Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Alliansen är nu på god väg att införa det sk 2/3 samhället. Allt ska säljas ut och privatiseras enbart av principskäl. Så alla som sitter med lån och tycker sig ha gjort ett klipp genom att ha köpt loss sin lägenhet i allmännyttan röstar naturligtvis blått i nästa val. Förlorare är hyresgäster pensionärer sjuka och arbetslösa som tyvärr bara kommer att få det sämre framöver.
Förlorarna just nu är kapitalägarna, då dom har negativ realränta. Är det dom som utgör din 1/3?
Jag skulle dock säga att du kan komma att få rätt när det gäller ca 1/3 av hyresgästerna. Dvs de som i likhet med Göran Persson snikat till sig en attraktiv hyresrätt (vars hyra subventioneras av andra hyresgäster). Lättar man på hyresregleringen kommer de med subventionerade hyror att få högre hyror och de hyresgäster som subventionerar (t ex de i Akalla och Rinkeby) att få lägre hyror.
Jag skall villigt medge att jag aldrig sett det skäliga i att hyresgäster i mindre attraktiva lägenheter skall subventionera hyran för de som bor i attraktiva hyresrätter. Dvs själva grundtanken i hyresregleringen.