2026-09-09, 22:09
Medlem
Harry_s avatar
måste kännas j***vligt surt att dömas efter så många år
Citera
2026-09-09, 22:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ja, "sen gick jag väl hem". Det minns man om man varit med om det här. Gick du hem eller inte?

Det kan vara ett norrländskt syntax också.

Katrineholm ligger inte i Norrland.
Citera
2026-09-09, 22:10
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Åklagaren drog det andra kortet hon hade.
Bra att få till det angående Tors död också, trodde det var chanslöst där.

Bättfe än jag trodde. Men sedan vet man inte.

Hur menar du med andra kortet?
Citera
2026-09-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det finns så många saker som inte stämmer med JJ som person och att han skulle varit där helt ensam - före, under eller efter dåden...

Jag vet att jag ältar gammalt bös nu, men kan inte riktigt släppa:

Sakerna som försvann ur huset.
De har ju inte kunnat knyta JJ till Tor och Gärd på något vis, de kände inte varandra eller kände till varandra alls att döma av vad som framkommit. VARFÖR skulle JJ ta med sig lagfarterna och Tors PASS? Han bör ju inte ha vetat ett dugg om Tors förehavanden med fastigheter, mark och skog, affärer etc. Sökandet i huset gick lugnt och metodiskt till och sakerna som försvann är så udda, men väldigt specifika på samma gång.

Jag börjar luta mer mot:
1. JJ skulle på uppdrag av annan få tag i de här dokumenten och passet mot betalning. Det var allt. Han behövde också snabba pengar pga arbetslöshet. Han tog sig dit en dag då Gärd inte borde ha varit där, men allt sket sig. Morden var inte planerade, det "bara blev så", men han fick med sig det beställaren efterfrågat. JJ är dubbelmördaren i ett uppdrag som gått helt åt helvete.

2. JJ var där tillsammans med andra av samma anledning som ovan, fast han var kanske satt som utkik eller liknande på gårdsplan. Någon annan mördade Tor och Gärd då det ballade ur och JJ stod förskräckt och såg på och blev sedan beordrad att "ta hand om" Gärd medan de andra ägnade sig åt genomsökning av huset eller drog där ifrån. Av rädsla lyder han.

Gemensamt för båda scenarier ovan är att JJ kan vara en sån person som efter en sån här händelse blir tillsagd: "Det har kan vi aldrig någonsin berätta om för någon. Vi ska ta det med oss i graven", och verkligen håller på det. Även fast han sitter i rätten och riskerar livstid vägrar han röja någon annan. Det ska med dem i graven, för så var det sagt.

3. Vansinnesdåd. JJ gick dit och mördade av hjärtats lustar. Men VARFÖR denna genomsökning och de udda sakerna som försvann?

Jag får inte ihop det.

JJ är inblandad och skyldig till antingen ett eller två mord. Eller inget, bara medhjälp. Men han var inte ensam på platsen, eller så fanns det fler som visste om att han skulle dit den dagen och varför. Detta vill jag hävda.
Mycket bra kommentar. Undrar om försvarsadvokat fört fram de här argumenten?
Det kan ju också hända att JJ fått bra betalt för att utföra det här uppdraget åt någon och då vill han väl inte avslöja ev. uppdragsgivare. Men i så fall är ju han förstås GM.
Citera
2026-09-09, 22:15
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
måste kännas j***vligt surt att dömas efter så många år

Är han skyldig så är det bra om det känns extra surt. Jag tror själv att han är skyldig, åtminstone till det han dömts för i TR. Troligen också ensam gärningsman.

Det hade, med nuvarande bevisning, inte gått att döma honom för mord. Utifrån bevisningen är dagens det bästa möjliga utfallet. Även om man nog, som de flesta insatta, är övertygad om att han faktiskt mördade dessa oskyldiga individer.
Citera
2026-09-09, 22:16
Medlem
Varför har Gerds söner bett om och fått högre skadestånd än Tors döttrar? De hade väl alla samma målsägarbiträde.
Citera
2026-09-09, 22:17
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Katrineholm ligger inte i Norrland.

Nej, men Härnösand gör och enligt mig, som norrlänning, har han en viss norrländsk dialekt.

Om han är åtalad i norrland tror jag det är lätt att man faller in i dialekten.
Citera
2026-09-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams
Hur menar du med andra kortet?

Medhjälp till mord.
Citera
2026-09-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
tjuvar är bra på att nosa upp olåsta bostäder hur förklarar du annars skoavtrycken? dom är omöjligen JJs då han inte har den skostorleken

min teori är att det är ett utländskt par baltikum eller liknande därför man aldrig hittat dom
Varför skulle de i så fall vara intresserade av att rycka bort vissa papper i Tors pärmar?
Citera
2026-09-09, 22:44
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams
Är han skyldig så är det bra om det känns extra surt. Jag tror själv att han är skyldig, åtminstone till det han dömts för i TR. Troligen också ensam gärningsman.

Det hade, med nuvarande bevisning, inte gått att döma honom för mord. Utifrån bevisningen är dagens det bästa möjliga utfallet. Även om man nog, som de flesta insatta, är övertygad om att han faktiskt mördade dessa oskyldiga individer.

Jag tror också att han är skyldig. Frågan är bara varför. Vad hade han för motiv?
Citera
2026-09-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Mycket bra kommentar. Undrar om försvarsadvokat fört fram de här argumenten?
Det kan ju också hända att JJ fått bra betalt för att utföra det här uppdraget åt någon och då vill han väl inte avslöja ev. uppdragsgivare. Men i så fall är ju han förstås GM.

Tänkt samma länge då eget uppsåt inte verkar finnas.
Citera
2026-09-09, 22:58
Medlem
Kan han ha italienskt påbrå? Han ser inte ut som kalles kaviar direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in