• 1
  • 2
2009-05-16, 01:42
Medlem
Jag skulle villja stlla en frga hr om hur Koffeinet pverkas av temperaturen man brygger/kokar kaffet med.

Jag vet att kaffet smakar skit om man kokar fr lnge, och den ideala temperaturen r runt 90 typ.

Men hur r det med koffeinet? Pverkas den av hga temperaturer?

Tack
Citera
2009-05-16, 02:36
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abotiz
Jag skulle villja stlla en frga hr om hur Koffeinet pverkas av temperaturen man brygger/kokar kaffet med.

Jag vet att kaffet smakar skit om man kokar fr lnge, och den ideala temperaturen r runt 90 typ.

Men hur r det med koffeinet? Pverkas den av hga temperaturer?

Tack

Ja, koffein pverkas av hga temperaturer men du kommer inte ens i nrheten av dessa tal med bryggare eller vanlig kokning.
Frst nr du kommer ver 178 C som det brjar hnda saker med koffeinet.
Det lses ut mer koffein ju varmare vattnet r till en viss grns givetvis.
Citera
2009-05-18, 00:23
Medlem
Ah okej. Nu e det ju shr nr man lever studentliv och inte har rd med kaffebryggare eller slsa tid, jag lgger brygg kaffe i en kastrull och kokar upp p 6an, max numret p min spis. Kaffet smakar skit men eftersom jag bara r ute efter koffein s bryr jag minte inte. Frgan r d om vrmen p 6an p spisen frstr koffeinets struktur.
Citera
2009-05-18, 00:35
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abotiz
Ah okej. Nu e det ju shr nr man lever studentliv och inte har rd med kaffebryggare eller slsa tid, jag lgger brygg kaffe i en kastrull och kokar upp p 6an, max numret p min spis. Kaffet smakar skit men eftersom jag bara r ute efter koffein s bryr jag minte inte. Frgan r d om vrmen p 6an p spisen frstr koffeinets struktur.

Nej koffeinet frstrs inte, du utvinner bara mera koffein med hg vrme, vilket kanske kan anses vara en vinst gllande studentlivet.
Citera
2009-05-18, 00:36
Medlem
askbollens avatar
Om vi utgr ifrn att du kokar kaffet i vatten s kommer du inte upp i mer n 100 grader om du s skulle koka det i en krnreaktor.
Citera
2009-05-18, 00:47
Medlem
Storsnusarns avatar
Om du bara r ute efter koffein s finns det vl enklare stt att inta detta, istllet fr att dricka (som du sger) ckligt kaffe?

Koffeintabletter
Diverse "energi"-drycker

Jag vet iofs inte vad ditt kaffe kostar, och hur billigt/dyrt det r gentemot mina frslag(eller andra eventuella). Men om det funkar fr dig s keep it goin'
Citera
2009-05-18, 00:49
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Om vi utgr ifrn att du kokar kaffet i vatten s kommer du inte upp i mer n 100 grader om du s skulle koka det i en krnreaktor.

Det gr alldeles utmrkt att koka kaffe i ver 100 gradigt vatten frutsatt att man har tillgng till ngot annat n en kastrull eller kaffebryggare.
Citera
2009-05-18, 00:52
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det gr alldeles utmrkt att koka kaffe i ver 100 gradigt vatten frutsatt att man har tillgng till ngot annat n en kastrull eller kaffebryggare.

Ja, men nu var frutsttningarna att TS kokade sitt kaffe i kastrull p spisen och var undrade om det skulle bli fr varmt om han kokade det p 6:an.
Citera
2009-05-18, 00:57
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ja, men nu var frutsttningarna att TS kokade sitt kaffe i kastrull p spisen och var undrade om det skulle bli fr varmt om han kokade det p 6:an.

Ja, och det var precis det jag svarade p!
Hur kommer krnreakton in i sammanhanget? Ngot man normalt har i sin stundentkorridor?
Citera
2009-05-18, 01:36
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ja, och det var precis det jag svarade p!
Hur kommer krnreakton in i sammanhanget? Ngot man normalt har i sin stundentkorridor?

Jag trodde krnreaktorer var standardutrustning i de flesta normalutrustade kk. Har du trkigt eller?
Citera
2009-05-18, 13:52
Medlem
Citat:

jod.. addera tryck s kar kokpunkten. googla lite p tryckkokare.
Citera
2009-05-19, 18:45
Medlem
Citat:
Nej koffeinet frstrs inte, du utvinner bara mera koffein med hg vrme, vilket kanske kan anses vara en vinst gllande studentlivet.

Jaha, Fan va bra! Tack s mycket =D

Citat:
Ursprungligen postat av Storsnusarn
Om du bara r ute efter koffein s finns det vl enklare stt att inta detta, istllet fr att dricka (som du sger) ckligt kaffe?

Koffeintabletter
Diverse "energi"-drycker

Jag vet iofs inte vad ditt kaffe kostar, och hur billigt/dyrt det r gentemot mina frslag(eller andra eventuella). Men om det funkar fr dig s keep it goin'

Hahah jag handlar p lidl, s det r billiga saker vi pratar om =) Koffeintabletter r inte s billiga, dessutom s gillar jag att dricka kaffe. Det skulle vara som om jag injicerade 1 pizza i flytande form i blodet istllet fr att ta den =P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in