Citat:
Ursprungligen postat av
Maniac60
Varför dåren sitter fortfarande kvar i häktet har de flesta här på flashback verkligen missat..
Är inte något som finns i fup överhuvudtaget dessutom...
Men ni får gärna hålla på med era teorier om utopi som inte ens är relevant längre, då det går inte att hålla kvar någon i häktet på grund av det som finns i fup..
Jag kan åberopa en annan häktning på tre personer på mordet L.B , där kan vi snacka om en utförlig fup och det var så gott som klart att de var skyldiga...
Efter huvudförhandling i tingsrätten så släpptes dessa tre på fri fot i väntan på dom.. De blev frikända, åklagaren överklagade men de blev fria även där...
Sen varför J.J sitter häktat är för att det finns en stor anledning till varför, som ni inte har ens har uppfattat...
Du försöker verkligen låta självsäker. Men som du kanske märkt av flera svar så lönar det sig sällan i krimtrådarna att försöka spela Allan och antyda att man vet saker som ingen annan vet, fast utan att komma med något konkret.
Anledningen till att MGM är fortsatt häktad är med största säkerhet att domstolens majoritet är eniga om att han är skyldig till brott som är så pass allvarligt att han i enlighet med praxis kring detta ska börja avtjäna sitt straff direkt efter meddelad dom. Det är domstolens helhetsbedömning i skuldfrågan som är grunden för det, inte någon enskild omständighet.
Domstolen har i sin bedömning utgått från den s.k. omedelbarhetsprincipen: Att domen enbart får baseras på fakta som lagts fram vid huvudförhandlingen. Vad som står och inte står i FUP är i formell mening inte relevant här. Har det lagts fram under rättegången kan det åberopas i dom. Har det inte lagts fram kan det inte användas.
Jag har inte följt detta rättsfall i detalj, men är - liksom de flesta antar jag - medveten om att ny bevisning i form av MGM:s DNA i Gerds handväska las fram. Hur stor betydelse den har i skuldfrågan vet bara domstol än så länge. Inte du, inte jag, inte någon annan som skriver i tråden. Såvida den inte är nån av nämndemännen eller någon nära till dem som har fått höra saker den definitivt inte borde höra. Och har det dåliga omdömet att försöka göra sig märkvärdig här.