2026-09-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han kommer ju inte att överklaga. Han kan ju också räkna ut att det blir längre straff om han gör det. Han borde passa på att köpa trisslotter nu.

Om åklagaren överklagar så måste hen väl få fram mer bevis eller...?

Dags för polisen att ta reda på vem som norpat kläder ur beslagsarkivet.

Jag tror domen kommer överklagas. Den framstår som tunn. Jag tycker inte att det går att döma för medhjälp till mord i det här fallet. Betydligt större chans att han blir friad än dömd för mord i hovrätten.
Citera
2026-09-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dddddddddddeath
tråkigt att det inte blev en bättre avslutning. vi vet inget mer om vad som hände och varför än vad vi visste för ett år sen.

Nu när det "bara" blir medhjälp antar jag att fallet kan betraktas som öppet fortfarande?

Nej, medhjälp i det här fallet betyder inte att man tror att det finns några fler inblandade. I detta fall blir han dömd för medhjälp till mord på sina egna mord för att bevisen inte räcker till. Jag tror inte någon på fullaste allvar tror att fler har varit inblandade.
Citera
2026-09-09, 14:03
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Nej, medhjälp i det här fallet betyder inte att man tror att det finns några fler inblandade. I detta fall blir han dömd för medhjälp till mord på sina egna mord för att bevisen inte räcker till. Jag tror inte någon på fullaste allvar tror att fler har varit inblandade.

Ändå:

Citat:
Åklagare Hanna Flordal har inte helt kunnat utesluta att fler personer kan ha varit inblandade i morden. Bland annat har skospår hittats på brottsplatsen som inte har kunnat kopplas till Johan Jacobsson.

https://www.tv4.se/artikel/67HVhqtplReE9mYnWzDlkO/johan-jacobsson-45-doems-till-medhjaelp-foer-dubbelmordet-i-brattas
Citera
2026-09-09, 14:08
Medlem
Citat:
Jag tror domen kommer överklagas. Den framstår som tunn. Jag tycker inte att det går att döma för medhjälp till mord i det här fallet. Betydligt större chans att han blir friad än dömd för mord i hovrätten.

Ja. tänk om lögnaren blir friad i HR? Sedan får han ett FETT skadestånd från staten för tiden han suttit häktad...

Det vore ju den slutgiltiga spiken i kistan på rättsstaten Sverige och det ultimata beviset på att Sverige är en bananrepublik.

P.S: Att den misstänkte, trots sina medgivanden att han behandlat kroppen, VÄGRAR delta i polisens rekonstruktion på plats borde resultera i något slags men för den tilltalade. En lagändring kanske är på sin plats?
Senast redigerad av Pippi64 2026-09-09 kl. 14:11.
Citera
2026-09-09, 14:14
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi64
Ja. tänk om lögnaren blir friad i HR? Sedan får han ett FETT skadestånd från staten för tiden han suttit häktad...

Det vore ju den slutgiltiga spiken i kistan på rättsstaten Sverige och det ultimata beviset på att Sverige är en bananrepublik.

Funderade över det tidigare i tråden, vad man får för ersättning vid häktning som leder till friande dom:

Första månaden som frihetsberövad ligger skadeståndet på drygt 30k, och lite lägre efter det.
Om han greps i april och suttit häktat i drygt fem månader skulle skadeståndet bli cirka 110k. Inte jättefett.

Om man däremot döms till fängelse några år och det sedan visar sig vara en felaktig dom kan man nog stämma staten och få ut mångmiljonbelopp.
Citera
2026-09-09, 14:20
Medlem
Citat:

nej självklart inte, det här är precis som när al capone blev dömd för skattebrott eller nåt sånt trams. det är bara "vad vi kunde sätta dit honom på". case closed, johan mördade tor och gerd. gött att han är fast och för evigt stämplad som den mördare han är.
Citera
2026-09-09, 14:21
Medlem
israelisinnocents avatar
Var 14 år max för medhjälp?

Han tjänar väl på att överklaga, kan verkligen hovrätten döma hårdare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Om man däremot döms till fängelse några år och det sedan visar sig vara en felaktig dom kan man nog stämma staten och få ut mångmiljonbelopp.

ja sannolikt, men får du en nära släkting mördad får du kanske 100k i ersättning. patetiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, du är inte ensam om den uppfattningen.

Jag har läst igenom domen och är faktiskt lite besviken på hur kortfattade domskälen är i skuldfrågan.

Jag reagerade framför allt på följande.

TR säger att man inte kan klarlägga om JJ dödade dem, gjorde det tillsammans med någon annan eller över huvud taget var så aktiv i utförandet att han kan anses vara gärningsman. Därför döms han inte för mord.

Men sedan,
Det är ställt utom rimligt tvivel att han antingen utfört gärningarna eller i vart fall främjat dem.

Samtidigt anser TR att det är ställt utom rimligt tvivel att han åtminstone främjat morden genom att bland annat släpa in Gärd i ladan, gömma hennes tillhörigheter och hantera hennes handväska.

Det jag framför allt har svårt att följa är steget beträffande Tor.
TR konstaterar uttryckligen att inget DNA från JJ har hittats på Tor. Ändå landar man i att DNA,t på Gärds strumpor, tillsammans med övriga omständigheter, innebär att det inte finns någon annan rimlig förklaring än att JJ varit delaktig i att döda både Gärd och Tor.

Just den delen hade jag förväntat mig en betydligt utförligare motivering till i ett mål av den här digniteten.
Citera
2026-09-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Kanske dags att starta ett ”Missing Evidence”.

Yxan finns nog gömd i terrängen inte så långt från brottsplatsen. Skulle man lyckas hitta den så kommer troligtvis J.J:s påhittade påstående om bilburna gärningsmän istället att än mer peka mot honom själv.

Redan nu är min uppfattning att J.J. utom rimligt tvivel är skyldig till båda morden som ensam gärningsperson. Har svårt att se någon annan inblandad.

Vad som HR alternativt HD sedan slutgiltigt kommer att fastslå är bara intressant juridiskt. Och då förmodligen principiellt viktigt mot bakgrund av DNA-bevisen.

den kan säkert finnas där men efter 21 år lär väl inga spår finnas kvar som binder den till morden? kan ju va vilken rostig gammal yxa som helst.
Citera
2026-09-09, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han kommer ju inte att överklaga. Han kan ju också räkna ut att det blir längre straff om han gör det. Han borde passa på att köpa trisslotter nu.

Om åklagaren överklagar så måste hen väl få fram mer bevis eller...?

Dags för polisen att ta reda på vem som norpat kläder ur beslagsarkivet.

Edit:
Ooops. Enligt TV har försvarsadvokaten sagt att de ska överklaga.
Tveksamma till om åklagaren gör det eftersom de redan dömt ut bevisen.
Klart som fan de överklagas han vill inte sitta
Citera
2026-09-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Var 14 år max för medhjälp?

Han tjänar väl på att överklaga, kan verkligen hovrätten döma hårdare?
Ja absolut om hon anslutningsöverklagar då kan de bli livstid som vore rätt rimligt, JJ har gjort bort sig under hela utredningen och samarbetar ingenting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in