2026-08-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
JJ verkar ha varit ganska kärlekskrank och ha flyttat till kvinnor både i Östersund och eventuellt i Härnösand. Inte alls omöjligt att han blev indragen som medhjälpare/mördare p.g.a. flickvän.
Kan någon av dem ha stl. 38 och/eller någon anknytning till Tor eller hysa intresse för hans tillgångar?
Citera
2026-08-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Jag förstår vad du menar om det med att efter ett dubbelmord vilja ligga lågt. Men vi ska inte glömma bort att Tor avrättas utan att se det komma. Han har alltså inte ertappat JJ. Att välja ut ett hus att stjäla från och för att göra det slå ihjäl de som bor där först känns onödigt krångligt. Minst sagt. En person med den läggningen kommer ha stökat runt efter det också, hög på tanken att han kommer undan. Eller slarvig i psykos. Han har ju varit arbetslös efter 2005.

Jag har en annan uppfattning.

När han kommer till gården har inte en tanke på att mörda. Men något händer och morden sker.
Mord är "krångligt", men de flesta mord är just icke planerade.
De flesta mördare mördar bara vid ett enda tillfälle.
Och att han skulle bli "hög på tanken att han kommer undan" tror jag inte på. Detta har förföljt hans tankar sedan tiden för morden.
Och "slarvig i psykos" tror jag inte heller på, då bilden i FUP inte alls ger sken av sådant beteende.

Jag är mycket övertygad om att han aktivt och mycket medvetet har legat väldigt lågt efter morden. Han har inte viljat hamna på polisens radar. Stölder är således ett big no-no.
Citera
2026-08-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja han hade tagit ut pengar (30.000:-) senast precis innan resan till St. Petersburg
Dom här 10000 kronor som hittades i plånboken kanske var pengar som inte gick åt på resan och följde med hem igen.
Man tar ju med sig på en resa ofta lite mer än man behöver för säkerhets skull.
Citera
2026-08-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jag är mycket övertygad om att han aktivt och mycket medvetet har legat väldigt lågt efter morden. Han har inte viljat hamna på polisens radar. Stölder är således ett big no-no.
Hur vet du att han inte har stulit? Han har ju jobbat i butik och vet de sätt man kan bli påkommen på.
Senast redigerad av goodasstimes 2026-08-19 kl. 23:31.
Citera
2026-08-19, 23:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Hur vet du att han inte har stulit? Han har ju jobbat i butik och vet de sätt man kan bli påkommen på.

Han har stulit på andra håll, till exempel statyer.

Vilken ststy har han stulit?
Citera
2026-08-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Dom här 10000 kronor som hittades i plånboken kanske var pengar som inte gick åt på resan och följde med hem igen.
Man tar ju med sig på en resa ofta lite mer än man behöver för säkerhets skull.

Den teorin har jag också framfört, att han varit på Forex och växlat tillbaka ryska Rubel till SEK.

Där finns inget uppslag om Forex vad jag kan se i FUP, så kling och klang kan ju ha missat det också
Citera
2026-08-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
När blev det offentligt att polisen faktiskt hade ett DNA spår? snackar vi dagar, veckor, år efter morden?

Fram tills dess trodde han nog att han inte hade avsatt något.

Killen bör ha varit rätt skakis. Drog sig nog för att göra något som stack ut. Skaffade ett jobb för att framstå som normal. Blev kvar i Härnösand för att en flytt hade varit misstänkt.
Senast redigerad av Bemp 2026-08-19 kl. 23:20.
Citera
2026-08-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Killen bör ha varit rätt skakis. Drog sig nog för att göra något som stack ut. Skaffade ett jobb för att framstå som normal. Blev kvar i Härnösand för att en flytt hade verkat misstänkt.

Jag köper det argumentet också att han stannat kvar i Härnösand just av den anledningen.
Citera
2026-08-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Har svårt att se han som en "spänningssökare" med tanke på bilden som växer fram av han,men kan självklart ha helfel
Kan ha fel jag också, men tror att alla söker spänning och kickar på ett eller annat sätt. Och hans extremt tillbakadragna tillvaro och nästan maniskt hemlighetsfulla person (all webbhistorik raderad osv.) får mig att gissa att han haft en del mystiskt fuffens för mig. Det i kombination hans många flyttar och skogspromenader, och det märkliga busstrecket med statyn som liksom söker interaktion med människor utan att interagera med dem, leder mig att tänka på honom som en smygare, fluktare och snokare.
Citera
2026-08-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Nä, för mig står det tämligen klart att JJ utvecklat ett intresse för att snoka och spionera här och där på sina många och långa promenader. Inte främst för att leta pengar, utan för spänningen att rota runt hemma hos främlingar. Möjligen hade han varit vid Brattås tidigare och rekat, och bestämde sig nu för att gå in i huset och titta. Han blev sedermera upptäckt och konfronterad av Tor, och dödade honom och sedan Gärd i ren panik över att ha blivit påkommen.

Tycker denna teori rimmar ganska bra med det märkliga busstrecket att släpa en stor skulptur till ett friluftsområde i Katrineholm.

Tänker också att han stämmer in på typen. Men att han skulle snokat runt på Brattås mitt på dagen med uppenbar risk att någon är hemma känns magstarkt.
Citera
2026-08-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Kan ha fel jag också, men tror att alla söker spänning och kickar på ett eller annat sätt. Och hans extremt tillbakadragna tillvaro och nästan maniskt hemlighetsfulla person (all webbhistorik raderad osv.) får mig att gissa att han haft en del mystiskt fuffens för mig. Det i kombination hans många flyttar och skogspromenader, och det märkliga busstrecket med statyn som liksom söker interaktion med människor utan att interagera med dem, leder mig att tänka på honom som en smygare, fluktare och snokare.

Hans tillbakadragna tillvaro och hemlighetsfulla personlighet med webbhistorik och dylikt kan ju vara en konsekvens av morden också.

har lite dålig koll hur han var som person innan morden kontra efter.
Citera
2026-08-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tänker också att han stämmer in på typen. Men att han skulle snokat runt på Brattås mitt på dagen med uppenbar risk att någon är hemma känns magstarkt.
Så vad gjorde han där? Du tror på att han bara råkade passera, hörde uppståndelse och gick fram till människorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in