Citat:
Ursprungligen postat av
Kriminallen
Jag tror domen kommer överklagas. Den framstår som tunn. Jag tycker inte att det går att döma för medhjälp till mord i det här fallet. Betydligt större chans att han blir friad än dömd för mord i hovrätten.
Ja, du är inte ensam om den uppfattningen.
Jag har läst igenom domen och är faktiskt lite besviken på hur kortfattade domskälen är i skuldfrågan.
Jag reagerade framför allt på följande.
TR säger att man inte kan klarlägga om JJ dödade dem, gjorde det tillsammans med någon annan eller över huvud taget var så aktiv i utförandet att han kan anses vara gärningsman. Därför döms han inte för mord.
Men sedan,
Det är ställt utom rimligt tvivel att han antingen utfört gärningarna eller i vart fall främjat dem.
Samtidigt anser TR att det är ställt utom rimligt tvivel att han åtminstone främjat morden genom att bland annat släpa in Gärd i ladan, gömma hennes tillhörigheter och hantera hennes handväska.
Det jag framför allt har svårt att följa är steget beträffande Tor.
TR konstaterar uttryckligen att inget DNA från JJ har hittats på Tor. Ändå landar man i att DNA,t på Gärds strumpor, tillsammans med övriga omständigheter, innebär att det inte finns någon annan rimlig förklaring än att JJ varit delaktig i att döda både Gärd och Tor.
Just den delen hade jag förväntat mig en betydligt utförligare motivering till i ett mål av den här digniteten.