteten väldigt dålig från pages till word. Jag studerar på högskola och har väldigt ofta 30+ sidor långa dokument som en måste dela med sig av med ex. de som en forskar tillsammans med. Således måste det fungera till den graden att de i alla fall inte förlorar text.

Exakt hur dålig kompatibiliteten är har jag inte koll på, men jag ska göra ett par undersökningar av det i eftermiddag och återkomma.

Citat:
Jag älskar spaces vilket gjort mitt arbetande mycket mer effektivt då jag måste kunna ha webb-läsare och övrig information öppen samtidigt som jag skriver. Jag måste kunna hoppa från ordbehandlingsprogrammet till ett pdf. dokument och eller till nätet för att hitta en referens eller annan information. Och detta är spaces helt fantastiskt för. Jag har nätet i space 1, pdf dokument i space 2, word i space 3 och så vidare. Men word har en bugg som gör att den inte "fastnar" i den space som man designerat för den.

Exempel: Jag sitter i space 4:a och skriver, måste kolla något som stod på en nätsida som jag har öppen i space 1. Går in på websidan och när jag väl går in i spaces, och klickar på space 4 för att komma in i word. Så när jag trycker på space 4 så hoppar word av sig själv upp till space 1. Och då spenderar jag tid med att dra ner den till space 4 igen. Mycket irriterande!

Om jag har förstått Idg rätt ska det här vara fixat i 10.5.7
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in